Golf -91 laddar ej

brahcy
18 april 2010 · 4 Inlägg

Hej, Har ett problem med min Golf -91a. Förra vintern bytte jag generator och batteri pga problem med laddningen (kom tillslut fram till att den inte fick jordkontakt). Nu har jag haft problem med att fläktremmen inte varit nog spänd de senaste veckorna och därför har den slutat ladda när det varit för blött på vägen, alltså när det stänker upp vatten på remmen. Stannade jag ett tag så slocknade laddningslampan då vattnet försvann.

Igår körde jag en 50milssträcka utan problem men när jag är 2 km hemifrån börjar det snöa ordentligt och blev riktigt blött på vägen, varav laddningslampan tänds och lyser hela vägen hem, slocknar dock efter några sekunder på tomgång på parkeringen hemma. Idag när jag skulle iväg med bilen så lös lampan när jag startade bilen och den lyser nu hela tiden. Det är torrt ute så det kan inte vara problemet. Jag har testat spänna fläktremmen ordentligt, dra åt alla bultar och även kollat kolet. Lampan lyser oavsett hela tiden. När jag slår på hellysena hörs ingen skillnad på motorljudet, så antar att den inte laddar alls?

Vad kan felet vara?

Drönirettab
18 april 2010 · 21 761 Inlägg

Lyser lampan även om du kopplar bort den tunna kabeln på generatorns D+?

brahcy
18 april 2010 · 4 Inlägg

Ska kolla detta imorgonbitti när jag kommer hem från jobbet, är dock osäker vad D+ innebär? Sitter ju tre kablar på generatorn, har du någon aning vilken av dessa tre det är?

VW_67
18 april 2010 · 446 Inlägg

brahcy skrev:
Ska kolla detta imorgonbitti när jag kommer hem från jobbet, är dock osäker vad D+ innebär? Sitter ju tre kablar på generatorn, har du någon aning vilken av dessa tre det är?

fabrikat på generatorn? den grova kabeln går till batteriet, en av de två andra är D+uttag. beroende på generator kan det andra stiftet vara "15-spänning" eller för kommunikation med motorstyrdon..

brahcy
21 april 2010 · 4 Inlägg

Nu har jag kollat på det, det fanns ju bara två kablar som gick från generatorn, kom ihåg fel.. en grov och en mindre, sitter i höjd med varandra. Jag antar att det var den mindre ni ville jag skulle koppla bort, testade det och då slocknade laddningslampan - både när tändningen var på och när bilen var igång. Vad tyder detta på?

terg
21 april 2010 · 23 Inlägg

lite om felsökning på generator  http://www.startmotor.se/page/generator

mvh
t

Drönirettab
21 april 2010 · 21 761 Inlägg

brahcy skrev:
Jag antar att det var den mindre ni ville jag skulle koppla bort, testade det och då slocknade laddningslampan - både när tändningen var på och när bilen var igång. Vad tyder detta på?

Då är det rimligtvis inte några problem med själva kabeln, möjligheten fanns att den tex hade trasigt hölje så att trådarna kortslöt mot jord. Men så var det alltså inte.

Eftersom lampan tänds när tändningen är påslagen så verkar den biten fungera, då innebär det att generatorn eller laddregulatorn kan ha gått sönder på något sätt. Du kan ju kika i länken som terg visade, annars tror jag att regulatorbyte är en sak att testa. smile

brahcy
27 april 2010 · 4 Inlägg

Nu har jag provat byta laddningsregulator - och problemet löste sig! Började ladda direkt. Har däremot en ny fråga:

Voltmätaren visar ca 13,8V på tomgång, och jag ser ingen skillnad när jag höjer varven förutom att när jag släpper gasen går den ner till ungefär 13,3-4V för att sen gå upp till ~13,8V igen. Är det normala volttal? En kille jag surrat med tidigare angående problemet jag hade pratade om att den skulle ligga på 12-13V på tomgång?

Senast redigerat av brahcy (27 april 2010)

Drönirettab
27 april 2010 · 21 761 Inlägg

13,8 V är ändå inte riktigt bra med tanke på att regulatorn är helt ny, prova att mäta direkt på generatorns B+ och se vad spänningen visar där. Passa dig för drivremmarna bara.

Att spänningen dippar ner några tiondelar när du släpper gasen från högre varv kan bero på att varvtalet tillfälligt går lite lägre än vanlig tomgång, då är det fullt möjligt att generatorn laddar aningen sämre vid just detta låga varvtal.

Spänningen ska aldrig ligga på 12-13 V vid tomgång om endast halvljuset är påslaget, då är någonting fel. När allting är i ordning så ska laddspänningen på tomgång vara likadan som vid tex 1500-2000 varv om man endast har halvljuset igång, någon enstaka tiondel lägre på tomgång kan dock tolereras men absolut inte tex en hel volt. smile

VW_67
27 april 2010 · 446 Inlägg

13,8 är fullgott på en bil av den årsmodellen. inte förrän sent 90-tal började det bli vanligt med högre laddspänning på generatorer med hög uteffekt.. dom absolut flesta regulatorer till "äldre" bilar är inställda på 13,8V reglerspänning, även nya.

man kan dock montera en 14,2 eller 15V-regulator om man vill, men det finns då alltid en risk för överhettning av generatorn.

Drönirettab
27 april 2010 · 21 761 Inlägg

VW_67 skrev:
dom absolut flesta regulatorer till "äldre" bilar är inställda på 13,8V reglerspänning, även nya.

Det visste jag inte. Var ganska säker på att en helt ny regulator hade åtminstone 14-14,2 V. smile

VW_67
28 april 2010 · 446 Inlägg

Drönirettab skrev:

VW_67 skrev:
dom absolut flesta regulatorer till "äldre" bilar är inställda på 13,8V reglerspänning, även nya.

Det visste jag inte. Var ganska säker på att en helt ny regulator hade åtminstone 14-14,2 V. smile

beror helt på generator, men just i detta fall törs jag säga att regulatorn nog är inställd på ca 13,8V.
största anledningen till att nyare generatorer har högre reglerspänning är för att orka hålla systemspänningen uppe i hela ledningsnätet. detta var ju inte ett problem på äldre bilar med mindre strömkrävande utrustning, dagens bilar förbrukar enorma mängder ström..

en annan fördel är ju att uteffekten blir högre utan att generatorn behöver bli större. så vill man ha lite högre effekt så kan man på "vanliga hederliga" boschgeneratorer byta ut regulatorn mot t.ex. 14,2V (eller trimma den gamla med en vanlig kiseldiod om man är snål wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang