Marlboroman's Volvo S60 2,4T

-ekgbg-
13 oktober 2010 · 977 Inlägg

Marlboroman skrev:

-ekgbg- skrev:
Är det någon skillnad på IPD's tändspolar jämfört med Volvo original?

Ja, det är en held el tekniska skillnader. Så dels ska dem hålla bättre och dels så ger dem värre gnista.

Det låter ju inte helt fel. Är det samma med magnetventilen att den är "värre" än original?

Kommer du möjligtvis ihåg vilken diameter det är på slangarna till magnetventilen? Har tidigare sett att mina slangar börjar att se rätt risiga ut så det är väl läge att byta ut dom.

Marlboroman
13 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

-ekgbg- skrev:

Marlboroman skrev:

-ekgbg- skrev:
Är det någon skillnad på IPD's tändspolar jämfört med Volvo original?

Ja, det är en held el tekniska skillnader. Så dels ska dem hålla bättre och dels så ger dem värre gnista.

Det låter ju inte helt fel. Är det samma med magnetventilen att den är "värre" än original?

Kommer du möjligtvis ihåg vilken diameter det är på slangarna till magnetventilen? Har tidigare sett att mina slangar börjar att se rätt risiga ut så det är väl läge att byta ut dom.

Det är samma med den. Bättre delar i den för bättre hållbarhet och funktion. Jag har använt 5mm slang.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-ekgbg-
13 oktober 2010 · 977 Inlägg

Marlboroman skrev:

-ekgbg- skrev:

Marlboroman skrev:

Ja, det är en held el tekniska skillnader. Så dels ska dem hålla bättre och dels så ger dem värre gnista.

Det låter ju inte helt fel. Är det samma med magnetventilen att den är "värre" än original?

Kommer du möjligtvis ihåg vilken diameter det är på slangarna till magnetventilen? Har tidigare sett att mina slangar börjar att se rätt risiga ut så det är väl läge att byta ut dom.

Det är samma med den. Bättre delar i den för bättre hållbarhet och funktion. Jag har använt 5mm slang.

Låter ju riktigt bra och IPD verkar ju vara duktiga på det de gör.

Marlboroman
22 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Dags för nån form av sista ryck innan vintern. Hade planer på att byta avgassytemet idag med det sprack. Lär införskaffa en tigersåg, eller kanske låna en och återkomma i det ämnet. Kapade ena bulten som håller fast systemet mot katalysatorn och insåg att dem inte satt som jag hade inbillat mig. Får man bara bort bultarna är ju resten snabbt gjort.

Ska beställa nya styrutslagsbegränsare, lite less på att nöta innerskärmar när man glömmer bort att dem är anpassade efter original höjd och däckdimension. Sen ska även nya fästen till tvärstaget i motorrummet. Fick en sån där aha-upplevelse för några dagar sedan. Nu vet jag ju varför det inte funkade med powerflexbussningar till dem. Dels så ska dem tydligaen vara till en nyare variant av fästena, men kan modifieras så dem passar i dem äldre. Men framförallt: jag monterade dem från fel håll... Så där får jag ta på mig skulden och fria powerflex från ansvar, men det överväger inte dem feltillverkade länkarmsbussningarna.

Har även beställt fjäderbensstag, dels ett fram och dels ett stag att sätta tvärs över bagageutrymmet så man får upp styvheten i karossen. Sånt blir ju lite viktigare när man sänkt, och speciellt när man sänkt mycket.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
29 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Gjort ett litet ryck idag och monterat chassiestag elelr vad man ska kalla det bak. Beställde ju stag både fram och bak. Men det främre var restat så det får bli en senare fråga. Det bakre var inga större konstigheter att få dit. Är lite skillnad nu, den känns lite stadigare bak under kurvtagning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-ekgbg-
29 oktober 2010 · 977 Inlägg

Marlboroman skrev:
Gjort ett litet ryck idag och monterat chassiestag elelr vad man ska kalla det bak. Beställde ju stag både fram och bak. Men det främre var restat så det får bli en senare fråga. Det bakre var inga större konstigheter att få dit. Är lite skillnad nu, den känns lite stadigare bak under kurvtagning.

Är det stagen ifrån Jspec.se? Har sett att de har lite olika stag. Bland annat subframe stag fram och bak.

Marlboroman
29 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

-ekgbg- skrev:
Är det stagen ifrån Jspec.se? Har sett att de har lite olika stag. Bland annat subframe stag fram och bak.

Ja, det kommer därifrån.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
4 november 2010 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60101104.JPG

Nu har jag fått lite ordning på nya datorn och saker så såhär i efterhand så kastar jag upp en bild på staget. Synd på sitt sätt att dekalerna hamnar åt fel håll... Men men, det syns ju inte så ofta där det sitter.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
2 april 2011 · 8 234 Inlägg

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60110402.JPG

Dags att väcka upp den här tråden igen efter lång tid i dvala. Har väl egentligen inte hänt så mycket. Har köpt nya sommarfälgar. Vart en dagstripp till göteborg för att hämta dem. Hämtade i samma veva en uppsättning likadana fälgar ytterligare, men dessa ska användas till 850in som R-däcksfälgar. Så nu har jag samm modell på fälg på både 850in och S60in. Lite tråkigt bara att det är 35-profil på dessa däck. Dem blir lite för små tyvärr, hade varit bättre med 40-profil som hade fyllt ut lite bättre. Men nu satt det ju fina däck på så då får dem väl duga tills vidare.

Dem 17" Thor som satt på innan ska jag försöka sälja. Vinterdäck lär köpas nya till nästa säsong. Vet dock inte om jag ska ha kvar dem 16" Mimas jag haft eller om dem ska bytas mot nåt annat. Jag har ju länge haft en liten ide i bakhuvudet på andra fälgar, men får se hur det blir med den saken.

I övrigt har det inte hänt nåt med den alls egentligen. Över vintern har den tuffat på utan bekymmer. Enda jag har gjort är att tvätta och bytt olja och gjort ren luftfiltret. Men nu när det så sakteliga börjar bli varmt igen så man kan hålla på så finns det en del att göra. Det som ligger närmast i planerna är att montera avgassystemet efetr katalysatorn som legat länge och väl, har varit nåt hela tiden som gjort att det inte blivit av. Sen ska jag skaffa facelift strålkastare och montera istället för dem jag har nu. Ena strålkastaren som sitter på har ett stort fult stenskott. Och så ska täckpluggarna för strålkastartorkarna monteras.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
_471-David_
13 april 2011 · 111 Inlägg

Tycker det ser bra ut med 35 profil på däcken. smile

// David Jonsson
Marlboroman
13 april 2011 · 8 234 Inlägg

Mja, jag tycker det blir att se ut som om den inte är sänkt med så liten profil, men det får gå tills däcken är slut smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
7 maj 2011 · 8 234 Inlägg

Köpte fjäderbensstag på Elmia, och nu är det monterat.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105071.JPG
Motorrummet innan. Ska försöka snygga upp det, men det får bli en senare fråga.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105072.JPG
Att installera staget är ingen avancerad operation. Man lossar bara dem 3 muttrarna per sida som håller i respektive fjäderben. Det är fördelaktigt om bilen står på ett hyffsat plant underlag. Och få inga ideer att hissa upp den medans muttrarna är lossade. Det ska gå, men det är säkrast att vänta till muttrarna sitter på plats igen.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105073.JPG
Fjäderbensstaget i full frihet. På denna variant så sitter det 2 st bultar, en på var sida där staget och fästena möter varann. Lossa låsmuttrarna och släpp lite på bulten för att underlätta monteringen och för att få fästena i rätt vinkel. Jag tog loss ena fästplattan och la den på plats för att underlätta monteringen då fästena lär lirkas in under plasten vid torkarna och det. Sen sattes bulten tillbaks som jag lossade för att få loss fästplattan, men drog inte åt den helt.

Gick sen vidare med att dra åt muttrarna som håller fast fästplattorna. Bytte muttrar till nya fina kragmuttrar. Dels för att det ser bättre ut men även för att kragmuttrar egentligen är engångsartiklar om man är noga. Till sist drog bultarna mellan fästplatta och stag fast igen och till sist låsmuttrarna till dem.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105074.JPG
Då är man framme vid punkten där man tar ett steg tillbaks och beundrar sitt arbete. Och har man lyckats så ska installationen se ut som på bilden. Sen är det egentligen bara att stänga huven och ut och ta en provsväng och känna förbättringen.

Snart dags för besiktning, ska klara av den först sen är det väl dags att börja jobba lite mer seriöst när värmen kommer och man kan hålla på utomhus. Har inte besikningen några invändningar så är det avgassystem efter katalysatorn, bromsar och att sätta i dämpmaterial i dörrarna åtminståne. Dels inför en tänkt framtida uppgradering av ljussystemet och dels för att jag börjat lessna lite på det i mitt tycke höga däckljudet som letar sig in i bilen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang