är jag lurad?

nimoz
7 juni 2006 · 385 Inlägg

Hej!
Jag har letat efter en bra bärbar dator på blocket som jag skulle använda när jag reste bort för och lägga in filmer i och mm .
jag hittar en acer ferrari som är väldig billig så jag slår till och ringer han .
vi pratar och kommmer överäns om att ja skickar pengarna  och han skickar varan efter .
Så jag bad om person nr och hemadress och jag får allt och ringer skatteverket och allt är korekt.
men nu har det gått en vecka och ingen dator har kommit han svarar inte på mobilen heller så jag blev tvungen och ringa polisen.
Men tror ni att han har lurat mig eller är det nått fel på posten kanske ?

tycker att det är jobbig med sån eftersom  jag får jag vänta i ytterligare 2 veckor  .

sveddan
7 juni 2006 · 1 453 Inlägg

Inte särskilt säkert sätt att handla på, hade varit bättre om ni kunnat ses eller om du bett honom skicka datorn rekommenderat.
Risken att han lurat dig kan vara stor, finns gott om oärliga skitstövlar i landet och det är säkert vanligt att man lockar med billiga annonsvaror osv.

Polisanmälde du saken som bedrägeri?

nimoz
7 juni 2006 · 385 Inlägg

men jag skulle få info från polisen men asså de som är sjukt är att person nr  stämmer rätt med allt annat..

StiFf Wankel
7 juni 2006 · 1 080 Inlägg

dumt att betala i förväg, skulle jag aldrig göra..
jo risken är ju stor

MDS Västerås
nimoz
7 juni 2006 · 385 Inlägg

men man är ju väldig dum  om man ger ut person nr och sedan försöker blåsa nån..
då tror ju säkert han som har sålt till mig att jag  är ännu dummare och inte gör något åt de...

tizon Kinna
7 juni 2006 · 146 Inlägg

jag kan ju säga en sak att om det nu är så att han lurat dej, så spelar de ingen roll, för pengarna du skickat till han kan du glömma. Det hände min kompis samma sak,men då gällde det en Saab som han skulle få för 5 tusen,men han sa att sätt in pengar på mitt konto,för ja e i tyskland o shit,så han va så dum och gick på det. Till slut när det blev polisanmälning så hade han lurat 12 personer på den bilen smile och ingen fick ett öre, han fick nåra månader fängelse, men vafan,man vill ju ha pengarna också smile

Volvo 244 "16v turbo" (1981)
sveddan
7 juni 2006 · 1 453 Inlägg

nimoz skrev:
men man är ju väldig dum  om man ger ut person nr och sedan försöker blåsa nån..
då tror ju säkert han som har sålt till mig att jag  är ännu dummare och inte gör något åt de...

Hur kan du veta vems personnummer du fått? Personnummer är inte på något sätt hemlighetsstämplat utan precis lika offentligt som adress och hårfärg.

nimoz
7 juni 2006 · 385 Inlägg

men varför fick han inte pengar?det fanns väll bevis på att pengarna har överförts till hans konto?

nimoz
7 juni 2006 · 385 Inlägg

sveddan skrev:

nimoz skrev:
men man är ju väldig dum  om man ger ut person nr och sedan försöker blåsa nån..
då tror ju säkert han som har sålt till mig att jag  är ännu dummare och inte gör något åt de...

Hur kan du veta vems personnummer du fått? Personnummer är inte på något sätt hemlighetsstämplat utan precis lika offentligt som adress och hårfärg.

men person nr stämmer ju med namnet och namnet med konto nr och polisen sa tt det var samma person som kontot låg på

JohnnyN Rutinerad medlem
7 juni 2006 · 1 938 Inlägg

Man ska nog aldrig betala i förskott! Enda gången jag har gjort det, var faktiskt till Sverige. Nervöst som fan big_smile men då hade jag tur, och försäljaren var ärlig och schysst, så jag fick mina grejjer i bättre skick än vad han hade beskrivit dem smile

AdamOpel DraMinBil.nu
7 juni 2006 · 1 016 Inlägg

en kille på jobbet har samma problem med en mobiltelefon han köpt. Till och med vart hemma hos killen, det går inte o komma åt han..

Han sa till och med att han kunde polisanmäla han, helt sjukt..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
sveddan
7 juni 2006 · 1 453 Inlägg

nimoz skrev:

sveddan skrev:

nimoz skrev:
men man är ju väldig dum  om man ger ut person nr och sedan försöker blåsa nån..
då tror ju säkert han som har sålt till mig att jag  är ännu dummare och inte gör något åt de...

Hur kan du veta vems personnummer du fått? Personnummer är inte på något sätt hemlighetsstämplat utan precis lika offentligt som adress och hårfärg.

men person nr stämmer ju med namnet och namnet med konto nr och polisen sa tt det var samma person som kontot låg på

Jo men du måste förstå att det finns ändå alltid en risk när man gör affärer privat. Han kan alltid neka till att han pratat med dig, han behöver inte erkänna att han fått pengar på sitt konto osv...

goffy
7 juni 2006 · 324 Inlägg

har du satt in pengar på hans kont så syns det om du kolar upp det med banken ju.

sveddan
7 juni 2006 · 1 453 Inlägg

goffy skrev:
har du satt in pengar på hans kont så syns det om du kolar upp det med banken ju.

Om han inte avslutar kontot först. Dessutom är det svårt att hävda att man köpt och betalat till någon som man egentligen inte har nån aning om vem det är. Att uppge ett personnummer över telefon funkar knappast som identifiering.

nimoz
7 juni 2006 · 385 Inlägg

men asså jag har kvitto med pengarna jag har fört över + annonsen utskriven + alla sms vi skickade om hur vi skulle göra affären

sveddan
7 juni 2006 · 1 453 Inlägg

nimoz skrev:
men asså jag har kvitto med pengarna jag har fört över + annonsen utskriven + alla sms vi skickade om hur vi skulle göra affären

Det är fortfarande du som har "bevisbördan" i det här fallet. Nu kan det ju vara så att du inte blivit lurad utan att det bara tar lite tid, så ta inte ut något i förskott.

ogio www.rallyshop.se
7 juni 2006 · 551 Inlägg

Polisen gör dsv inte ett skit. du ska ju få ett kollie ID av han då kan du sspåra packetet. Jag har blivigt lurad så på en IPOD.

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
nimoz
7 juni 2006 · 385 Inlägg

mm men jag hoppas värkligen att jag får datorn eller pengarna

s40se
7 juni 2006 · 52 Inlägg

fråga om kollie nr om han inte ger dig den då vet du att han inte har skickat iväg grejerna

Volvo S40 (1998)
nimoz
7 juni 2006 · 385 Inlägg

men  de som är roligt är att han inte svarar i tele ...polisen sa att han kanske är på resa ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang