Stoppa trängselskatten i Göteborg!!!

mastrovious
21 april 2010 · 627 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Detta med trängselskatt är lite kul...

"HEJ! VI HAR BYGGT EN JÄTTE STOR OCH FIN STAD OCH NU MÅSTE DU BETALA FÖR ATT FÅ KOMMA IN I DEN" osv.
Väldigt löjligt ...
Får dom inte tillräckligt för all jävla skatt folk betalar!?

Prestigeprojekt är vad det är. Man gömmer sig bakom en mängd olika argument såsom att det är bra för miljön etc, men man vill ju inte bli av med bilisterna... då får man ju inte in pengar för att bygga det man vill! Sen är inte Gbg = London direkt heller..

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Mortalis VW-nörd?
21 april 2010 · 4 332 Inlägg

mastrovious skrev:

Mortalis skrev:
Det roliga är att de dödar vikariat rätt effektivt. Som jag som jobbar ett par timmar varje vardag vid sidan av skolan.
Tre timmars jobb, bensin, parkering och sedan trängselskatt gör att ja skulle få lika nästan lika mycket pengar på att vara arbetslös.
De är ju inte ens köer så dags...men ja ska betala 30-40 spänn varje dag, för samma trafikmängd som jag har nu...
Varför jobba...?

Dessutom bor jag på ett sådant ställe att jag ska betala trängselskatt åt vilket håll jag än ska! Ska ja till stan, Mölndal, Hisingen så blir de skatt...Fast jag har flera helt trängselfria vägar till de destinationerna...

Exakt. Det är helt meningslöst och orättvist system. Det är därför vi måste kämpa för att stoppa det. Kika på deras hemsida, där står det skitbra info om det och hur man kan vara med och hjälpa till för att stoppa. Som sagt, gör vi det inte tillsammans så får vi aldrig stopp på det.

Jodå dom har redan min röst i höst i valet så får vi hoppas fler nappar på de. E väl de enda sättet att stoppa de på.

Hool
21 april 2010 · 1 067 Inlägg

Man får sätta in en stegräknare i bilen så räknar den antalet potthål så får man tillbaks det som rabatt sedan då?

De håller ju inte efter vägnätet nu ju..  I GBG "stad" och närområde ser det ut som kriget..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Mortalis VW-nörd?
22 april 2010 · 4 332 Inlägg

Haiti efter jordbävningen http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/0f/8c/d0/road-to-citadelle.jpg

Mölndal efter lite regn: http://www.smhi.se/sgn0102/images/2006_04.jpg

Klart vi ska betala mer för vi har de så jävla gött vi bilister tongue

mastrovious
22 april 2010 · 627 Inlägg

Mortalis skrev:
Haiti efter jordbävningen http://media-cdn.tripadvisor.com/media/ … adelle.jpg

Mölndal efter lite regn: http://www.smhi.se/sgn0102/images/2006_04.jpg

Klart vi ska betala mer för vi har de så jävla gött vi bilister tongue

haha nice.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Mr_Woods Musiker
22 april 2010 · 472 Inlägg

Tycker detta är helt vansinnigt! lol
Jag är på väg att flytta till Öjersjö, och tills vidare kommer jag att fortsätta arbeta i Uddevalla.
Blir det "trängselskatt" kan jag lova att jag gladeligen kör 8 km extra om dagen för att undvika att stödja statens hänsynslösa skattehysteri, och då inställer sig ju genast frågan:
Vad tycker invånarna i Hallen, Öjersjö, Partille, Fjällbo, Utby, Kviberg, Sävenäs, Gammlestaden, Surte och Bohus om att jag (och antagligen många andra) kolar igenom deras sammhällen med vidöppna spjäll istället för att ligga i jämn och fin hastighet på E6:an? roll

Finns säkert många exempel på andra idiotomvägar folk kommer att ta och jag har hemskt svårt att tänka mig att göteborgsluften kommer bli ett dugg bättre då de farliga (läs små) partiklarna färdas flera mil i luften även då det är i princip vindstilla! Möjligen kommer det bli mindre köer i t.ex. Tingstadstunneln men i gengäld mer på andra ställen. Är ju nästan så man skulle rösta i kommunalvalet trotts sitt djupt rotade politikerförakt...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
mastrovious
23 april 2010 · 627 Inlägg

Ras_J skrev:
Tycker detta är helt vansinnigt! lol
Jag är på väg att flytta till Öjersjö, och tills vidare kommer jag att fortsätta arbeta i Uddevalla.
Blir det "trängselskatt" kan jag lova att jag gladeligen kör 8 km extra om dagen för att undvika att stödja statens hänsynslösa skattehysteri, och då inställer sig ju genast frågan:
Vad tycker invånarna i Hallen, Öjersjö, Partille, Fjällbo, Utby, Kviberg, Sävenäs, Gammlestaden, Surte och Bohus om att jag (och antagligen många andra) kolar igenom deras sammhällen med vidöppna spjäll istället för att ligga i jämn och fin hastighet på E6:an? roll

Finns säkert många exempel på andra idiotomvägar folk kommer att ta och jag har hemskt svårt att tänka mig att göteborgsluften kommer bli ett dugg bättre då de farliga (läs små) partiklarna färdas flera mil i luften även då det är i princip vindstilla! Möjligen kommer det bli mindre köer i t.ex. Tingstadstunneln men i gengäld mer på andra ställen. Är ju nästan så man skulle rösta i kommunalvalet trotts sitt djupt rotade politikerförakt...

Det roliga är också (som man mörklägger lite) att man ska stänga av uppemot 200 gator då dessa anses vara smitvägar!! En jävla borg är vad dom bygger..

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Mr_Woods Musiker
23 april 2010 · 472 Inlägg

mastrovious skrev:
man ska stänga av uppemot 200 gator då dessa anses vara smitvägar

De skall inte stänga av buss/spårvagnstrafiken då och förbjuda cykling när de ändå har byxorna nere? http://smileys.smilchat.net/smileys/happy2/totalmdr.gif

EDIT: Har du någon lista på gatorna som stängs av förresten??

Senast redigerat av Ras_J (23 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
mastrovious
23 april 2010 · 627 Inlägg

Ras_J skrev:

mastrovious skrev:
man ska stänga av uppemot 200 gator då dessa anses vara smitvägar

De skall inte stänga av buss/spårvagnstrafiken då och förbjuda cykling när de ändå har byxorna nere? http://smileys.smilchat.net/smileys/happy2/totalmdr.gif

EDIT: Har du någon lista på gatorna som stängs av förresten??

haha jadu.. dom säger ju att dom ska införa dubbelt så många spårvagnar och t o m dubbeldäckare!! Kollade med Västtrafik och dom säger sig ha kapacitet för max 15% fler spårvagnar med dagens spårnät.. så hur dom ska få ihop det blir ju intressant. Nej, jag har dessvärre inte någon lista, vet ej om det finns på Vägvalets hemsida. Som sagt, detta talar man om i viskande toner...

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Mr_Woods Musiker
23 april 2010 · 472 Inlägg

mastrovious skrev:

Ras_J skrev:

mastrovious skrev:
man ska stänga av uppemot 200 gator då dessa anses vara smitvägar

De skall inte stänga av buss/spårvagnstrafiken då och förbjuda cykling när de ändå har byxorna nere? http://smileys.smilchat.net/smileys/happy2/totalmdr.gif

EDIT: Har du någon lista på gatorna som stängs av förresten??

haha jadu.. dom säger ju att dom ska införa dubbelt så många spårvagnar och t o m dubbeldäckare!! Kollade med Västtrafik och dom säger sig ha kapacitet för max 15% fler spårvagnar med dagens spårnät.. så hur dom ska få ihop det blir ju intressant. Nej, jag har dessvärre inte någon lista, vet ej om det finns på Vägvalets hemsida. Som sagt, detta talar man om i viskande toner...

Det är ju annars något man kanske skulle kunna få "miljönötter"/astma- alergiförbund och andra att "reagera" på, hur man inför trängselskatt för att "minska trafiken i stan" samtidigt som man stänger av alternativa vägar för att man vill ha avgiftspengarna! Det är ju precis sånt som måste offentligöras för att allmänheten skall fatta att det BARA handlar om pengar! Det finns INGET politiker är så rädda för som att förlora väljare nämligen!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
mastrovious
23 april 2010 · 627 Inlägg

Ras_J skrev:

mastrovious skrev:

Ras_J skrev:

De skall inte stänga av buss/spårvagnstrafiken då och förbjuda cykling när de ändå har byxorna nere? http://smileys.smilchat.net/smileys/happy2/totalmdr.gif

EDIT: Har du någon lista på gatorna som stängs av förresten??

haha jadu.. dom säger ju att dom ska införa dubbelt så många spårvagnar och t o m dubbeldäckare!! Kollade med Västtrafik och dom säger sig ha kapacitet för max 15% fler spårvagnar med dagens spårnät.. så hur dom ska få ihop det blir ju intressant. Nej, jag har dessvärre inte någon lista, vet ej om det finns på Vägvalets hemsida. Som sagt, detta talar man om i viskande toner...

Det är ju annars något man kanske skulle kunna få "miljönötter"/astma- alergiförbund och andra att "reagera" på, hur man inför trängselskatt för att "minska trafiken i stan" samtidigt som man stänger av alternativa vägar för att man vill ha avgiftspengarna! Det är ju precis sånt som måste offentligöras för att allmänheten skall fatta att det BARA handlar om pengar! Det finns INGET politiker är så rädda för som att förlora väljare nämligen!

Helt rätt tänkt. Men dom har drivit debatten så långt (Vägvalet alltså) att politikerna var tvungna och gå ut och säga att detta är ett finansieringsmedel. Dom gömde sig bakom argument som att det är bra för miljön i hopp om att ingen skulle reagera. Nu när man punkterar argumenten så blir dom tvungna och ändra sig! Det måste spridas i alla möjliga media, för det är skrämmande mkt folk som inte har en aning om vad detta är och att det är på väg att bli verklighet om ingen agerar!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
LordLife
23 april 2010 · 998 Inlägg

Fattar ni inte, om dom stänger 200 gator så slipper dom ju pröjsa för dom här gatorna, då är dom borta då sparar dom pengar som dom kan lägga på något annat som en bonus till sig själva.
Dom kan vara smarta ibland.

Sen när dom säger att dom ska utvidga spårvagnarna samt bussarna är bara skit snack, det har dom sakt i några år att dom ska göra det ändå så är alla vagnar fulla från kl 15:00 till 18:00.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Mortalis VW-nörd?
23 april 2010 · 4 332 Inlägg

Går inte att bygga ut kollektivtrafiken inne i stan...dessutom det som är felet, att allt ska byggas ut och köras just inne i stan...t.ex. spårvagn 6 som går mellan hisingen (länsmansgården är det väl?) och kortedala, den ska först in i stan och dra en repa genom HELA centrum och upp till Sahlgrenska för att sedan efter ett par mil börja tassa mot Kortedala...bara ett av många idiotexempel...hade du velat hoppa på denna vagn om du jobbade på hisingen och bodde i kortedala? Knappast
Hade gärna velat se vilka vägar de skulle stänga av, för det har jag inte hört nåt om, bara att de skulle försöka placera stationerna innan eventuella smitvägar..eller på dom sad

De kan väl ta o höja biljettpriset med 25kr per resväg då för å bygga ut kollektivtrafiken som de vill, så får vi se hur jävla roligt vi bilister kommer få de...

Men iaf, om man ska va allvarlig, vill de att fler ska åka kollektivt, så ta då av de hundratals miljoner som är överskott, och som ligger i en speciell "monumentkassa" (hur sjukt är inte det, en särskild kassa för statyer) och bygg ut kollektivtrafiken då. Bygg klart järnvägen som gör att folk som ska till Surte, Lilla Edet osv kan åka tåg till sina jobb.
Fixa bussar som går i de särskilda bussfilerna de tvunget behövde på E6an, inte en var 20-30e minut...dra järnväg mellan hisingen och partille/lerum så de slipper åka in till stan...
Vill man att folk ska ställa bilen så ge dom ett vettigt alternativ först.
Och vill de nu bara ha in pengar för att bygga vägar, ett akut projekt tydligen, som de försummat i decennier, så pusha på dem i STHLM.
De i kommunfullmäktige är valda av oss för att föra vår talan hos regering och riksdag för att skaffa de resurser vi behöver, och dessutom räkna ut vilka resurser vi behöver.
Klarar de inte av att förhandla till dessa pengar som behövs är det antingen fel på deras förhandlingsmetoder, eller på deras uträkningar och förslag på resurser...

Hur som helst bör de bli av med sina jobb

Senast redigerat av Mortalis (23 april 2010)

mastrovious
23 april 2010 · 627 Inlägg

Dom lovade ju en folkomröstning (S) om just trängselskatterna. Den har dom skitit fullständigt i. Man jämför hela tiden med Sthlm när det passar. "Ingen i Sthlm klagar ju på trängselskatterna nu". Nä det är mkt möjligt, men där har man dels en tunnelbana som går betydligt snabbare och smidigare än bilen, dels har man en ringled runt staden där man som bilist får välja att åka på om man vill slippa trängselskatterna. Man nämner inte heller att trängselskatten FORTFARANDE INTE GENERERAR EN ENDA KRONA I VINST!!!!! Hur jävla sjukt som helst. Ändå väljer man detta finansieringsmedel för Gbg. Och man säger också att Gbg måste ha Västlänken för att "Malmö och Stockholm har ju en tunnel". Snacka om lillebrorskomplex....

We Ride Togheter, We Die Togheter!
mastrovious
23 april 2010 · 627 Inlägg

Såhär ser placeringen av betalstationerna ut

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98898/911953_u4svtw.jpg
Karta över placeringen av betalstationerna i Gbg

We Ride Togheter, We Die Togheter!
klarrre
23 april 2010 · 502 Inlägg

mastrovious, Du skrev något om att alla partier mörkade och fifflade med detta tillsamman, Utom SD. Hur ställer dom sig i denna frågan?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
mastrovious
23 april 2010 · 627 Inlägg

klarrre skrev:
mastrovious, Du skrev något om att alla partier mörkade och fifflade med detta tillsamman, Utom SD. Hur ställer dom sig i denna frågan?

Nja fifflade vet jag inte, men dom är enade om frågan. SD är emot helt men om har varit med i diskussionerna från början utan att åstadkomma ett skit...

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Mortalis VW-nörd?
23 april 2010 · 4 332 Inlägg

Som det ser ut på den där kartan skulle det kosta samma för mig att åka över sisjön+mölndal och lite småvägar för att hälsa på mina föräldrar än att dra igenom götatunneln då...visst skulle ta dubbla tiden minst, men skulle kosta samma...grrreat.

Och precis, stockholmarna måste inte in i stan och härja, gbg är byggd på det viset att alla ska mötas vid Tingstad av någon puckad anledning, vilket betyder att alla kan bötfällas, eller skattas som de kallar de, även om du inte ens vill in till stan, utan bara ska från kungälv till säg varberg...

Senast redigerat av Mortalis (23 april 2010)

mastrovious
23 april 2010 · 627 Inlägg

Mortalis skrev:
Som det ser ut på den där kartan skulle det kosta samma för mig att åka över sisjön+mölndal och lite småvägar för att hälsa på mina föräldrar än att dra igenom götatunneln då...visst skulle ta dubbla tiden minst, men skulle kosta samma...grrreat.

Och precis, stockholmarna måste inte in i stan och härja, gbg är byggd på det viset att alla ska mötas vid Tingstad av någon puckad anledning, vilket betyder att alla kan bötfällas, eller skattas som de kallar de, även om du inte ens vill in till stan, utan bara ska från kungälv till säg varberg...

Precis. Kolla Hisingen. Helt isolerad. Nr 7 är på Älvsborgsbron.. hur mkt trängsel är det där?!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
LordLife
23 april 2010 · 998 Inlägg

mastrovious skrev:

Mortalis skrev:
Som det ser ut på den där kartan skulle det kosta samma för mig att åka över sisjön+mölndal och lite småvägar för att hälsa på mina föräldrar än att dra igenom götatunneln då...visst skulle ta dubbla tiden minst, men skulle kosta samma...grrreat.

Och precis, stockholmarna måste inte in i stan och härja, gbg är byggd på det viset att alla ska mötas vid Tingstad av någon puckad anledning, vilket betyder att alla kan bötfällas, eller skattas som de kallar de, även om du inte ens vill in till stan, utan bara ska från kungälv till säg varberg...

Precis. Kolla Hisingen. Helt isolerad. Nr 7 är på Älvsborgsbron.. hur mkt trängsel är det där?!

Precis där flyter trafiken på fint.

Kolla på 26 på götaälvbron först betala för att åka in i staden sen ska man betala för att åka över till hisingen? sjukt.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang