Sveriges Bästa Billjud!?! Vad Har Du För Billjud Och Vilken Bil!!?!?

Odikpah
9 juni 2006 · 2 Inlägg

SVERIGES BÄSTA BILLJUD!?!   VAD HAR DU FÖR BILLJUD OCH VILKEN BIL!!?!?

OCH HUR HAR DU BYGGT DET!!

Har du några bra tips om billjud, har du gjort ngt du tror ingen annan har gjort inom billjud i sin bil.

Billjud är bland det bästa som finns, och ändå är det nästan ingen som har bra billjud.



Här nedan får du info om vad jag har för ljud i min saab 900 94 (nya karossen)


---------------------------------

2st 20mm2 ström 3 lågnivå 2 infinity slutsteg,

1st infinity reference 610a (enbart för bas)

1st infinity refernce 7540a för fram och bak högtalare samt midbasare

6 st kappa högtalare

1 par 6*9
1 par 4:or och
1 par 6*5

alla byggda av glasfiber och med 4 st ingångar för varje högtalare (en för bas och en för diskant)

en låda byggd för min bil (proffsbyggd) och en jbl 4000wattare med dubbla mageneter på 6ohm vardera.

Huvudenheten är en Alpine 9855r och jag tänkte också ge ett tips för er som har tidskompensering.



--------------------------



Eftersom det ofta händer att ngn vill åka med och görna vill sitta fram (vilket där ljudet alltid är som bäst) så ställ in tidskompenseringen på ca 150cm på bakhögtalarna, ställ in så att man också på passagerar sätet fram hör ljudet bakifrån, alltså v-b 150cm h-b 150cm (gäller bara saab 900 nya karossen) samma sak ställer du in på baslådan, om ännu inte lite mer på den, annars kan det komma i otakt med bakhögtalarna och om ngn åker bak kan det låta lite skumt.

Jag har ställt in så iaf så att föraren hör vänster högtalare både fram och bak och passageraren både höger fram och bak.

ge ngt tips, kan vara vad som helst inom ljud bygge och berätta lite av hur du byggt och vad du föredrar.

Jag föredrar ljud i halvkombi, mycket bas från baslådan och mycket diskant från högtalarna, älskar när det skriker så mycket att man knappt hör nånting när man kliver ur bilen och att ögonen hoppa omkring av all bas som skakar loss all rost på bilen.

freddan70 Team Tondöv
9 juni 2006 · 649 Inlägg

Hmmm...
Det var en hel del där som jag skulle vilja kommentera lite utförligare, men är på väg till jobbet..
Nån annan kommer säkert ha hunnit med det till 07 i morrn bitti när jag slutar! smile

Ronnie.L
9 juni 2006 · 914 Inlägg

Jag har:

4par kicker rs 6.5
1 st solox 18"
2 optimor yellow top. Ska bli 5 st.
2 st kicker kx 2500.1
1 st kicker sx 900.4
runt 100 meter högtalar kabel
snart 50 mm2 ström och jord till bas stegen
32m2 till framsystems steget
25mm2 kabel mellan generator och bakbatterier
1st c-tek laddare får bli en till när det andra steget coh batterierna kommit hem.

Vad som är speciellt ? Tja kolla på mina bilder har nästan alla diskanter i taket och jag har 6.5:or i nackstöden istället för dvd skärm som så många andra har smile

Ska bygga om baslådan till hösten och sätta fast basen i backsätet istället och byta inredningen till bilen. Får se hur mycket pengar och tid tillåter. Blir ännu mer ett showbygge av baslådan lite små tråkig som den nu är.

Tycker det är riktigt kul när öronen skorrar av diskanten innan diskanten börjar skorra. Rätt skönt med muller som masserar kroppen. Gillar basar somkan spela djupt. Är kul när man kliver ut från bilen och musklerna rycker hehe.

MOVIEMENT
9 juni 2006 · 592 Inlägg

Och vad menar du med att nästan ingen har bra billjud?? Menar du att ditt bygge kommer vara bättre än alla andras då eller?

2much.fi
Accessories for your DSLR
Ronnie.L
9 juni 2006 · 914 Inlägg

tror inte han menar så. Tror han syftar på att det är väldigt många som har anläggningar som bara väntarpå att brinna upp eller att nåt ska gå sönder. Har även sett och hört en del bilar där man funderat på om dom suttit med kastruller och grytor och bankat med i bilen.
Men visst att säga att nästan alla hardåligt ljud är lite fel. Men det är nog fler somär halvseriösa än dom som riktigt bryr sig om det.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
9 juni 2006 · 2 353 Inlägg

Odikpah skrev:
SVERIGES BÄSTA BILLJUD!?!   VAD HAR DU FÖR BILLJUD OCH VILKEN BIL!!?!?

OCH HUR HAR DU BYGGT DET!!

Har du några bra tips om billjud, har du gjort ngt du tror ingen annan har gjort inom billjud i sin bil.

Billjud är bland det bästa som finns, och ändå är det nästan ingen som har bra billjud.



Här nedan får du info om vad jag har för ljud i min saab 900 94 (nya karossen)


---------------------------------

2st 20mm2 ström 3 lågnivå 2 infinity slutsteg,

1st infinity reference 610a (enbart för bas)

1st infinity refernce 7540a för fram och bak högtalare samt midbasare

6 st kappa högtalare

1 par 6*9
1 par 4:or och
1 par 6*5

alla byggda av glasfiber och med 4 st ingångar för varje högtalare (en för bas och en för diskant)

en låda byggd för min bil (proffsbyggd) och en jbl 4000wattare med dubbla mageneter på 6ohm vardera.

Huvudenheten är en Alpine 9855r och jag tänkte också ge ett tips för er som har tidskompensering.



--------------------------



Eftersom det ofta händer att ngn vill åka med och görna vill sitta fram (vilket där ljudet alltid är som bäst) så ställ in tidskompenseringen på ca 150cm på bakhögtalarna, ställ in så att man också på passagerar sätet fram hör ljudet bakifrån, alltså v-b 150cm h-b 150cm (gäller bara saab 900 nya karossen) samma sak ställer du in på baslådan, om ännu inte lite mer på den, annars kan det komma i otakt med bakhögtalarna och om ngn åker bak kan det låta lite skumt.

Jag har ställt in så iaf så att föraren hör vänster högtalare både fram och bak och passageraren både höger fram och bak.

ge ngt tips, kan vara vad som helst inom ljud bygge och berätta lite av hur du byggt och vad du föredrar.

Jag föredrar ljud i halvkombi, mycket bas från baslådan och mycket diskant från högtalarna, älskar när det skriker så mycket att man knappt hör nånting när man kliver ur bilen och att ögonen hoppa omkring av all bas som skakar loss all rost på bilen.

Jag kan på direkten säga att det finns killar på detta forum med SAAB900/9-3 som har betydligt bättre ljud. Hur jag vet det? De tävlar i BRA ljud i bil, inte MYCKET ljud i bil. Och de vinner pokaler för det.

Regel nummer 1, för bra ljud/ljudbild i bilen: Skit i bakhögtalare.

Om du tycker eller tror att ditt ljud är konkurrenskraftigt, kolla in på www.emmanet.se, och ställ upp i en tävling.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
olds88
9 juni 2006 · 188 Inlägg

i bruksbilen(volvo 140) har jag en äldre alpine spelare med ett par skit 6*9or från jula tror jag att det var, samt två mac absolute 12or som drivs med ett mac atack 4051, det ska väl bli mera seriöst då man har råd...i oldsen har jag samma spelare som i volvon, diskanter och 4" fram(kommer inte ihåg vilket märke) bak två lightningaudio 6.5" och till kofferten blir det nog ett par lanzar MAX 12or har inte riktigt bestämt mig för vilket steg jag ska ha till dom...lådan kommer att göras i glasfiber och lackas i tvåton om mina planer inte spricker

tobbe.77
11 juni 2006 · 96 Inlägg

jonash skrev:

Odikpah skrev:
SVERIGES BÄSTA BILLJUD!?!   VAD HAR DU FÖR BILLJUD OCH VILKEN BIL!!?!?

OCH HUR HAR DU BYGGT DET!!

Har du några bra tips om billjud, har du gjort ngt du tror ingen annan har gjort inom billjud i sin bil.

Billjud är bland det bästa som finns, och ändå är det nästan ingen som har bra billjud.



Här nedan får du info om vad jag har för ljud i min saab 900 94 (nya karossen)


---------------------------------

2st 20mm2 ström 3 lågnivå 2 infinity slutsteg,

1st infinity reference 610a (enbart för bas)

1st infinity refernce 7540a för fram och bak högtalare samt midbasare

6 st kappa högtalare

1 par 6*9
1 par 4:or och
1 par 6*5

alla byggda av glasfiber och med 4 st ingångar för varje högtalare (en för bas och en för diskant)

en låda byggd för min bil (proffsbyggd) och en jbl 4000wattare med dubbla mageneter på 6ohm vardera.

Huvudenheten är en Alpine 9855r och jag tänkte också ge ett tips för er som har tidskompensering.



--------------------------



Eftersom det ofta händer att ngn vill åka med och görna vill sitta fram (vilket där ljudet alltid är som bäst) så ställ in tidskompenseringen på ca 150cm på bakhögtalarna, ställ in så att man också på passagerar sätet fram hör ljudet bakifrån, alltså v-b 150cm h-b 150cm (gäller bara saab 900 nya karossen) samma sak ställer du in på baslådan, om ännu inte lite mer på den, annars kan det komma i otakt med bakhögtalarna och om ngn åker bak kan det låta lite skumt.

Jag har ställt in så iaf så att föraren hör vänster högtalare både fram och bak och passageraren både höger fram och bak.

ge ngt tips, kan vara vad som helst inom ljud bygge och berätta lite av hur du byggt och vad du föredrar.

Jag föredrar ljud i halvkombi, mycket bas från baslådan och mycket diskant från högtalarna, älskar när det skriker så mycket att man knappt hör nånting när man kliver ur bilen och att ögonen hoppa omkring av all bas som skakar loss all rost på bilen.

Jag kan på direkten säga att det finns killar på detta forum med SAAB900/9-3 som har betydligt bättre ljud. Hur jag vet det? De tävlar i BRA ljud i bil, inte MYCKET ljud i bil. Och de vinner pokaler för det.

Regel nummer 1, för bra ljud/ljudbild i bilen: Skit i bakhögtalare.

Om du tycker eller tror att ditt ljud är konkurrenskraftigt, kolla in på www.emmanet.se, och ställ upp i en tävling.

mvh Jonas

japp, skit i bakhögtalare... jag har ett "simpelt" system som låter hyfsat, har endast ett 6,5 tums kit och en bas i bagaget och det duger för dom flesta skulle jag tro...

min bil här på garaget...  http://www.garaget.org/?car=2908

Senast redigerat av tobbe.77 (11 juni 2006)

gurenius
13 juni 2006 · 1 631 Inlägg

Odikpah skrev:
Eftersom det ofta händer att ngn vill åka med och görna vill sitta fram (vilket där ljudet alltid är som bäst) så ställ in tidskompenseringen på ca 150cm på bakhögtalarna, ställ in så att man också på passagerar sätet fram hör ljudet bakifrån, alltså v-b 150cm h-b 150cm (gäller bara saab 900 nya karossen) samma sak ställer du in på baslådan, om ännu inte lite mer på den, annars kan det komma i otakt med bakhögtalarna och om ngn åker bak kan det låta lite skumt.

Jag har ställt in så iaf så att föraren hör vänster högtalare både fram och bak och passageraren både höger fram och bak.

För säkerhetsskull vill jag varna för detta sätt att justera tidskomp! Det kommer INTE bli bra. Vet du inte hur tidskompen ska justeras så ta hjälp av nån som kan. De flesta som tävlar hjälper gärna till och tweakar din bil en kväll (tex jag).

Odikpah skrev:
Jag föredrar ljud i halvkombi, mycket bas från baslådan och mycket diskant från högtalarna, älskar när det skriker så mycket att man knappt hör nånting när man kliver ur bilen och att ögonen hoppa omkring av all bas som skakar loss all rost på bilen.

Är det så bra ljud defineras så spelar det ingen roll hur man justerar tidskompen... *smile*

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Audifantast Fartälskare
13 juni 2006 · 390 Inlägg

Ronnie.L skrev:
Jag har:

4par kicker rs 6.5
1 st solox 18"
2 optimor yellow top. Ska bli 5 st.
2 st kicker kx 2500.1
1 st kicker sx 900.4
runt 100 meter högtalar kabel
snart 50 mm2 ström och jord till bas stegen
32m2 till framsystems steget
25mm2 kabel mellan generator och bakbatterier
1st c-tek laddare får bli en till när det andra steget coh batterierna kommit hem.

Vad som är speciellt ? Tja kolla på mina bilder har nästan alla diskanter i taket och jag har 6.5:or i nackstöden istället för dvd skärm som så många andra har smile

Ska bygga om baslådan till hösten och sätta fast basen i backsätet istället och byta inredningen till bilen. Får se hur mycket pengar och tid tillåter. Blir ännu mer ett showbygge av baslådan lite små tråkig som den nu är.

Tycker det är riktigt kul när öronen skorrar av diskanten innan diskanten börjar skorra. Rätt skönt med muller som masserar kroppen. Gillar basar somkan spela djupt. Är kul när man kliver ut från bilen och musklerna rycker hehe.

hehe oj då! var ingen dålig utrustning det där! själv har man bara lagt grunden i sitt ljudbygge: 1st 1000W JBL GTO 10" subb
2 steg: JBL GTO och MDS Fanatic
2 st störning och delningsfilter till mina högtalare i hatthyllan och där kommer det komma til 2 st JBL 6*9 som kopplas till MDS steget....sedan har jag 2st DB 12" basar men ska nog byta ut dom mot 2 JBL 8" subbar istället....sedan kommer det bli nya delningsfilter till fram o bakhögtalarna JBL såklart sedan JBL fram o bak högtalare´samt diskanter...sen är det bara stereon som fattas:P har en pioneer stereo men ska byta te JBL så kör jag JBL rakt igenom..... låter detta okeey? hehe

Senast redigerat av Audifantast (13 juni 2006)

Speedparts That´s why.......
gurenius
13 juni 2006 · 1 631 Inlägg

Audifantast skrev:
hehe oj då! var ingen dålig utrustning det där! själv har man bara lagt grunden i sitt ljudbygge: 1st 1000W JBL GTO 10" subb
2 steg: JBL GTO och MDS Fanatic
2 st störning och delningsfilter till mina högtalare i hatthyllan och där kommer det komma til 2 st JBL 6*9 som kopplas till MDS steget....sedan har jag 2st DB 12" basar men ska nog byta ut dom mot 2 JBL 8" subbar istället....sedan kommer det bli nya delningsfilter till fram o bakhögtalarna JBL såklart sedan JBL fram o bak högtalare´samt diskanter...sen är det bara stereon som fattas:P har en pioneer stereo men ska byta te JBL så kör jag JBL rakt igenom..... låter detta okeey? hehe

Jodå, det låter okej. Men störningsfilter ska du normalt sett inte behöva om allt är rätt från början. 6x9or hade jag inte installerat i ditt system (speciellt inte på steg). Dina 8-tums-subbar borde kunna spela midbas om du kan montera dem fram. Annars gör de mer skada än nytta. Samma sak med 12orna. Nytt framsystem som drivs på ditt MDS-steg ger troligvis bästa ljudet.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Audifantast Fartälskare
13 juni 2006 · 390 Inlägg

gurenius skrev:

Audifantast skrev:
hehe oj då! var ingen dålig utrustning det där! själv har man bara lagt grunden i sitt ljudbygge: 1st 1000W JBL GTO 10" subb
2 steg: JBL GTO och MDS Fanatic
2 st störning och delningsfilter till mina högtalare i hatthyllan och där kommer det komma til 2 st JBL 6*9 som kopplas till MDS steget....sedan har jag 2st DB 12" basar men ska nog byta ut dom mot 2 JBL 8" subbar istället....sedan kommer det bli nya delningsfilter till fram o bakhögtalarna JBL såklart sedan JBL fram o bak högtalare´samt diskanter...sen är det bara stereon som fattas:P har en pioneer stereo men ska byta te JBL så kör jag JBL rakt igenom..... låter detta okeey? hehe

Jodå, det låter okej. Men störningsfilter ska du normalt sett inte behöva om allt är rätt från början. 6x9or hade jag inte installerat i ditt system (speciellt inte på steg). Dina 8-tums-subbar borde kunna spela midbas om du kan montera dem fram. Annars gör de mer skada än nytta. Samma sak med 12orna. Nytt framsystem som drivs på ditt MDS-steg ger troligvis bästa ljudet.

men störningsfilter till mina högtalare i hatthyllan då? ska detta tas bort?

Speedparts That´s why.......
gurenius
13 juni 2006 · 1 631 Inlägg

Audifantast skrev:
men störningsfilter till mina högtalare i hatthyllan då? ska detta tas bort?

Ja - lös problemet med störningarna istället för att bara lindra symptomen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
freddan70 Team Tondöv
13 juni 2006 · 649 Inlägg

Precis!
Pröva att dra om lågnivåkablar, kolla jordpunkter och anslutningar..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang