Ang: Simons Sportsystem

Chrrille
19 april 2010 · 1 011 Inlägg

Hej!, Vet inte om jag kom till rätt forum men jag proövar ändå!

Är det någon som har ett simons sportavgassystem http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLV … bo_2WD.htm och vet om det är värt att köpa. Låter det bra är det någon skillnad på motorljudet i huvetaget...

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Grabber Dagdrömmare
19 april 2010 · 2 836 Inlägg

Kan inte säga hur hela kittet skulle låta...
Hade Simons på min gamla V8 men främre delen har jag byggt utav universal delar o fick grymt ljud samt lagom ljudvolym.

Dock märkte jag att det har börjar rosta efter ett år (ytrost på mest utsatta delar) men det var inte i rostfritt heller...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
IX ____________________________________
19 april 2010 · 1 340 Inlägg

Klart att det blir skillnad smile Men om det bara är ett gött ljud du letar efter kan du lika gärna bara skaffa en grov rak slutburk med ett grovt slutrör smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
ValP2k
19 april 2010 · 1 122 Inlägg

hade simonsons på min e30 lät kanon!

gasa nu foer faen!
Navkapsel
25 november 2010 · 4 637 Inlägg

Lånar tråden lite.

Har bestämt mig för att byta avgassystem, gillar originalskick på bilar men inte originalljudet.
Bästa sättet för ett sportigt ljud utan att det kostar massor?
Ett komplett Simons 2" sportavgassystem inkl. främre rör kostar 2350. Något att ha? Vill att det tydligt ska höras att det låter mer sportigt och har dessutom hört att Simons fort rostar sönder. (Kommer dock bara köra i salt en vinter till med bilen.)
Det ska inte låta för högt i 90-100 (B21A, 4 växlar.)
Är rädd om bilen och ska behålla den länge men rostfritt går bort, rätt dyrt. (Däremot skulle det vara smidigt om sista biten som syns utåt är rostfri om jag ska ha utan ändrör.)
Vill helst inte ändra originalfästen mm.
Katalysatorfri bil.
Bör inte bli slöare, dricka mer efter byte. Gärna något piggare.

OUTLAW1
25 november 2010 ·

hej på dig..kör exakt detta system på min s80 med lite moddar men exakt samma uppsätting bara lite längre rör mm..
Ljudet blev lite högre,klart goare respons,nu när systemet åkt ca 100mil har all dämpning mm satt sig och soundet jämfört med original är helt klart godkänt utan att låta epa traktor..

Soundet är alltså "sport" och inte 3" raggarbröl..

dom dubbla 2.5" rören ger dessutom bättre flöde än 1 enkelt 3" rör skulle göra enligt dom själva.

Min s80 t6 är provmall för deras system till t6 så jag pratade med dom om detta med dubbla 2,5" rör istället för 3" och det visade sig att dom tagit fram drygt 30 olika setuper innan dom kom fram till att bäst mottryck,ljudnivå i bilen mm är just 2x 2,5" rör...

Jag har ett vrålrör också dvs man ersätter främre dämparen med dubbla raka rör..men det är till för bankörning o showsyfte bara för det brötar något jävulskt.Man är ju lite gubbe nu och inte 18 längre.

Navkapsel
26 november 2010 · 4 637 Inlägg

Nytt originalsystem (Volvo, Biltema, Mekonomen?) och ta bort främre burken.

Nytt komplett (hela vägen) Simons 2" sportavgssystem med de två fullflödesljuddämparna som är på vid köp.

Nytt originalsystem utan främre burk och en Simons sportljuddämpare (den som är på sportavgassystemet.) Om det går att mixtra ihop?

Vilket alternativ fungerar bäst till mitt tidigare inlägg i tråden. Något annat som rekommenderas? Ska höras tydligt, vill ju ha valuta för pengarna men inte bli för bullrigt, 4-växlad förgasarmotor.

yoppe
26 november 2010 · 388 Inlägg

Har exakt det systemet på min S60 T5 har haft det sedan i somras och är helnöjd ger ett dovt sportigt ljud som jag tycker är lagom och stör inte när man åker långt och mullrar gott när man trampar på men vill du ha mycket ljud är det inte rätt system.Dessutom var passformen kanon.

Senast redigerat av yoppe (26 november 2010)

Navkapsel
26 november 2010 · 4 637 Inlägg

yoppe skrev:
Har exakt det systemet på min S60 T5 har haft det sedan i somras och är helnöjd ger ett dovt sportigt ljud som jag tycker är lagom och stör inte när man åker långt och mullrar gott när man trampar på men vill du ha mycket ljud är det inte rätt system.Dessutom var passformen kanon.

Jo, det är ju bara att slänga på i originalfästena och kostar inte mycket.

Ingen med sådan bil jag har som provat? B21A eller liknande. (B230A har visst helt annan karaktär så den ska ni inte ta som jämförelse.) Ska ju höras lite när Emil kommer.

Senast redigerat av EmilHammarlund (26 november 2010)

OphanWitehall
26 november 2010 · 1 335 Inlägg

Jag har bara bra erfarenheter av Simons system. Haft de både på Mantan och gammla Volvon. Dock inte rostfritt men JT-Superflows "rostfria" system rostar snabbare än Simons icke rostfria kan jag ju säga då jag har JT på min nuvarande bil

Navkapsel
26 november 2010 · 4 637 Inlägg

OphanWitehall skrev:
Jag har bara bra erfarenheter av Simons system. Haft de både på Mantan och gammla Volvon. Dock inte rostfritt men JT-Superflows "rostfria" system rostar snabbare än Simons icke rostfria kan jag ju säga då jag har JT på min nuvarande bil

Vad för motor?
Ljud jämfört med original?

OphanWitehall
26 november 2010 · 1 335 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

OphanWitehall skrev:
Jag har bara bra erfarenheter av Simons system. Haft de både på Mantan och gammla Volvon. Dock inte rostfritt men JT-Superflows "rostfria" system rostar snabbare än Simons icke rostfria kan jag ju säga då jag har JT på min nuvarande bil

Vad för motor?
Ljud jämfört med original?

I Mantan satt det en 2,2liter Record motor och det blev riktigt gött dåft (stavning) ljud.
I Gammla volvon va det B230E motor. Och original ljudet i den är ju inget att prata om, men med 2,5" simons å 2 ljuddämpare blev det riktigt bra och inte för bröligt som många andra 740 med sportsystem utan ljuddämpare.
I nuvarnade Volvon sitter det B251FK motor (turbo) där jag kör med 3" TJ-Superflow system utan ljuddämpare, låter riktigt härligt när man hör turbovinet ur avgassystemet. smile

Navkapsel
7 december 2010 · 4 637 Inlägg

Ljud utan främre ljuddämpare = "ingen" skillnad.

Alternativ kvar:
1. Köpa ett helt nytt avgassystem och ta bort bakre ljuddämparen.
2. Köpa ett komplett Simons 2" sportavgassystem.
3. Köpa ett nytt avgssystem, ta bort främre burken och ersätta den bakre med en Simonsdämpare, samma som i sportavgassystemet.
4. Komplett Simons sports. utan främre ljuddämpare.

(Eller om delar kan köpas löst så slipper man slänga nya delar.)

Vill ha tydligt ljud. Det ska inte slita på motorn, är rädd om bilen. Man ska kunna köra högre hastigheter utan att det blir för jobbigt.

Senast redigerat av EmilHammarlund (9 december 2010)

Navkapsel
9 december 2010 · 4 637 Inlägg

Går väl inte att fuska sig till detta ljud? smile http://www.youtube.com/watch?v=dPTzcQKu5fs

Senast redigerat av EmilHammarlund (9 december 2010)

OphanWitehall
9 december 2010 · 1 335 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Går väl inte att fuska sig till detta ljud? smile http://www.youtube.com/watch?v=dPTzcQKu5fs

Låter så jävla fult när bilarna "rapar" mellan växlingarna! Hahaha

Navkapsel
9 december 2010 · 4 637 Inlägg

OphanWitehall skrev:

EmilHammarlund skrev:
Går väl inte att fuska sig till detta ljud? smile http://www.youtube.com/watch?v=dPTzcQKu5fs

Låter så jävla fult när bilarna "rapar" mellan växlingarna! Hahaha

Är ju gött som fasen ju! ÄLSKART! Lite rallyskadad men smaken är olika. Blir fasen k*t...

Navkapsel
10 december 2010 · 4 637 Inlägg

Verkar bara som att det är Simons som ger bra ljud? Ska jag ha båda dämparna då eller utan den främre?

iBruce
10 december 2010 · 124 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Verkar bara som att det är Simons som ger bra ljud? Ska jag ha båda dämparna då eller utan den främre?

Båda såklart smile

"Heeeeej dåååå"
soyd
10 december 2010 · 1 853 Inlägg

Jag har ett 3tums fullflödes avgas från turbon med racecat Det är "på plats byggt av" Rays metallfabrik det är de som tillverkar: Simons® Sportsystem...

Jag är nöjd med ljudet på mitt system smile

Prov lyssna här: http://www.garaget.org/video/feuzp0obsfw1

/mvh soyd

Navkapsel
12 december 2010 · 4 637 Inlägg

soyd skrev:
Jag har ett 3tums fullflödes avgas från turbon med racecat Det är "på plats byggt av" Rays metallfabrik det är de som tillverkar: Simons® Sportsystem...

Jag är nöjd med ljudet på mitt system smile

Prov lyssna här: http://www.garaget.org/video/feuzp0obsfw1

/mvh soyd

Lite skillnad på bil dock jämfört med förgasar-240. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang