E30 M50 turbo konvertering. med ribban på [20000kr med inköp av bil]

Flykt Illuminati
14 april 2010 · 22 Inlägg

Glömde nästan bort! roll



http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC01088.JPG


Bensinpumpen fan vad skönt big_smile


tackar bjacke för detta oxå big_smile

Jaja, Sluta ljug så säger alla (a)
Flykt Illuminati
14 april 2010 · 22 Inlägg

lite info av vad som hänt idag!

då har man börjat riva och slita lite i mattan i bilen för att leta reda på all rost. bilen är slipad på backluckan och ut på bakskärmarna. taket delvis slipat. hälften av motorutrymmet är slipat inför lackering. och bromsservot är borta. så nu ska de slipas lite mer innan de blir natt för idag. bilder kommer när vi lämnar garaget.


kmr mer senare.

/S

Jaja, Sluta ljug så säger alla (a)
Bjacke
15 april 2010 · 149 Inlägg

Flykt skrev:
Kom lite mer freebieeeeee från bjacke igår. otroligt nice wink
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC01084svartvit.JPG

Och nu var äntligen motorn ur så man kan börja med allt arbete i motorutrymmet.
Tog längre tid än väntat. lite lathet kanske var inblandat i de hehe
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC01092svartvit.JPG

och givetvis så fanns de lite mer rost som gömde sig. blivit ganska skonad ändå. inte överdrivet mycket. blir skära bort och svetsa dit ny plåt
http://data.fuskbugg.se/skalman01/---DSC01073.JPG

andra sidan hade klarat sig bra iaf. skönt de.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/----DSC01075.JPG

och en liten "helhets bild" finns lite att göra men slipper iaf massa överdriven rostlagning
kan väl komma mer men verkar mer och mer lovande iaf. och de var ju skönt.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC0106911.JPG


Fan jag är ju bra snäll som skänker massa prylar big_smilebig_smilebig_smile


Kommer komma mer bilder under dagen då vi fått hem lite nytt material att jobba med och mer verktyg att använda. så jag återkommer med någon bilduppdatering vid middagspausen så kommer resterande ikväll wink


var väl allt just nu, så dax för kaffe och ut i garaget ;D


Tjillevippen!

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Flykt Illuminati
15 april 2010 · 22 Inlägg

Haha visst är de så Bjacke ;D när kommer du förbi och kollar hur de går då wink kommit en liten bit längre nu. och ikväll är väl hela bilen slipad förhoppningsvis.

/S

Jaja, Sluta ljug så säger alla (a)
Bjacke
16 april 2010 · 149 Inlägg

Flykt skrev:
Haha visst är de så Bjacke ;D när kommer du förbi och kollar hur de går då wink kommit en liten bit längre nu. och ikväll är väl hela bilen slipad förhoppningsvis.

/S

i helgen så ska jag skruva lite med skajjan. men tid kommer att finnas för att svänga förbi garaget en sväng oxå smile....

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Flykt Illuminati
16 april 2010 · 22 Inlägg

Bjacke skrev:

Flykt skrev:
Haha visst är de så Bjacke ;D när kommer du förbi och kollar hur de går då wink kommit en liten bit längre nu. och ikväll är väl hela bilen slipad förhoppningsvis.

/S

i helgen så ska jag skruva lite med skajjan. men tid kommer att finnas för att svänga förbi garaget en sväng oxå smile....

härligt härligt idag blir de modda i instrumentpanelen för att få in varvräknarn på samma ställe som orginal ;D kommer se nice som fan ut smile vet dock inte hur jag ska fixa allt runt för att få dom vanliga funktionerna att funka men de löser sig. annars får man väl ta och skruva dit andra mätare haha ;D

Jaja, Sluta ljug så säger alla (a)
Flykt Illuminati
16 april 2010 · 22 Inlägg

över 1000 tittar och bara 25 svar hmm tråkigt, kommentera lite när ni ändå är inne och kollar big_smile

Jaja, Sluta ljug så säger alla (a)
Sharky
16 april 2010 · 10 287 Inlägg

Jag ber nog att få anmäla avvikande åsikt. Det är generellt sett bra mycket driftsäkrare med ett orginalsprut än ett eftermarknadssprut eftersom det är ytterst få som lägger ner tid och pengar på just driftsäkerhet när dom installerar och mappar sina eftermarknadssprut.
Det är tex inte många som kyler ner sina motorer till minusgrader när dom mappar och inte många som tänker på fail-safe funktionalitet. Jag har dessutom genom åren sett , och varit tvungen att åtgärda, ett störe antal helt makalöst dåligt installerade eftermarknadssprut.
Tittar man dessutom på hur många billiga eftermarknassprut är byggda så ser man som konstruktör att komponenter inte är klassade på rätt sätt samt att många kretskort är undermåliga och även i många fall dåligt tätade mot fukt etc.
Även medföljande kablage är ibland utförda med kabel med isoleringar som saknar riv och nötningstålighet vilket inte är acceptablet inom fordonsindustrin.

Det är dessutom så att billiga eftermarknadssprut har en tendens att ha för dålig granularitet i mapparna vilket gör att det är svårt, och ibland omöjligt, att opitimera tex "mot max effekt". Här gör orginalsprut oftast ett bättre jobb rent teoretiskt men faller på att ibland chippen är för generella och ibland på att tillräcklig kunskap saknas för att utnyttja orginalspruten optimalt.

Jag förstår absolut varför man vill ha eftermarknadssprut i många applikationer men det är på intet sätt vitt eller svart. Att sälja in eftermarknadssprut som mycket tillförlitligare än orginal anser jag vara felaktigt.

/Göran


The_Mechanic skrev:
fattar inte varför alla håller på rackla med org sprut, dom blir aldrig driftsäkra och man förlorar så mycket hk på et org sprut, du kan få ut uppåt 30hk extra att köra eftermarknads sprut än med ett chippat org sprut

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Flykt Illuminati
16 april 2010 · 22 Inlägg

Sharky skrev:
Jag ber nog att få anmäla avvikande åsikt. Det är generellt sett bra mycket driftsäkrare med ett orginalsprut än ett eftermarknadssprut eftersom det är ytterst få som lägger ner tid och pengar på just driftsäkerhet när dom installerar och mappar sina eftermarknadssprut.
Det är tex inte många som kyler ner sina motorer till minusgrader när dom mappar och inte många som tänker på fail-safe funktionalitet. Jag har dessutom genom åren sett , och varit tvungen att åtgärda, ett störe antal helt makalöst dåligt installerade eftermarknadssprut.
Tittar man dessutom på hur många billiga eftermarknassprut är byggda så ser man som konstruktör att komponenter inte är klassade på rätt sätt samt att många kretskort är undermåliga och även i många fall dåligt tätade mot fukt etc.
Även medföljande kablage är ibland utförda med kabel med isoleringar som saknar riv och nötningstålighet vilket inte är acceptablet inom fordonsindustrin.

Det är dessutom så att billiga eftermarknadssprut har en tendens att ha för dålig granularitet i mapparna vilket gör att det är svårt, och ibland omöjligt, att opitimera tex "mot max effekt". Här gör orginalsprut oftast ett bättre jobb rent teoretiskt men faller på att ibland chippen är för generella och ibland på att tillräcklig kunskap saknas för att utnyttja orginalspruten optimalt.

Jag förstår absolut varför man vill ha eftermarknadssprut i många applikationer men det är på intet sätt vitt eller svart. Att sälja in eftermarknadssprut som mycket tillförlitligare än orginal anser jag vara felaktigt.

/Göran


The_Mechanic skrev:
fattar inte varför alla håller på rackla med org sprut, dom blir aldrig driftsäkra och man förlorar så mycket hk på et org sprut, du kan få ut uppåt 30hk extra att köra eftermarknads sprut än med ett chippat org sprut

Härligt med lite kunskap i tråden oxå smile

jag kommer ju att bygga eget megasquirt II då de är kostnadsfråga, när de går att fixa eget för 3000kr istället för dom 10k + dom säljs för kompletta. då kan man ju oxå åtgärda fel och brister man tänker på själv. tätning mot fukt och annat du påpekar.


eftersom du verkar vara väldigt kunnig. hur långt kan man använda orginalsprut innan man "bör" tänka på eftermarknadssprut?

vi har iaf satsat på 350-400hk som en början. borde jag köra med orginal eller MS?


Tack för övrig information oxå smile


/S

Jaja, Sluta ljug så säger alla (a)
Sharky
16 april 2010 · 10 287 Inlägg

Jag kan inget specifikt om just orginal sprut på BMW.
Vår garagepolare Spjuvern åkte Autronic i alla fall

http://www.autopower.se/?oppna=/powerus … sp?id=6956

och Jocke Sahlin (som jag har byggt elsystemet åt) åker MBE:

http://www.garaget.org/video/2z2v7moj3eo9

Vad som lirar med 350-400 Hkr vet jag tyvärr inte.

Annars kan min Garagepolare TTR Stefan i Knivsta/Märsta massor om att trimma allt som rör sig.
PM:a mig om du vill ha kontakt med honom.

Han har trimmat denna och tusen bilar till:

http://www.garaget.org/?car=28614

och denna

http://www.garaget.org/?car=26504

eller denna (som jag visst byggde elsystemet på)

http://www.gatbilar.se/car.php?car=2034

/Göran



Flykt skrev:
vi har iaf satsat på 350-400hk som en början. borde jag köra med orginal eller MS?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Flykt Illuminati
16 april 2010 · 22 Inlägg

Sharky skrev:
Jag kan inget specifikt om just orginal sprut på BMW.
Vår garagepolare Spjuvern åkte Autronic i alla fall

http://www.autopower.se/?oppna=/powerus … sp?id=6956

och Jocke Sahlin (som jag har byggt elsystemet åt) åker MBE:

http://www.garaget.org/video/2z2v7moj3eo9

Vad som lirar med 350-400 Hkr vet jag tyvärr inte.

Annars kan min Garagepolare TTR Stefan i Knivsta/Märsta massor om att trimma allt som rör sig.
PM:a mig om du vill ha kontakt med honom.

Han har trimmat denna och tusen bilar till:

http://www.garaget.org/?car=28614

och denna

http://www.garaget.org/?car=26504

eller denna (som jag visst byggde elsystemet på)

http://www.gatbilar.se/car.php?car=2034

/Göran



Flykt skrev:
vi har iaf satsat på 350-400hk som en början. borde jag köra med orginal eller MS?

alltså dig man ska fråga alla bra frågor man behöver ha bra svar på ang trim wink


härliga bilar oxå. du verkar ju kunna din sak iaf smile

tack för tipsen igen..

/S

Senast redigerat av Flykt (16 april 2010)

Jaja, Sluta ljug så säger alla (a)
linnee Bleking
30 april 2010 · 137 Inlägg

ser nice ut kommer nog att bli bra smile håller på med att byga turbo i min E30 smile

Flykt Illuminati
30 april 2010 · 22 Inlägg

linnee skrev:
ser nice ut kommer nog att bli bra smile håller på med att byga turbo i min E30 smile

kul att du verkar gilla de. hoppas de går bra med ditt bygge. har blivit lite dåligt med updates massa sjuktid osv. som fått allt stå stilla ett tag nu. men nu i helgen börjar de hårda arbetet igen. så då blir de väl massa updates igen tongue

Jaja, Sluta ljug så säger alla (a)
kolvringen_
30 april 2010 · 93 Inlägg
Dansken_fire
6 juni 2010 · 254 Inlägg

Trevligt projekt, kommer följas smile är själv ute efter E30 turbo som ska vara unik... Lycka till:D

mangedif Snäll pöjk
4 augusti 2010 · 703 Inlägg

Här tog det stopp...

Ack vet jag förgasarmotorer!
Rquired Allmänt envis
4 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

Intressant projekt, men det är dags för en uppdatering nu tycker jag. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Flykt Illuminati
3 oktober 2010 · 22 Inlägg

haha jo de tog stop ett tag. ett par missöden och massa avsky mot garaget. har dock inte slutat utan fokuserat mer på bilen senaste tiden. inom ett par dagar kommer nog mega bomben till update med massa nytt smile


kan smyga in att de är bara en BTR och spridare som saknas nu, så har någon en schyst BTR, och några spridare på 550cc+ liggandes pm'a gärna. förhoppningsvis kanske de blir några turer med bilen i år smile satsar galet hårt på svinsommar 2011 ;D

Senast redigerat av Flykt (3 oktober 2010)

Jaja, Sluta ljug så säger alla (a)
E30Powerdyne
23 februari 2011 · 41 Inlägg

Blev de ingen uppdatering?

Ford Thunderbird "Sportsroof" (1971)
BMW 540 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang