S40 T4 - Ingen acceleration

elin_
22 april 2010 · 71 Inlägg

Nu ska jag försöka vara så specifik som möjligt.
Har en s40 t4 -00. 13500 mil.
Felet är att den har blivit mycket segare och helt plötsligt idag så är den så slö att det känns som att jag kör en traktor. Tidigare har det ryckt väldigt mycket när jag accelererar mycket, nu är rycket borta, och därav ingen acceleration heller.

Jag stannade bilen och öppnade motorhuven och gasade lite i friläge för att se om jag hörde nåt ljud från motorrummet.

Det kommer nåt puttrande ljud när jag kommer över 4 tusen varv och släpper gasen, och det puttrande ljudet försvinner då på 2k varv.

Vad tror ni kan vara felet samt hur mycket kan det kosta att åtgärda problemet? (om ni föreslår fel).
Jag är väldigt orolig och vore enormt tacksam om jag  fick lite mer kött på bena.

Rock-Star
22 april 2010 · 2 982 Inlägg

har du läst av felkoder?

elin_
22 april 2010 · 71 Inlägg

verkar  som att det är tändningsmodulen som det är fel på.
Hur mycket kan det kosta att byta den?

Senast redigerat av elin_ (22 april 2010)

Rock-Star
22 april 2010 · 2 982 Inlägg

regga dig på www.x40nordic.com så får du enmassa hjälp!

r0bba_
23 april 2010 · 53 Inlägg

se hur tändstiften ser ut, kan vara dags att bytas?

gäääs
elin_
23 april 2010 · 71 Inlägg

r0bba_ skrev:
se hur tändstiften ser ut, kan vara dags att bytas?

EDIT:
Nu var jag nere på verkstan och dem kollade felkoderna, det genererar ingen felkod alls.
tändstiftet va bytt vid 13000 servicen, den har rullat 500 efter de.

Det finns inga skumma ljud från motorn heller.

Senast redigerat av elin_ (23 april 2010)

Fricke
23 april 2010 · 140 Inlägg

Den är inte chippad bilen?
i så fall eller i vilket fall som helst, så kola stiften, bara för att dom sutit i 500mil, betyder inte de att dom inte kan ha gåt, skulle tro att de är ett eller flera stift som kukar ur för dig, när laddtrycket kommer.
Hade själv en audiTT som bokstavligt åt stift, om den inte fick ngk stift, och den började hacka och gå jävligt slöt vid ladd, på grund av att stiften orkade inte med att skicka gnista då smile

Eller långsökt jag vet, men den berömda lmm kan också vara trasig, behöver inte bli någon felkod alls på den, senaste 2 gångerna på subarun har jag inte fåt någon felkod, lika så på s3an jag hade vart de heller ingen fel kod när lmm gick.

Nu vet jag inte riktigt hur volvos styrsystem är uppbygt, men pröva att ta ur lmm kontakten med bilen i gång, blir de ingen skilnad, pröva då att köra bilen lite lungt, och går den då bättre, ja då är lmm trasig smile

MVH
Fredrik

Toyota GT86 "GT86 ACE Muffler number one" (2014)
MST4
23 april 2010 · 224 Inlägg

Har du nått laddtryck över huved taget ? koppla in laddtrycksmätare.
kan vara så att wastgaten armen sitter lös så den inte stänger den.

kan även vara magnetventilen men det borde ju ge en felkod iaf.

Senast redigerat av MST4 (23 april 2010)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
elin_
23 april 2010 · 71 Inlägg

Bilen är inte chippad.

Ja precis, ingen felkod som sagt. Ingen laddtryck överhuvudtaget, ingenting som jag känner eller hör iaf.
Har även lagt märke till detta, har ja bilen i friläge och varvar upp till 3-4k varv så bluddrar "hostar" det i avgassystemet. Dock ingen mörk rök eller nåt liknande.

Är det vad du syftar på?
http://img.photobucket.com/albums/v210/ … 2_1521.jpg
Ska ja kolla så att skruvarna sitter åt eller?

Senast redigerat av elin_ (23 april 2010)

tomtemat
24 april 2010 · 218 Inlägg

ja tror att det är stiften,

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Crille88
24 april 2010 · 1 353 Inlägg

elin_ skrev:
Bilen är inte chippad.

Ja precis, ingen felkod som sagt. Ingen laddtryck överhuvudtaget, ingenting som jag känner eller hör iaf.
Har även lagt märke till detta, har ja bilen i friläge och varvar upp till 3-4k varv så bluddrar "hostar" det i avgassystemet. Dock ingen mörk rök eller nåt liknande.

Är det vad du syftar på?
http://img.photobucket.com/albums/v210/ … 2_1521.jpg
Ska ja kolla så att skruvarna sitter åt eller?

eh en fråga bara om det där var en bild från ditt motorrum så kan du nog räkna med att bilen är chippad/mappad,
vem i helvete byter till ett sånt grenrör och extern wg och inte gör nåt åt programvaran? turbon är juh inte org

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
spokenratt
24 april 2010 · 3 860 Inlägg

Håller med chrille88... ser din motor ut så, så är den INTE orginal!!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
elin_
24 april 2010 · 71 Inlägg

ok förvirrade er lite där, den bilden hittade ja på nätet bara. Så svårt att hitta bilder på motorrummet så jag vet vad som är vad.
kort och gott. Va hos verkstan idag, dem tog 300 kr för att säga att dem inte hittade nåt felkod och ville ha ytterligare 1200 kr för att felsöka vidare. Det känns ju sjukt.

Dem alternativen som jag har fått är, tändstift, magnetventil (och att de inte alls behöver ge en felkod även om den är trasig) samt att ja ska kolla så wastegate armen sitter.

Det sistnämnda vet ja inte hur jag ska gå tillväga för att göra. Läste en massa om de på nätet, och det pratas om att det ska sitta åt 3mm. hur räknar ja ut de eller är det goja?

Någon i gbg trakten som har tid över att mecka med min bil perhaps?

evil-one
24 april 2010 · 350 Inlägg

börja me d lättaste en wg arm ser ut som denna på bild , kolla så den sitter på plats

http://www.scoobypedia.co.uk/uploads/Kn … rm_350.jpg

elin_
24 april 2010 · 71 Inlägg

om jag kopplar bort kabeln från magnetventilen till wastegaten, borde inte jag få fulltryck?

Fricke
24 april 2010 · 140 Inlägg

Du glömmer ju att kolla lmm som jag sa smile alltså luftmassemätern, men kolla även magnet ventilen.

Toyota GT86 "GT86 ACE Muffler number one" (2014)
elin_
24 april 2010 · 71 Inlägg

Har 2 frågor till sen tror jag att jag har koll på det.
När du säger att ja ska koppla bort lmm, från magnetventilen så går de ju en kontakt till den, kan ja ta bort den från magnetventilen och testa?

Sedan samma sak vad det gäller wastegaten?
Vill bara kontrollera en sista gång så jag inte gör nåt galet?

Annars kolla med ett nytt stift om det inte blir någon skillnad då

Crille88
24 april 2010 · 1 353 Inlägg

ska försöka förklara de lite lätt.
LMM=luftmassemätaren, sitter i toppen/hörnet på luftburken/luftfilterlådan, den går en elkontakt till denna som man kan koppla ur, gör du detta så ska du direkt märka att bilen går sämre, om du tex försöker varva så ska den bluddra till..

MV=magnetventilen, sitter också vid sidan av luftburken och till den går de 3slangar och en elkontakt, när du drar ut denna elkontakten så ska bilen gå på grundladd (0,5bar) drar du däremot ut den av slangarna som går ner till wg-klockan så JA då kommer turbon ladda så mycket klockan orkar hålla imot..

och sists wg=wastegaten, sitter alltså på turbon, för att komma åt så behöver du ta bort värmeplåten om du inte redan gjort det. där kommer du att se klockan och stången osv, kolla att den sitter på.

väldigt synd att det är några mil upp till dig annars hade ja gärna kikat på den,
en annan sak som underlättar felsökning är att ha en graderad laddtrycksmätare så man kan se hur mycket den egentligen laddar..
kan som sagt bero på många olika saker, tändstift, tänddelar, turbo, läckage, igensatt katt osv osv osv.
lycka till!

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
elin_
25 april 2010 · 71 Inlägg

Gubbar, måste tacka alla er för alla svar.
Problemet löst, rullade förbi macken precis för att få lite ljus så jag kunde kolla på wastegate armen, just då rullar det upp 10 feting bilar.

Frågar en snubbe om lite hjälp, och han säger direkt att wastegate armen hänger löst, skruvar åt den och TAADAA så går bilen bra igen

Greeken
25 april 2010 · 161 Inlägg

Sikken tur du hade då smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang