Bilen i fråga är en 320i e30 från 84.
Lite info!
och lite om just hur projektet startade.
När jag väl fick upp ögonen för bilar hade jag skaffat mig en Ford Sierra.
Min kära vän "Bjacke" här på garaget "råkade" krocka i 70km/h
rätt in i en bergsväg kan man väl kalla de och skrotade hela bilen innan något han uppnås.
Då började vi leta efter en ny bil att skaffa, och siktet efter en BMW e30 kom snabbt in i sök fältet. Efter mycket spanande fram och tillbaka på diverse sidor och tidningar hittade jag min pärla. den fanns i Stockholm / Tensta, och allt runt bilen bara skrek nej nej nej. Priset/skicket/stället. allt vart för bra för att vara sant. fick säljaren att hålla bilen i över 1 vecka.
Även fast han hade massor av andra bud, så beslöt han sig för att de var jag som skulle få den. efter en lång veckas väntande och skrapande efter pengar fixade allt sig och jag begav mig mot Stockholm för att hämta den. affären gick på mindre än 2 minuter och vi var iväg. ungefär 2 min efter att bilen blev min började alla planer för vad som skulle hända med pärlan. allt från önskedrömmar till realistiska tankar. sen började allt gå framåt planerna slipades ner till mer verklighets trogna tankar. Ribban lades mycket lägre för att få allt att vara möjligt med väldigt begränsad ekonomi, plats och tid. Jag ville ha en Show bil men inte pengarna. jag vill åka fort men inga pengar. så då blev planen att få en fräsh bil till billigt pris. Den ska bli besiktigad som ombyggt fordon med 525motorn i slutändan (inte med turbo)
Tanken med bilen:
De ska vara en e30 som sticker ut från mängden den ska inte vara som alla andra (pappa betalar bilar osv) ser ut, den ska kännas igen och bli noterad för att vara just "DEN" e30'n och inte aha en e30. till ett så billigt pris att de är oförstårligt. Så i de stora hela ska den vara väldigt unik och inte något man ser var och varannan dag och inte kostat mer än turbon och slangar till vissa bilar
Planer:
M50B25 konvertering
Lackning
Delrin/nuke preformence bussningar till hela bilen.
bygga coilovers
Bygga bur
Bygga eget megasquirt
Egen designad klädsel.
Turbo konvertering.
Gjuta egna rally stolar
Stålomspunna bromslangar
Eget grenrör i svartstål
Billjud efter tema
Fronten ska byggas om (Och vad jag vet är jag helt ensam om detta än så länge, mer info om detta kommer när de finns bilder på de)
Frontspoiler från e34 ska modifieras för att passa.
Fixa taklucka
Framtids planer:
350hk+ säkra
skottsäker bakvagn
Tema planer:
Färg schemat ska gå i svart, grön, vit, grå.
bilen ska lackas svart, fälgarna vita, sen ska ok drev och annat lackas grönt.
iredningen ska gå i färg schemats anda oxå. vilket är egendesignat mönster. stolarna och baksätet kommer vara svarta, grå, med gröna kanter. dörr panelerna ska lackas vita med grå handtag/armstöd
ALLT krom ska bort.
Gröna diodrar till belysning i div, motorutrymme, i bilen osv.
All belysning kommer vara grön, instrumentpanel etc.
Bil ljud kommer oxå gå i färg schema. Fusion prylar: Högtalar som går från svart till snorgrönt. mycket snygga och passar in perfekt (kanske inte bäst men stämmer på de temat jag vill hålla. söker dock sponsor för detta. och de ser ljust ut.)
Införskaffat material:
Diesel vev
Diesel stakar
Turbo t04-11g (kommer 1 till)
4 st volvo c70 spridare. (behöver 2 till om någon skulle ha liggandes)
Intercooler från en mitsubishi 3000gt
LMM från 535'an
Tryckrör / siliconslang/rör
m50b25 + komplett drivlina + kabelhärva
Sådan som ska inhandlas:
Gröna siliconslangar till tryckrör
Green cotton luftfilter
Massor med gröna diodrar
Fjäderbenstag
Stålomspunna bromslangar
Större turbo
Delrin/nuke P bussningar
Mål:
Att dra "bjacke"s Skyline och få den på utställning
Nuvarande kostnad / Ribban:
Pengar spenderat i nuläge 8500kr +/- någon hundralapp (dock inte mer) de är ink total kostnad för alla fordon. (de har inhandlas 3st e30 var av 1 som blir projektet. 1st e36 325TDa och 1st e34 525 Touring, för reservdelar och trimdelar)
Ribban är nu lagd på 20,000kr
så vi har kommit en bit på vägen väldigt billigt undan
.
Igår fick vi in bilen i garaget efter en lång väntan och massa strul.
vi började med att plocka isär fronten, tog bort skärmarna, lossade på allt som sitter fast i motorn för att (förhoppningsvis) kunna få ur motorn idag.
Idag har vi bara fortsatt arbetet med att plocka bort allt som inte ska vara där. så som kardan, avgassystem, diff, drivaxlar mm.
Senast redigerat av Flykt (6 april 2011)