Besviken på verkstan, vad göra ?

bjornt herr
17 april 2010 · 321 Inlägg

Lite Off Topic kanske men: Min förra arbetsgivare lämnade in sin nyköpta 4-hjuling på sevice hos en mindre lokal verkstad, de skulle byta motorolja, fylla vätskor m.m.
Får hem den på släpvagn, startar den och åker 50 meter och fanskapet skär, då hade han på verkstan glömt att fylla på olja överhuvudtaget, men inte fick han nå pengar av verkstan, han fick ta det på sin försäkring., men som sagt, det var en liten verkstad.


On topic, om de på verkstaden är någorlunda hyggliga borde de ju inte bara fylla på oljan igen utan även göra en felsökning för att se om motorn tagit skada av DERAS misstag. Även en liten ersättning vore ju på sin plats för besväret, om du frågar mig.

Goffen Administratör
17 april 2010 · 2 976 Inlägg

Sitter ju en oljenivågivare som säger till när det är dåligt med olja har du verkligen inte sett den? Ska vara en Gul oljekanna Röd kanna så är det dåligt med oljetryck och Gul är för nivån....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Audi_PassarMig
17 april 2010 · 15 Inlägg

zortep skrev:
hur tänker du med att Kräva tillbaka pengarna du betalade ? de har utfört ett arbete och har dom inte utfört det på ett korrekt sett som du märkt kan du kräva att de skall utföra den bristande punkten kostnadsfritt.

inget illa men har personligen tröttnat att se hur många det är som skriver att de vill ha alla pengarna tillbaka för ett misstag, det känns riktigt fattigt.

Jag respekterar din kritik men "Money talks...".
Om det kostar att schabbla så är verkstan bättre motiverad att bättra sig (och då menar jag en skälig kostnad). De har hittills lagt ut 8 liter olja + filter och ca 2 timmars jobb medan jag är av med bilen hela helgen och kanske fått motorskador. För vem är det resonemanget fattigt ?

Jag är väl pedantiskt men sist jag hade min förra bil på samma verkstad för kamremsbyte då kom inte fronten på plats på rätt höjd. Den satt 3-5mm lägre än skärmen. Det fixade de med en ny gummilist ovan strålkastarna för meken vägrade fixa till det för det var mycket jobb att lossa och justera plåten. Det trodde jag var en engångsföreteelse så jag anlitade samma verkstad igen men nu är det andra gången det strular.     

Jag har råd att köpa en ny bil om det nu var det men jag tycker inte jag ska behöva göra för att jag lämnat in den på 6000-milaservice. Jag kontrar med din text och säger att jag har personligen tröttnat på att vi i Sverige står med mössan i hand och ursäktar att vi finns.

Min polare har förresten bilverkstad (i annan del av landet) och jag ringde honom just . Det finns en servicebulletin till min bilmodell som just säger att det är risk för oljeläckage vid filterbyte. Jag tvivlar att meken visste om den. De har f-n inte startat motorn och kollat att filtret är tätt efter oljebytet innan de monterar underkåpan. Det skulle ju kosta 2 hissningar med lyften i verkstan.

Det är skillnad på misstag och slarv.

Audi_PassarMig
17 april 2010 · 15 Inlägg

bjornt skrev:
Lite Off Topic kanske men: Min förra arbetsgivare lämnade in sin nyköpta 4-hjuling på sevice hos en mindre lokal verkstad, de skulle byta motorolja, fylla vätskor m.m.
Får hem den på släpvagn, startar den och åker 50 meter och fanskapet skär, då hade han på verkstan glömt att fylla på olja överhuvudtaget, men inte fick han nå pengar av verkstan, han fick ta det på sin försäkring., men som sagt, det var en liten verkstad.


On topic, om de på verkstaden är någorlunda hyggliga borde de ju inte bara fylla på oljan igen utan även göra en felsökning för att se om motorn tagit skada av DERAS misstag. Även en liten ersättning vore ju på sin plats för besväret, om du frågar mig.

Yes, Jag ska ringa dem direkt måndag morgon och berätta att bilen står där den står så får de säga vad de är beredda att göra. Mätte med en tråd som är längre än oljestickan så det verkar finnas några cm olja kvar till botten men nivån är minst 2cm under minstrecket på stickan. Förresten har det blivit en rejäl pöl under bilen nu.

Audi_PassarMig
17 april 2010 · 15 Inlägg

Goffen skrev:
Sitter ju en oljenivågivare som säger till när det är dåligt med olja har du verkligen inte sett den? Ska vara en Gul oljekanna Röd kanna så är det dåligt med oljetryck och Gul är för nivån....

Vet du om den åtföljs av larmsignal också?
Jag har tryckt CHECk-knappen så jag vet hur den ser utan men eftersom det rullar text i samma ruta från radion o CD så inte är det säkert man ser det i samma sekund som det dyker upp. Är det en larmsignal så skulle jag ha hört den

bjornt herr
17 april 2010 · 321 Inlägg

Tips, ta kort på oljepölen under bilen så du kan ta med och visa, är aldrig fel att helgardera sig.

Aga_Diff Bärs!
17 april 2010 · 3 456 Inlägg

Besviken på verkstan, vad göra ?

Starta en tråd på garaget.org. Check!

Seriöst, varför inte ta't med verkstan?
Det är ju ändå dom du har å göra med...

Senast redigerat av Aga_Diff (17 april 2010)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Toresbo
17 april 2010 · 261 Inlägg

packning till oljefilterhållaren kan börja läcka om den monteras fel. har för mig oljefiltret sitter mellan topparna ovanpå motorn...

Audi_PassarMig
17 april 2010 · 15 Inlägg

bjornt skrev:
Tips, ta kort på oljepölen under bilen så du kan ta med och visa, är aldrig fel att helgardera sig.

Ok, tack för tipset.

Audi_PassarMig
17 april 2010 · 15 Inlägg

Beatnikbandit skrev:
packning till oljefilterhållaren kan börja läcka om den monteras fel. har för mig oljefiltret sitter mellan topparna ovanpå motorn...

Ja, där har jag nog läckan. En polare har bilverkstad och han berättade idag att det finns en servicebulletin till just denna bilmodell som säger att det finns stor risk för oljeläckage från filterhuset vid filterbyte. Om verkstan har den bör de väl kolla extra noga efter bytet dvs starta motorn och efterkontrollera.

Brallan84
17 april 2010 · 33 Inlägg

Audi_PassarMig skrev:
Jag lämnade in min Audi A6 3.2 på lokala märkesverkstan för 6000-milaservice i torsdags morse.
6 timmar och 4725 kr senare stegar jag ut från verkstan och startar bilen. Möts av serviceindikatorn som fortfarande är tänd. Deras unge mekaniker får springa ut och släcka med datorn.

Idag fredag 10 mil senare står bilen på min gård med lukt av bränd olja. Jag drar upp oljestickan och den är snustorr. Vad ska jag göra ???. Hur j-vla dålig får auktoriserad VAG-verkstad vara. Jag har inte sett oljekannan tändas på panelen men kanske den gjort det. Tänk om motorn tagit skada. Den här bilen har jag betalt av privata pengar och tänkte nog att den ska hålla minst 15000 mil. Jag vill åtminstone ha nåt skrivet intyg av dem att de klantat sig om bilen får senare problem. Helst skulle jag vilja kräva pengarna tillbaka och föra bilen till annan verkstad. Ge mig tips om vad man kan göra !

Jag betalar mina bilar med statliga pengar....lol Hehe skojja bara, jag hoppas det var dina privata pengar. För övrigt så tycker jag du ska kontakta verkstaden, berätta det du upplevt, be dem att åtgärda felet och som sagt, få intyg på att det blivit fel på första servicen.
Sedan vet jag inte riktigt vilken värld du lever i om du tror att du ska tjäna pengar på detta. Enligt konsumentköplagen har de ett visst antal ggr på sig innan de krävs på att byta ut defekt del, motorn i detta fall, vad jag fått berättat för mig. Det är även så det fungerar på vårat företag, kunden kan inte kräva pengar tillbaka, vi lagar felet 1 ggn till och tro mig, vi testar det vi lagar men tyvärr händer det att saker o ting är trasigt från tillverkaren.
Tagga ner lite och prata med dem så kommer de hjälpa till, annars hänvisar du bara till konsumentköplagen, de har inget de kan komma med då. Skulle bara veta hur envisa Elgiganten var att vilja repa vår nya tvättmaskin som var en DOA(dead on arrivle) med att byta del, ist för o byta ut mot en ny, tills jag pratat med Konsumentverket, då fick jag rabatt på köpet. Det kan du ju hävda t.ex. att du blivit drabbad ekonomiskt av detta, vi kunde ju inte precis flytta in med trasig tvättmaskin.(Vi köpte vitvaror i en flytt, fraktskadad kyl, trasig tvättmaskin t.ex.)

Senast redigerat av Brallan84 (17 april 2010)

Toyota Supra "Svarten" (1995)
Audi_PassarMig
17 april 2010 · 15 Inlägg

Brallan84 skrev:

Audi_PassarMig skrev:
Jag lämnade in min Audi A6 3.2 på lokala märkesverkstan för 6000-milaservice i torsdags morse.
6 timmar och 4725 kr senare stegar jag ut från verkstan och startar bilen. Möts av serviceindikatorn som fortfarande är tänd. Deras unge mekaniker får springa ut och släcka med datorn.

Idag fredag 10 mil senare står bilen på min gård med lukt av bränd olja. Jag drar upp oljestickan och den är snustorr. Vad ska jag göra ???. Hur j-vla dålig får auktoriserad VAG-verkstad vara. Jag har inte sett oljekannan tändas på panelen men kanske den gjort det. Tänk om motorn tagit skada. Den här bilen har jag betalt av privata pengar och tänkte nog att den ska hålla minst 15000 mil. Jag vill åtminstone ha nåt skrivet intyg av dem att de klantat sig om bilen får senare problem. Helst skulle jag vilja kräva pengarna tillbaka och föra bilen till annan verkstad. Ge mig tips om vad man kan göra !

Jag betalar mina bilar med statliga pengar....lol Hehe skojja bara, jag hoppas det var dina privata pengar. För övrigt så tycker jag du ska kontakta verkstaden, berätta det du upplevt, be dem att åtgärda felet och som sagt, få intyg på att det blivit fel på första servicen.
Sedan vet jag inte riktigt vilken värld du lever i om du tror att du ska tjäna pengar på detta. Enligt konsumentköplagen har de ett visst antal ggr på sig innan de krävs på att byta ut defekt del, motorn i detta fall, vad jag fått berättat för mig. Det är även så det fungerar på vårat företag, kunden kan inte kräva pengar tillbaka, vi lagar felet 1 ggn till och tro mig, vi testar det vi lagar men tyvärr händer det att saker o ting är trasigt från tillverkaren.
Tagga ner lite och prata med dem så kommer de hjälpa till, annars hänvisar du bara till konsumentköplagen, de har inget de kan komma med då. Skulle bara veta hur envisa Elgiganten var att vilja repa vår nya tvättmaskin som var en DOA(dead on arrivle) med att byta del, ist för o byta ut mot en ny, tills jag pratat med Konsumentverket, då fick jag rabatt på köpet. Det kan du ju hävda t.ex. att du blivit drabbad ekonomiskt av detta, vi kunde ju inte precis flytta in med trasig tvättmaskin.(Vi köpte vitvaror i en flytt, fraktskadad kyl, trasig tvättmaskin t.ex.)

Jag har taggat ned och det här har inget med att tjäna pengar på saken att göra. Jag vill bara få en tjänst utförd och betalar det med ett överenskommet pris. Pengarna ska ju ut i vilket fall.   
Med privata pengar menar jag att jag bryr mig i om bilen håller nåt år till.
Som motsats rullar det många tjänstebilar/leasingbilar ägda av företag och på dem gäller att egentligen ingen bryr sig om bilen pajar, den ägs ju av" nån annan". Tyvärr verkar många verkstäder dras in i den attityden också.

azid Det som inte dödar gör ont
17 april 2010 · 2 668 Inlägg

Brallan84 skrev:

Audi_PassarMig skrev:
Jag lämnade in min Audi A6 3.2 på lokala märkesverkstan för 6000-milaservice i torsdags morse.
6 timmar och 4725 kr senare stegar jag ut från verkstan och startar bilen. Möts av serviceindikatorn som fortfarande är tänd. Deras unge mekaniker får springa ut och släcka med datorn.

Idag fredag 10 mil senare står bilen på min gård med lukt av bränd olja. Jag drar upp oljestickan och den är snustorr. Vad ska jag göra ???. Hur j-vla dålig får auktoriserad VAG-verkstad vara. Jag har inte sett oljekannan tändas på panelen men kanske den gjort det. Tänk om motorn tagit skada. Den här bilen har jag betalt av privata pengar och tänkte nog att den ska hålla minst 15000 mil. Jag vill åtminstone ha nåt skrivet intyg av dem att de klantat sig om bilen får senare problem. Helst skulle jag vilja kräva pengarna tillbaka och föra bilen till annan verkstad. Ge mig tips om vad man kan göra !

Jag betalar mina bilar med statliga pengar....lol Hehe skojja bara, jag hoppas det var dina privata pengar. För övrigt så tycker jag du ska kontakta verkstaden, berätta det du upplevt, be dem att åtgärda felet och som sagt, få intyg på att det blivit fel på första servicen.
Sedan vet jag inte riktigt vilken värld du lever i om du tror att du ska tjäna pengar på detta. Enligt konsumentköplagen har de ett visst antal ggr på sig innan de krävs på att byta ut defekt del, motorn i detta fall, vad jag fått berättat för mig. Det är även så det fungerar på vårat företag, kunden kan inte kräva pengar tillbaka, vi lagar felet 1 ggn till och tro mig, vi testar det vi lagar men tyvärr händer det att saker o ting är trasigt från tillverkaren.
Tagga ner lite och prata med dem så kommer de hjälpa till, annars hänvisar du bara till konsumentköplagen, de har inget de kan komma med då. Skulle bara veta hur envisa Elgiganten var att vilja repa vår nya tvättmaskin som var en DOA(dead on arrivle) med att byta del, ist för o byta ut mot en ny, tills jag pratat med Konsumentverket, då fick jag rabatt på köpet. Det kan du ju hävda t.ex. att du blivit drabbad ekonomiskt av detta, vi kunde ju inte precis flytta in med trasig tvättmaskin.(Vi köpte vitvaror i en flytt, fraktskadad kyl, trasig tvättmaskin t.ex.)

of:

hur var dom envisa som? vad hade dom för förklaringar tíll att inte byta ut en maskin som var trasig vid leverans?

för jag har aldrig varit med om några svårigheter att få byta om jag inte själv klantat sönder prylarna

Senast redigerat av azid (17 april 2010)

2slow
Brallan84
17 april 2010 · 33 Inlägg

azid skrev:
of:

hur var dom envisa som? vad hade dom för förklaringar tíll att inte byta ut en maskin som var trasig vid leverans?

för jag har aldrig varit med om några svårigheter att få byta om jag inte själv klantat sönder prylarna

När vi ringde och berättade att vår tvättmaskin som vi köpt, och installerat med behörig elektriker, inte fungerade, alltså att den gick igång,fick ström, men inte körde programmet, så ville de skicka ut en reparatör som skulle kolla på maskinen på plats, något som vi sade ifrån och då sade telefonisten: "Men, det är så vi jobbar." "Det är så man gör när något är trasigt, ni har ju garanti"Hon totalvägrade först att byta ut den, o nu menar jag inte: "Nä men det där fixar vi" Utan mer:" Nej så går det inte till, vi har rätten att laga produkten minst 3 ggr innan ni får reklamera den."Det var så hon sa, 3 ggr innan. Jag fick referera till mitt yrke, där vi hanterar Elgigantens produkter och där är det inget snack om saken, DOA = utbyte, om det inte är mjukvarufel. Och jag ser inte precis hur det finns utbytbar mjukvara i en tvättmaskin lol
De ville ist. för att byta ut vår kyl som var fraktskadad(låg ner i postlastbilen), kompensera oss genom avdrag på priset. När vi skickade tillbaka den första, och hade fraktskada på den andra kylen, så ville de även där, kompensera priset. Köper jag något som defineras "nytt" då ska det vara nytt. Vår nya tvättmaskin var förövrigt kladdig från tvättmedel i facket, då fattar du varför vi hädan efter aldrig mer vänder oss till just, Elgiganten.

Galet OT, sorry!

Senast redigerat av Brallan84 (17 april 2010)

Toyota Supra "Svarten" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang