Fusk service av verkstad, Hur klarar dom sig?

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
9 april 2010 · 259 Inlägg

Tja!

12 000mila servicen (största/dyraste) gjordes för ett tagsedan på min bil
kollade på den idag,
det fanns nästan ingen olja i motorn, bromsvätskan va inte bytt, inte coupefiltret heller,
tändstiften hade dom lagt i handsfacket!!! Säkert fler grejer som va fel...

Va fan? Nu va det förra ägaren som gjorde servicen, hade dom gjort så när jag ägt den då fan!
Har stämpel i boken med namn och verkstad nummer och allt...

Nu till själva grejen, hur klarar dom sig? Vad händer om dom tas på bar gärning? 
Någon mer som varit med om detta?

MVH/Fredrik

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Mr_Woods Musiker
9 april 2010 · 472 Inlägg

Tyvärr är detta inget ovanligt på vissa av märkesverkstäderna...

Jag har varit med om liknande grejer (och värre!) på både Ford och Volvo!

Senast redigerat av Ras_J (9 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
slimetard roadrage
9 april 2010 · 188 Inlägg

bästa man kan göra innan man åker och få den servad är att märka ut grejjerna, genom färgpenna eller dyl.

Niklas1987 NO
10 april 2010 · 2 182 Inlägg

Fan va lessen man blir av att läsa sånt här, tur att man jobbat på ställen där sånt här inte tolereras.

Åk till verkstan å få dem att utföra servicen, du kan antagligen märka upp grejerna eller så stannar du kvar å ser så att dem vekligen byter allt.
Har varit med om kunder som vill va med hela servicen så det är bara att låta dem se på å småprata lite.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Andreas 940 -utan 940
10 april 2010 · 1 728 Inlägg

Man ska aldrig köpa en begagnad bil med ifylld servicebok, det är större chans att bilen är bättre servad av ägaren själv. smile
Min bil hade gått 18600mil när jag köpte den och serviceboken var ifylld av en fristående bilverkstad fram till 16000mil. Jag har aldrig sett så slitna tändstift som de som satt i och de var Volvo original så jag skulle tro att det var de som satt i från fabriken.

mange_240
10 april 2010 · 1 562 Inlägg

de e så ibland men man kan ändå inte dra alla över en kam, men du får nog ofta bättre jobb hos en mindre verkstad då de är mer beronde av sitt rykte.

Andreas 940 -utan 940
10 april 2010 · 1 728 Inlägg

Jag kom på att jag hade min servicebok här inne så jag kan hänga ut verkstan. smile
Det var Hans Persson Bil AB i Västerås som servade min bil från 4300 till 16700mil utan att byta tändstift.
Nu verkar det vara en auktoriserad Volvo-återförsäljare, undrar om de var det förut också.

Andreas 940 -utan 940
10 april 2010 · 1 728 Inlägg

Bullet--- skrev:
Du vet om att man inte får hänga ut personer och företag på denna sida, även om det dem gjort är fel. roll

Jaså, är det en oskriven regel? Det står inget om det i reglerna iaf.
Det vore isåfall denna:
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.

Du menar att det är ärekränkande mot verkstan att skriva att de fuskar med service?

fredde85
10 april 2010 · 1 798 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Bullet--- skrev:
Du vet om att man inte får hänga ut personer och företag på denna sida, även om det dem gjort är fel. roll

Jaså, är det en oskriven regel? Det står inget om det i reglerna iaf.
Det vore isåfall denna:
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.

Du menar att det är ärekränkande mot verkstan att skriva att de fuskar med service?

varför inte fuskas de med service så dyrt som det är så ska dem fan hängas ut. Detta är ju bara ytterligare ett bevis hur överskattat stämplar i boken är så mkt som de fuskas. Bra mkt bättre o göra det själv då vet man att de är gjort men en del idioter måste ju ha stämplarna i boken för dem ska tro man skött servicen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Mr_Woods Musiker
10 april 2010 · 472 Inlägg

Bullet--- skrev:
Du vet om att man inte får hänga ut personer och företag på denna sida, även om det dem gjort är fel. roll

Men herregud! Det är ju allmänt känt att det fuskas på somliga verkstäder, inte alla men vissa!
Hur kan det vara fel att varna andra kunder för en fuskare?? Ingen gnällde ju på "Linus Bil-tråden" och den var ju allt annat än smickrande!
En av grannens klasskamrater på fordonsgymnasiet gjorde praktik på en Volvo-verkstad, OK då, jag avslöjar väl inte vilken om det nu är så kännsligt... roll
Där stod verkmästaren och bockade av punkt efter punkt i protokollet medan han sa något i stil med "helvete vad fort det här gick..."
Kunden märkte säkert ingenting, men ska man verkligen få bära sig åt så och sedan stå och ta betalt för "arbetet"? Varför skulle de som råkar avslöja en sådan sak inte få avråda andra från att besöka den verkstaden?!?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Mr_Woods Musiker
10 april 2010 · 472 Inlägg

Ja i "Linus Bil-tråden" var man ju dessutom noga med att hänga ut namnen på filurerna och inte bara företaget... lol

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Cupra_
11 april 2010 ·

Du får märka grejerna som någon annan sa, speciellt filter m.m. brukar de vara dåliga på att byta (trots att de ska). Jag har också varit med om liknande fast snäppet värre anser jag. De hade bytt bromsvätska men inte luftat! Jättekul att tappa all bromskraft halvvägs hem.

Åk dit och snacka med dem, ev. kan du ju va ful och sätta ett kryss eller nåt på luftfiltret och diverse som skulle bytts men inte byttes innan du åker. Sedan åker du dit och skämmer ut dem, talar om att du VET att det inte byttes för att du markerade sakerna innan servicen. Det gjorde jag (plus att jag påtalade att luftnipplarna var fastrostade så de kan omöjligtvis ha luftat bromsarna). De skämdes ju rätt mkt då, blev erbjuden en ny service men förklarade att jag aldrig vill att de rör min bil igen och fick då tillbaka pengarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang