Volvo 940 gl, går ryckigt efter servis.

Pettersson92
19 april 2010 · 24 Inlägg

Har en Volvo 940 gl -91 som jag igår gjorde en servis på och idag märker jag att bilen går ryckigt, känner av det mest vid gämn fart. Det som byttes var tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, olja, oljefilter och luftfilter. Undrar vad felet kan bero på? Jävligt jobbigt att åka såhär mad
Kan tillägga att alla delarna är köpta på Biltema.

Mvh

Senast redigerat av Pettersson92 (19 april 2010)

vofloo
19 april 2010 · 739 Inlägg

allt på biltema är inte skit men fördelarlock köpte jag till min volvo den misstände satan gick allmänt ryckigt "de va en spricka i mitt lock" och de va nytt.

Sen tändstiften på biltema hade jag ALDRIG vågat köpa alla tändstiften som ligger ute på hyllorna har väll farit i golvet några gånger - resultat söndrigt stift :p

Pettersson92
19 april 2010 · 24 Inlägg

ThisIsBlackSunshine skrev:
byt tändkablar, fördelare, rotor och tändstift till orginal så går det nog bättre, jag har som regel iaf att aldrig köpa tänddelar från biltema..sånt ska enligt mig vara orginal, alltså från volvo.. när jag köpte min 940 GL -91 så satte det okända tändstift och biltema tändkablar i.. köpte orginal och bilen gick bättre, innan hade den låg tomgång och va lite orolig..

Annars så vet jag inte, är allt ditsatt korrekt? sitter tändkablarna i rätt ordning och riktigt?.. dubbelkollat det?

Var ute en sväng och kollade till kablarna, de sitter bra och på rätt ställe så inget fel där inte..

Tegelstenen Vingåkers Bo
19 april 2010 · 70 Inlägg

skulle nog nästan kunna säga att de är tändstiften, dom brukar inte vara så värst bra från biltema..

Nissan King cab "Diesel" (1987)
Volvo Amazon "weber" (1962)
Pettersson92
19 april 2010 · 24 Inlägg

Lite konstigt detta, stiften som satt i innan var ju även de biltema och de har fungerat bra i många tusen mil.

vofloo
19 april 2010 · 739 Inlägg

Pettersson92 skrev:
Lite konstigt detta, stiften som satt i innan var ju även de biltema och de har fungerat bra i många tusen mil.

som sakt läs de jag skrev smile

Pettersson92
19 april 2010 · 24 Inlägg

vofloo skrev:

Pettersson92 skrev:
Lite konstigt detta, stiften som satt i innan var ju även de biltema och de har fungerat bra i många tusen mil.

som sakt läs de jag skrev smile

Kanske är som du säger, tråkigt är det iaf. Vad tar Volvo för tändstift?

Borde nog kanske sätta tillbaka de gamla stiften och kontrollera för säkerhetsskull?

Senast redigerat av Pettersson92 (19 april 2010)

Louksor
19 april 2010 · 1 915 Inlägg

Byt tändstift så funkar den nog bättre.
Har testat biltemas tändstift. Efter byte så gick motorn bra, nästa dag så startade den inte. Bytte tillbaks till de gamla NGK och då funkade motorn bra igen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
vofloo
19 april 2010 · 739 Inlägg

Pettersson92 skrev:

vofloo skrev:

Pettersson92 skrev:
Lite konstigt detta, stiften som satt i innan var ju även de biltema och de har fungerat bra i många tusen mil.

som sakt läs de jag skrev smile

Kanske är som du säger, tråkigt är det iaf. Vad tar Volvo för tändstift?

Borde nog kanske sätta tillbaka de gamla stiften och kontrollera för säkerhetsskull?

Du kan ju allt tästa om nu de förra fungerade men köp stift på mekonomen eller volvo

Pettersson92
24 april 2010 · 24 Inlägg

Bytte till Volvo orginal stift idag och nu går den mycket bättre, lägre tomgång och inget ryck när man kör!

Swirre66
24 april 2010 · 176 Inlägg

Undras om det var samma fel på min 740 , fick den aldrig att gå 100% jämnt, stiften var biltema o jag bytta allt man kan byta men den gick lika dant, sålde den idag ........... skulle nog provat stiften

Louksor
24 april 2010 · 1 915 Inlägg

Inget ovanligt med biltemas tändstift smile

Pettersson92 skrev:
Bytte till Volvo orginal stift idag och nu går den mycket bättre, lägre tomgång och inget ryck när man kör!

Ja, med andra tändstift hade den säkert funkat bättre.

Swirre66 skrev:
Undras om det var samma fel på min 740 , fick den aldrig att gå 100% jämnt, stiften var biltema o jag bytta allt man kan byta men den gick lika dant, sålde den idag ........... skulle nog provat stiften

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
xc90
25 april 2010 · 406 Inlägg

Gjorde precis liknande service på min 945gl, som alla säger, börja med o byta stiften, jag själv kör på biltema grejor FÖRUTOM stiften som blev bosch från ad-center(51:-styck) o min går klockrent.
Passa även på o byt bränslefilter om inte det är gjort!
Det som rann ut från mitt gamla filter va helt svart så det liknade knappast bensin.
Sen kan du även slå i en flaska "akut injection cleaner" på full tank, sen ska nog bilen må bra.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
hagge3211
25 april 2010 · 4 Inlägg

biltemas fördelarlock ska man akta sig för

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang