Marlboroman's Volvo S60 2,4T

Marlboroman
16 april 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601.jpg

Det börjar ju bli dags att gra nåt ryck med S60in med så den kan väl få en tråd den med. Så där såg den ut när jag köpte den i höstas för att ha som bruksbil, lessnat på att åka 740. Hittades här i sandviken och det är en 2,4T business med trygghetspakett och manuell låda.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s600909092.jpg

Mimasfälgarna fick rätt snabbt ge vika för en uppsättning Thor som jag ville byta ut mot 18" i år, men efter moget övervägande vart det nya däck istället.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60091032.jpg

Köpte en spräckt Sportläpp fram som jag tänkte använda, men nu ligegr den mest ivägen och kommer inte användas som det ser ut i nuläget.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60091104.jpg

I väntan på att den nån gång i framtiden vässas lirte så fick det bli ett K&N insatsfilter så den inte är helt original i alla fall big_smile

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s600911292.jpg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100106.jpg

Köpte en vinge och lacke den själv, tyvärr vart det en massa damm när jag la klarlacken, så jag får göra ett nytt försök framöver.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s600912302.jpg

Köpte sänksatsfrån GE, den mjuka varianten, är ju trots allt vardagsbilen så lite komfort får man kosta på sig.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s600912301.jpg

Även om den inte laddar så mycket så kan man ju ha en mätare ändå big_smile

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100108.jpg

Köpte delar från IPD: slangar till övre tryckröret, mätarhus till laddtrycksmätare och stora bussningen till momenstaget.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100109.jpg

Lite powerflexbussningar inhandlade, lilla busningen till momentstaget, lilla bussningen till övre motorfästet och tvärstagsbussningar,

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100115.jpg

IPD slangkit till tryckröret monterat

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100307.jpg

Köpte stålomspunna bropmsslangar i samma veva som jag köpte nya skivor fram till 850in. Nu har jag ju redan 305mm bromsarna, men det kommer nya skivor + belägg framöver och då blir det att byta till dessa slangar samtidigt.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100405.jpg

Passade på att handla lite lampor, en grill, bussningar till länkarmarna fram och täckpluggar på elmia.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100416.jpg

Senaste bilden som är tagen på den, idag närmare bestämt då jag fått på grillen åtminståne. Hade hoppats få sista delar jag behövde för att gå på framvagnen idag, men dem dyker nog inte upp förrens på måndag. Tänkt försöka göra ett ryck i helgen och får börja med att sänka den bak, och kanske nåt mer om det hinns med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
17 april 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100417.jpg

Satte i nya bussningar till tvärstaget, men vette fasen. Blir nog att plocka ur dem och sätta i någon annan variant. Tänkte ha börjat med sänkningen, men vädret satte käppar i hjulet, så då fick detta bli dagen lilla uppgift.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lund-gren
18 april 2010 ·

Kul att du gjort en tråd om s60n också, kommer följas smile

-Akerfeldt-
18 april 2010 · 2 638 Inlägg

Härligt med en s60 projektråd, kommer följas smile

Härliga saker du köpt, ska bli kul att se hur det blir med sänkningsatsen. Funderar på sänkning till min med, men vill fortfarande ha komforten kvar, berätta gärna hur det blev med dina fjädrar/dämpare komfortmässigt smile

Det ända jag har lite svårt för är nätgrillen då jag tycker original är snyggare, men en smaksak som sagt wink

Marlboroman
18 april 2010 · 8 234 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Härliga saker du köpt, ska bli kul att se hur det blir med sänkningsatsen. Funderar på sänkning till min med, men vill fortfarande ha komforten kvar, berätta gärna hur det blev med dina fjädrar/dämpare komfortmässigt smile

Det ända jag har lite svårt för är nätgrillen då jag tycker original är snyggare, men en smaksak som sagt wink

Recension på sänkningen kommer, när jag fått på den smile Lite komfort får man ju offra såklart, men dessa dämpare verkar inte va sådär superhårda så det kan nog bli bra.

Nätgrill är nåt jag är lite skeptisk till med, men på S60 passar dem bra. Men det är en av få bilar det är snyggt på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
21 april 2010 · 8 234 Inlägg

Men det är då väl själva....

Historien börjar i förrgår när jag hissar upp bilen och ska börja rycka bort första fjäderbenet. Drar ju naturligtvis den invändiga insex'n som man håler emot när man drar runt muttern på kränghämmarstaget rund. När jag står och svär över det får jag en svag förnimmelse av att jag gjorde samma sak på andra sidan - redan när jag drog fast dem... Och efter att ha konstaterat i jag där jag stog där och då inte hade någon som helst möjlighet att kapa bort dem så ställdes bilen ner på allla 4 igen.

Igår va jag till TP Speed och lånade plats och verktyg där och kapa bort dem. Va en rätt spännade resa dit eftersom ena kränghämmarstaget inte satt som det skulle så vart den lite mjukare och framflörallt lät det illavarslande. Fick kapa och dona med fick loss dem i alla fall. ett sak jag lånade som direkt hamnade på verktygsönskelistan var ju en liten batteridriven tigersåg. Ruskigt bra grej. Och behöver man den inte i garaget så byter man blad och helt plötsligt är det den elektriska brödkniven från helvetet big_smile

Hemresen vart spännande då man utan hjälp av främre kränghämmaren får lite konstiga och ovana reaktioner från chassiet. Men det gick det med så länge man inte sväng fort eller tvärt. Råkade ju glömma bort mig på en avfart och sen gick det lungt. alla som speleat GT4 och kört 245:an kan tänka sig ungefär hur den uppför sig big_smile

Och så kommer vi fram till idag när jag tänkte göra ett ryck och komma igång, men... Vred upp persiennerna imorse och tittade på det vita på marken. Frost? WTF? Kollar termometern och det är 2 grader ute. Startar datorn och ser på fejjan att det är en som skriver att det snöar i grannbyn. Kollar smhi's sida och där hotar dem med snö inatt... Så det lär inte bli nåt gjort idag med. Jag vet att jag hade nåt dilerium i vintras om att hålla på ute i kylan. Men efter att jag bytte slangarna till tryckrören så har jag insett att det inte funkar att hålla på ute i kyla om man inte måste.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sharky
21 april 2010 · 10 287 Inlägg

Och vad äter ni för bröd i den där delen av landet...lol

/Göran

Marlboroman skrev:
och helt plötsligt är det den elektriska brödkniven från helvetet big_smile
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Marlboroman
21 april 2010 · 8 234 Inlägg

Oskivad skogaholms big_smile

Sharky skrev:
Och vad äter ni för bröd i den där delen av landet...lol

/Göran

Marlboroman skrev:
och helt plötsligt är det den elektriska brödkniven från helvetet big_smile
.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
_Fredrik
21 april 2010 · 2 788 Inlägg

Trevligt projekt smile Lycka till!

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Marlboroman
26 april 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601004261.jpg
Idag fanns förutsättningarna för att ge sig på att börja sänka den. Såhär såg utgångsläget ut fram när jag började.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601004262.jpg
Eftersom kränthämmarstagen redan var borta va det snabbt gjort att brotta loss det första benet. En liten stilstudie mellan gamla och nya. Fjäderbensgummin och lagringarna byttes. Va väl inga direkta fel på dem, men att spara in dem pengarna nu skulle straffa sig i framtiden när man får riva allt igen för att byta just dem. Satte även i dem extra gummisakerna för att få fjädern att vara tyst. Vart iofs ett klonk på provturen, men jag misstänker enligt uteslutningsmetoden att det måste komma från länkarmarna. Och såna har jag nya som ska preppas med powerflexbussningar innan montering samtså har jag nya spindelleder till dem nya armarna.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601004263.jpg
Klart för montering. Hade ju kunnat spara en massa tid om jag köpt propellermutter, bricka och stötdämparskydd, men det kändes som onödiga pengar bara.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601004264.jpg
Efter att ha kört en bit så är det en viss liten skillnad. Blir väl kanske lite lägre när fjädrarna satt sig ordentligt. Nu har jag ju bara bytt fram och det är ingen större skillnad i komfort. Man känenr att den är lite hårdare med inte mycket. Men det blir ju annat sen när man även bytt bak, där inverkar det ju mer på komforten med hårdare fjädrar / dämpare. Men det får bliett senare projekt, kanske till helgen rent utav.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
3 maj 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100503.jpg

Ett litet tips till dem som tänkt byta till powerflex länkarmsbussningar: det finns 2 varianter av främre bussning tydligen. Den vänstra kommer från de nya länkarmar jag köpte, och passar inte i bussningen om man inte modifierar dem, medans den äldre typen till höger passar i bussningarna som dem är. De nya är helt cylindriska till skillnad från de äldre som mera ser ut som en tom trådrulle. Syns om man tittar noga då den gamla inte är helt renskuren från gummi. Frågan är ju nu om man ska använda dem nya metalldelarna och modifiera bussningarna, eller använda de gamla metalldelarna och omodifierade bussningar. Rent spontant så känns ju det senare alternativet ger en mer stabil montering, så det lutar åt det hållet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
12 maj 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601005121.jpg
Såhär såg det ut bak innan jag började brotta dit  nya fjädrarna och dämparna. Fick en alternativ beskrivning på hur man byter fjädrar bak som lät bra, speciellt eftersom det skulle gå fort, under en timme om man låg på. Det tog avsevärt längre än så för mig, men nu sitter dem där till slut.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601005122.jpg
Man lossar dämparen uppe och nere och lirkar ut den för att sen sen lossa på denna bult för att släppa på armen. Men man måste ha en domkraft under armen i änden där buklten sitter eftersom armen sitter i spänn. sitter man sen med magen nästan mot skivan så kan man bruta ner armen med hälarna och ta ur fjädern.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601005123.jpg
Och då bör det se ut såhär. Brotta dit nya fjädern och se får man ställa domkraften under armen, jag använde n grej utanför stötdämparfästet och trycket hela rsket. Sen får man labba och bryta lite för att få i bulten som håller armen, i med nya dämparen och dra fast allt.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601005124.jpg
Va ut på en kort provtur och efter det såg det ut såhär, så lite lägre har den allt blivit, men den kommer kanske sjunka ihop lite mer. Nu skiftas fokus till att byta länkarmarna fram då det låter illa och jag misstänker att dem främre bussningarna inte tyckte om sänkningen. Ena armen är klar för montering, och den andra ska om allt flyter på vara klar ikväll. lär försöka hinna med att byta dem innan helgen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
13 maj 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60100513.jpg

Båda länkarmarna klara att monteras med nya leder (men bara en som är med på bild), hoppas kunna få dit den ena imorrn i alla fall, helst båda. Lät riktigt illa och slog en del i ratten idag när jag åkte hem från jobbet. Det började igår och vart värre idag, hoppas att det är bussningarna som jag tror.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 maj 2010 · 5 650 Inlägg

coolt så du har dragit igång projekt med den där bilen med nu gett upp 850in?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Marlboroman
13 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Mja, man lär ju dona lite med vardagsbilen, men projekt är väl kanske att ta i. Men det är lite som ska göras. Nej då, den svarta har jag inte gett upp. Velar ju fram och tillbaks om försäljning av den, men det har gjorts en del investeringar till den. Till sensommaren / hösten kan det väl hända att det det projektet återupplivas officiellt sett, nu gör jag inga uppdateringar alls.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
o_lindh
13 maj 2010 · 347 Inlägg

Ser ju bra ut, hur mycket sänkning blev det?

Marlboroman
13 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Har inte mätt exakt, men en 3-4 cm ungefär.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
16 maj 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601005161.jpg
Kastar upp ett par bilder på hur den ser ut nu när fjädrarna satt sig lite bättre, framförallt bak.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601005162.jpg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601005163.jpg
Måste investera i en omgång nya hjulbultar, dem jag har ser för trökiga ut... sad

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
16 maj 2010 · 5 650 Inlägg

nice bilder

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Marlboroman
26 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Idag gav jag mig till slut in på att börja byta länkarmarna. Fick avbryta arbete för att knata iväg och köpa en en kofot och lite annat. Men efter ett tag brottade och en hel del våld för att få loss spindelleden så ramlade den gamla armen loss. Nynnandes på victory is mine så började jag tråckla dit den nya som dock inte var helt samarbetsvilligt så upptäcker jag det som får mig att packa ihop och ge upp för dagen.

Innerdelen i metall som såvitt jag kan mäta mig till är symmetrisk hamnar inte rätt jämfört mot bulthålen i ramen. Den är förskjuten 3-4mm. Så nu lär jag mäta om det räcker med att skära bort en bit av bussningen. Alternativt skära sönder den och pressa den lite ur det läge den är tänkt att sitta i.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang