2733
Sök

Stoppa trängselskatten i Göteborg!!!

627 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#41
LordLife skrev:
mastrovious skrev:
Mortalis skrev:
Som det ser ut på den där kartan skulle det kosta samma för mig att åka över sisjön+mölndal och lite småvägar för att hälsa på mina föräldrar än att dra igenom götatunneln då...visst skulle ta dubbla tiden minst, men skulle kosta samma...grrreat.

Och precis, stockholmarna måste inte in i stan och härja, gbg är byggd på det viset att alla ska mötas vid Tingstad av någon puckad anledning, vilket betyder att alla kan bötfällas, eller skattas som de kallar de, även om du inte ens vill in till stan, utan bara ska från kungälv till säg varberg...

Precis. Kolla Hisingen. Helt isolerad. Nr 7 är på Älvsborgsbron.. hur mkt trängsel är det där?!

Precis där flyter trafiken på fint.

Kolla på 26 på götaälvbron först betala för att åka in i staden sen ska man betala för att åka över till hisingen? sjukt.

Ja den är nice. Bron som dom för övrigt vill bygga om till endast en fil för bilar åt vardera håll + 2 kollektivtrafikfiler åt båda håll.... Heja dom smarta som ligger bakom detta!

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Saabifierad
2 031 Inlägg
24 april 2010
#42
Jag hoppas att ni lyckas stoppa trängselskatterna i Göteborg. Vi i Stockholm är sedan 2006 drabbade av detta och det är bara ett sätt att ta ut extra pengar för i praktiken ingenting. Vi har en halv ringled som ni säger men den är nu så trafikerad att den i praktiken varje dag står still under rusningen. Planer finns även att placera trängselskatt på den så alla måste betala och då kan ingen undkomma skatten. Trängselskatt måste vara en av de mest idiotiska system som finns då kollektivtrafiken aldrig ens skulle kunna klara att ta hälften av alla personer som tar sitt eget fordon till sitt jobb eller hem. Fast det har ju aldrig varit tanken utan det är att tjäna extra pengar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 april 2010
#43
Slash skrev:
Jag hoppas att ni lyckas stoppa trängselskatterna i Göteborg. Vi i Stockholm är sedan 2006 drabbade av detta och det är bara ett sätt att ta ut extra pengar för i praktiken ingenting. Vi har en halv ringled som ni säger men den är nu så trafikerad att den i praktiken varje dag står still under rusningen. Planer finns även att placera trängselskatt på den så alla måste betala och då kan ingen undkomma skatten. Trängselskatt måste vara en av de mest idiotiska system som finns då kollektivtrafiken aldrig ens skulle kunna klara att ta hälften av alla personer som tar sitt eget fordon till sitt jobb eller hem. Fast det har ju aldrig varit tanken utan det är att tjäna extra pengar.

Det är väl dessutom nästan omöjligt att få allt folk att komma hem i rimlig tid, som exempelvis sexans vagn som ajg nämnde som ska åka omväg på några mil, vilket inte bör passa de som bor i kortedala och jobbar på hisingen...dessutom är det inte helt gratis att dra ny spårväg, tänk bara att de ska asfaltera skiten, sen riva upp och lägga spår där, och efter det dra elledningar och SEN bygga hållplatser...inte billigt de.

Sen att Göteborg helt saknar en stadsplanerare/stadsarkitekt gör ju inte saken bättre.
Staden är inte uppbyggd enligt någon gemensam struktur helt enkelt. Varje område skiljer sig från varandra i princip.
Självklart skapar detta problem när vägar, hus och kollektivtrafik ska byggas..

Vet inte om sthlm saknar stadsplanerare/stadsarkitekt, men ni har ju iaf en ringled som sagt, som de nu lyckats förstöra så det behövs en till tongue

Göteborg, lilla-London, vi ska ha lite lägre trängselskatt än London, trots att vi är 5% av befolkningen mot dem
Senast redigerat av Mortalis (24 april 2010)


474 Inlägg
25 april 2010
#44
Jag tycker det är dåligt att dom tar avgift på dom större vägarna där all trafik går! Jag som kommer från borås på 40an måste ju betala för att komma till tex kungälv osv nu. Jag kan ju  Om dom nu ska ha trängselskatt så ska dom väl ha det inne i centrum, då hade jag inte haft nått emot att betala.

Volvo S60 2.5T AWD

1 298 Inlägg
25 april 2010
#45
Har läst igenom tråden och kikat på http://www.vagvaletgbg.se/ och kan bara konstatera att dem har en röst från mig. Behöver knappast dela med mig av mina åsikter angående trängselskattsförslaget då de redan finns väl avspeglade i andras inlägg här i tråden. Bor i Mölndal och studerar på Hisingen, resten säger sig självt. tongue
Senast redigerat av chrillzter (25 april 2010)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Man blir ensam om man vill ha hela.
174 Inlägg
25 april 2010
#46
Sköna lirare, om jag ska köra från Malmö till Oslo på en Europaväg som råkar ha sträckningen genom Götlaborg så ska jag som bilist betala vägskatt?

Lär bli en hel del slantar i kassan från alla fordon som passerar varje dygn.

Hade inte sagt något om jag kört av Europavägen och in mot stan, det kan jag väl acceptera(kanske). Men att pungslå bilister som vill ta sig uppåt, eller för den delen nedåt, i landet utan att besöka Götet känns väldigt märkligt.

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.

627 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#47
Kan ju meddela en rolig grej. Partiledaren för Vägvalet (VP) stötte på Annelie Hultén (A) på valborg under cortegen och frågade henne:

VP: Vill du skriva på för folkomröstning gällande trängselskatten i Gbg?
A: Skojar du eller?
VP: Nej, varför skulle jag göra det? Ni hade ju lovat en folkomröstning, vad hände med den?
A: Frågan om folkomröstning är utagerad och det är ändrade förutsättningarna nu. Partierna är överens och så är det med det.
VP: Men majoriteten göteborgare vill inte ha trängselskatt, hur kan partierna vara överens?
A: Det är det som är demokrati, att ni får tycka som ni vill och påverka.


Edit:
Heja Annelie! Vi bestämmer, fuck the people!
Senast redigerat av mastrovious (10 maj 2010)

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Saabifierad
2 031 Inlägg
10 maj 2010
#48
Mortalis skrev:
Slash skrev:
Jag hoppas att ni lyckas stoppa trängselskatterna i Göteborg. Vi i Stockholm är sedan 2006 drabbade av detta och det är bara ett sätt att ta ut extra pengar för i praktiken ingenting. Vi har en halv ringled som ni säger men den är nu så trafikerad att den i praktiken varje dag står still under rusningen. Planer finns även att placera trängselskatt på den så alla måste betala och då kan ingen undkomma skatten. Trängselskatt måste vara en av de mest idiotiska system som finns då kollektivtrafiken aldrig ens skulle kunna klara att ta hälften av alla personer som tar sitt eget fordon till sitt jobb eller hem. Fast det har ju aldrig varit tanken utan det är att tjäna extra pengar.

Det är väl dessutom nästan omöjligt att få allt folk att komma hem i rimlig tid, som exempelvis sexans vagn som ajg nämnde som ska åka omväg på några mil, vilket inte bör passa de som bor i kortedala och jobbar på hisingen...dessutom är det inte helt gratis att dra ny spårväg, tänk bara att de ska asfaltera skiten, sen riva upp och lägga spår där, och efter det dra elledningar och SEN bygga hållplatser...inte billigt de.

Sen att Göteborg helt saknar en stadsplanerare/stadsarkitekt gör ju inte saken bättre.
Staden är inte uppbyggd enligt någon gemensam struktur helt enkelt. Varje område skiljer sig från varandra i princip.
Självklart skapar detta problem när vägar, hus och kollektivtrafik ska byggas..

Vet inte om sthlm saknar stadsplanerare/stadsarkitekt, men ni har ju iaf en ringled som sagt, som de nu lyckats förstöra så det behövs en till tongue

Göteborg, lilla-London, vi ska ha lite lägre trängselskatt än London, trots att vi är 5% av befolkningen mot dem

Korrektion, Stockholm har egentligen en halv ringled tongue Sedan har vi en på gång så att vi i praktiken får tre fjärdedelars ringled. Sedan för att röra till det så har vi ytterligare en ringled pågång, men den ska gå längre ifrån Stockholm (västerut så det blir egentligen inte någon ringled då den nuvarande ligger väster om innerstan) och det är forfarande strul med om den skall byggas eller ej. Lars Ohly tycker man ska slå till på smått och göra den enbart en fil i varje riktning för bilar är inte framtiden enligt honom wink

Nizzura skrev:
Sköna lirare, om jag ska köra från Malmö till Oslo på en Europaväg som råkar ha sträckningen genom Götlaborg så ska jag som bilist betala vägskatt?

Lär bli en hel del slantar i kassan från alla fordon som passerar varje dygn.

Hade inte sagt något om jag kört av Europavägen och in mot stan, det kan jag väl acceptera(kanske). Men att pungslå bilister som vill ta sig uppåt, eller för den delen nedåt, i landet utan att besöka Götet känns väldigt märkligt.

Samma plan finns här i Stockholm att alla som vill/måste åka E4/E20 skall få betala för att passera, rätt fräckt när man tänker efter. Verkar ligga i framtiden att man skall få betala för vägarna man åker på hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

138 Inlägg
13 september 2010
#49
Detta är helt sjukt, åker Floda-Backaplan varje dag och det är bara på vägen hem vid 16 tiden som jag sitter i kö högst 20-30 minuter. Ingenting om man jämför hur dem har det i Stockholm som jag bodde i under tiden jag plugga på gymnasiet. Där satt jag i kö över 2 timmar varje dag.

Trafiken i Gbg flyter på hundra gånger bättre än i Sthlm!
Det är kollektivtrafiken det är fel på.


7 Inlägg
5 oktober 2010
#50
Öka spårvagns o busstrafiken, vägtullar för att det skall kosta Xtra att åka genom centrum då omvägar runt centrum (E6, R40 mfl) knappt existerar. Dessutom betala för att fastna i alla rödljus....
Spårvagns och busstrafiken är oftast prioriterad vid trafikljusen så de får grönt ljus när de kommer till en korsning. Dessutom 'resetar' de trafikljusordningen så man kan fastna bra länge.
Ett exempel är när jag kom till Redbergsplatsen från Danska vägen, så snart det var dags att få grönt ljus så kom en bussdjävel eller spårvagn. Satt där 20 min med rött ljus i nyllet... Detta skall vi betala för att få mer av?

2 594 Inlägg
5 oktober 2010
#51
tur man bor i norrland slipper köer å skit haha

203 Inlägg
5 oktober 2010
#52
Har nog aldrig åkt i sthlm med regskylten på fram. Den ligger fint i sätet jämte mig.
Sen kan alla dessa vägtullar registera bäst dem vill !

Lider med min vän som bor i sthlm.
Han fick 3000kr mer i lön än här hemma i jkpg, men han får ändå så ut 1100kr mindre efter alla skatter.



Sök