INGEN har lyckats lösa detta SAAB 900i -89 problem! co2500 ligger på 2,4 (0,3)!

baasen
23 april 2010 · 3 Inlägg

Hej,

Har stora problem just nu när pärlan inte gick igenom besiktningen:O Puttrar runt i en SAAB 900i från 1989.

Förra gången var LAMDA-värdet för högt, så med sprit i tanken och ordentligt varmkörd motor körde jag in och tänkte att det löser sig..Det gjorde det inte

Nu var LAMBDA något för lågt och co förhöjd tomgång på ruskiga 2,4! red: Dessutom dricker den mer än studenter! Helt plötsligt runt 2 liter milen!

Kallstartsventil kollad och den duschar inte alls, kanske för att motorn var småvarm.

Vid koll av spridarna duschade bara en av fyra om det kan ha någon betydelse för alla som är mer bevandrad än mig?

Vore oerhört tacksam för alla hjälp jag kan få!

Senast redigerat av baasen (23 april 2010)

Funkiee Saab älskare!
23 april 2010 · 4 597 Inlägg

hur mår din katalysator? och är det hål någonstans på avgassystemet så kan det påverka värdena, dock vilket/vilka värden har jag ingen aning om! :s

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
baasen
23 april 2010 · 3 Inlägg

Tack för snabbt svar!

katten verkar ingen tro att det är av någon anledning. Däremot så är röret tätat..men svek det borde det bli för höga LAMBDAvärden..nu är ju skiten för låg..och CO2500-värdet skyhögt sad Alla andra värden okej

Funkiee Saab älskare!
23 april 2010 · 4 597 Inlägg

hmm, byt tändstift, kolla så din lamda är tät och hel, sen testa o tanka i lite e85 säger på 10 liter så kan du köra hälften hälften, endast för besiktningen.. fast nu kommer många o klaga på det, men det funkade prima för mig när jag hade lite problem med mitt värde, kommer dock inte ihåg vilket hmm

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
baasen
23 april 2010 · 3 Inlägg

Jo för besiktningen kan det säkert funka wink Men motorn har party med min bensintank, runt 2 liter milen helt plötsligt(glömde jag nog nämna i beskrivningen) så jag behöver lösa problemet också big_smile

Aquilla
23 april 2010 · 299 Inlägg

Funkiee skrev:
hmm, byt tändstift, kolla så din lamda är tät och hel, sen testa o tanka i lite e85 säger på 10 liter så kan du köra hälften hälften, endast för besiktningen.. fast nu kommer många o klaga på det, men det funkade prima för mig när jag hade lite problem med mitt värde, kommer dock inte ihåg vilket hmm

är inte syftet när man frågor om tips ang fel att man vill fixa det och inte köra fuskmetoder för att slinka igenom besiktningen och sen ändå åka runt med något man vet är fel på. och dessutom drar 2 liter milen som han sa!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Funkiee Saab älskare!
23 april 2010 · 4 597 Inlägg

Aquilla skrev:

Funkiee skrev:
hmm, byt tändstift, kolla så din lamda är tät och hel, sen testa o tanka i lite e85 säger på 10 liter så kan du köra hälften hälften, endast för besiktningen.. fast nu kommer många o klaga på det, men det funkade prima för mig när jag hade lite problem med mitt värde, kommer dock inte ihåg vilket hmm

är inte syftet när man frågor om tips ang fel att man vill fixa det och inte köra fuskmetoder för att slinka igenom besiktningen och sen ändå åka runt med något man vet är fel på. och dessutom drar 2 liter milen som han sa!

Han kanske vill ha bilen besiktigad, och i alla fall kunna köra med den? samt att om den iaf är besiktigad så har man ju all tid på sig och fixa allt..

till TS så kan jag bara tro att den inte förbränner perfekt, testa o kolla luftfilter, rotor osv smile rengöra sakerna

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang