Ersätta Volvo M90?

Melin Trafikledare
23 april 2010 · 563 Inlägg

Har för andra gången tagit knäcken på min M90 låda som sitter efter en B230FK i min 945a.
Vad ska man ha istället?? Har sett omsvetsade BMW lådor, är det något att satsa på??

Tacksam för vettiga svar..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Bos
23 april 2010 · 264 Inlägg
Volvo v70 (2008)
schnauz
23 april 2010 · 1 758 Inlägg

Om du har dödat lådorna med bilen i signaturen är svaret troligen så enkelt som: "växla ordentligt".

Sharky
23 april 2010 · 10 287 Inlägg

Jag vill kanske inte använda samma ordval som Schnauz. Men det är inte effekten/vridet som är problemet.
Vi rensade en M90 på Tullinge med "Turbocontainern" med ca 400Hkr och klistrade slicks men så länge du har normala däck så rensar man inte en M90. Men dåliga urkopplingar och full gas över tex järnvägsspår ger problem ja.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
schnauz
23 april 2010 · 1 758 Inlägg

Sharky skrev:
Jag vill kanske inte använda samma ordval som Schnauz. Men det är inte effekten/vridet som är problemet.
Vi rensade en M90 på Tullinge med "Turbocontainern" med ca 400Hkr och klistrade slicks men så länge du har normala däck så rensar man inte en M90. Men dåliga urkopplingar och full gas över tex järnvägsspår ger problem ja.

/Göran

Det är min uppfattning också. Just Turbocontainern är faktiskt den enda som jag ens hört talas om som presterat ett rent kuggras på en M90.
Finns de som verkar rasa M90-lådor på löpande band, trots originalmotor. Och sen finns det de som kör runt med 500 hk och ändå får lådan att hålla ihop säsong efter säsong.

Turbo920
25 april 2010 · 30 Inlägg

schnauz skrev:
Om du har dödat lådorna med bilen i signaturen är svaret troligen så enkelt som: "växla ordentligt".

Han kanske växlade ordentligt!. hur kommer det säg att flera tusen personer knäcker m90 lådorna. Menar du att ingen av dom kan växla ordentligt. Jag har också tagit dö på en M90,. M90 håller inte så är det. En vanlig M46 håller bättre. M90 håller möjligtvis om du Växlar väldigt försiktigt. Men vem gör det när dom  åker och sladdar/drar iväg.smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
25 april 2010 · 6 017 Inlägg

Turbo920 skrev:

schnauz skrev:
Om du har dödat lådorna med bilen i signaturen är svaret troligen så enkelt som: "växla ordentligt".

Han kanske växlade ordentligt!. hur kommer det säg att flera tusen personer knäcker m90 lådorna. Menar du att ingen av dom kan växla ordentligt. Jag har också tagit dö på en M90,. M90 håller inte så är det. En vanlig M46 håller bättre. M90 håller möjligtvis om du Växlar väldigt försiktigt. Men vem gör det när dom  åker och sladdar/drar iväg.smile

lol

Jonas
Sharky
25 april 2010 · 10 287 Inlägg

Eftersom du är så kategorisk så antar jag att du har vetenskapliga belägg för detta.

Skämt åsido - jag åkte två år med M90 med bromsade 360Hkr. TTR Stefan i vårat garage har åkt med mer än så med M90. Ingen av oss hade problem.
Å andra sidan så har jag utan större problem kört slut på både M46J och M46P.

Du får gärna berätta vad som har gått sönder i dom lådor du tittat i. Vi har öppnat ett femtiotal M90 vid det här laget och drev och lager är inte bekymret. Det är synkringarna.

/Göran


Turbo920 skrev:
M90 håller inte så är det.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
bear_volvo
25 april 2010 · 283 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Turbo920 skrev:

schnauz skrev:
Om du har dödat lådorna med bilen i signaturen är svaret troligen så enkelt som: "växla ordentligt".

Han kanske växlade ordentligt!. hur kommer det säg att flera tusen personer knäcker m90 lådorna. Menar du att ingen av dom kan växla ordentligt. Jag har också tagit dö på en M90,. M90 håller inte så är det. En vanlig M46 håller bättre. M90 håller möjligtvis om du Växlar väldigt försiktigt. Men vem gör det när dom  åker och sladdar/drar iväg.smile

lol

+1 lol

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
25 april 2010 · 2 252 Inlägg

Sharky skrev:
Eftersom du är så kategorisk så antar jag att du har vetenskapliga belägg för detta.

Skämt åsido - jag åkte två år med M90 med bromsade 360Hkr. TTR Stefan i vårat garage har åkt med mer än så med M90. Ingen av oss hade problem.
Å andra sidan så har jag utan större problem kört slut på både M46J och M46P.

Du får gärna berätta vad som har gått sönder i dom lådor du tittat i. Vi har öppnat ett femtiotal M90 vid det här laget och drev och lager är inte bekymret. Det är synkringarna.

/Göran


Turbo920 skrev:
M90 håller inte så är det.

Tack sharky!

synkringar som far oftast på 2an och 3an, SÄLLAN man kör sönder drevpaketen i m90, finns bot mot dessa synk problem i m90 det är att antingen svetsafast synkringen eller stoppa dubbla jag föredrar det första alternativet

Däremot i m46orna så är det drevpakteten som flyger världens väg, därför kan dom tyckas hålla bättre när man sladdar och cp-kastar med mindre effekt fast rasar i drevpaketen när man får upp effekten men då kommer vi tillbaka att sannigen är den att du måste lära dig växla ordentligt - då rasar inte lådorna

EDIT: jag snackar alltså vanlig gat körning med vanliga däck/R-däck inga slicks med eller utan klister alltså

Senast redigerat av The_Mechanic (25 april 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Turbo920
25 april 2010 · 30 Inlägg

Sharky skrev:
Eftersom du är så kategorisk så antar jag att du har vetenskapliga belägg för detta.

Skämt åsido - jag åkte två år med M90 med bromsade 360Hkr. TTR Stefan i vårat garage har åkt med mer än så med M90. Ingen av oss hade problem.
Å andra sidan så har jag utan större problem kört slut på både M46J och M46P.

Du får gärna berätta vad som har gått sönder i dom lådor du tittat i. Vi har öppnat ett femtiotal M90 vid det här laget och drev och lager är inte bekymret. Det är synkringarna.

/Göran


Turbo920 skrev:
M90 håller inte så är det.

Min M90 höll inte när vi vände runt på en asfalts plan åkte på 1an och kasta i 2an då försvann den och 5ans växel! Varför håller dom flesta lådor bättre än M90, dom håller om man skulle råka missa växeln nångång..smile

Sharky
25 april 2010 · 10 287 Inlägg

Inget ont om dig, men man måste genomföra en obduktion, dvs öppna och kolla för att kunna veta vart problemet sitter.
Samma problem har man när man skall lyssna på polare, polares kompisar etc när dom hävdar si eller så. Dvs hur vet man att det är den absoluta sanningen dom kommer med. Dom behöver inte ljuga medvetet men dom kanske inte vet eller har kunskap att se hela problemet.

Det finns som sagt var en känd svag punkt på M90, det är synkringarna. Om dom hade använt likadana synkringar som i BMWs Getraglådor så hade det varit en kanonlåda.

/Göran


Turbo920 skrev:
Min M90 höll inte när vi vände runt på en asfalts plan åkte på 1an och kasta i 2an då försvann den och 5ans växel! Varför håller dom flesta lådor bättre än M90, dom håller om man skulle råka missa växeln nångång..smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
schnauz
25 april 2010 · 1 758 Inlägg

Turbo920 skrev:
Han kanske växlade ordentligt!. hur kommer det säg att flera tusen personer knäcker m90 lådorna. Menar du att ingen av dom kan växla ordentligt. Jag har också tagit dö på en M90,. M90 håller inte så är det. En vanlig M46 håller bättre. M90 håller möjligtvis om du Växlar väldigt försiktigt. Men vem gör det när dom  åker och sladdar/drar iväg.smile

Om man skrotar två M90 med en småtrimmad originalmotor så är det enligt mig den mest troliga orsaken, ja. Eller så har man otur och har fått tag i två måndagsex till lådor.
Har aldrig haft problem med min M90-låda trots hård körning med mer effekt än trådskaparen. Känner personligen en handfull som kör mellan 300 och 500 hk med M90 och har ännu fler i "yttre bekantskapskretsen" som också kört liknande effekt och M90.
De gamla tvåaxlade lådorna tål inte mycket innan axlarna börja flexa, däremot är de mer tåliga mot dåliga växlingar och misshandel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang