S40 2,0T -98 Hackar vid gaspådrag

Pal
24 april 2010 ·

Hej för ett tag sen så började min s40 hacka smått vid acceleration och detta förvärrades helt plötligt en dag..

Den började hacka otroligt om man låg under 2k varv och hackade om man kom över 3½k varv så felsökte den på verkstad och då gav det 2 fel

Lambasond
Luftmassemätare

Så jag bytte både 2 och nollställde den och nu går den lite bättre men hackar fortfarande så hittade ja en liten slang som gick till turbon från någon liten dosa som har 3 slangar till sig 2 från turbon och 1 till luftintaget
satte på den igen och då gick bilen bra i typ 2 minuter med endast små hack!

Men sen blev de samma visa igen...

Vad är detta för liten dosa och är det den som kan orsaka detta? för bilen brukar gå bra den första stunden man kör men sen förvärras det drastiskt..

Vad kan de va?

yoppe
25 april 2010 · 388 Inlägg

Dosan du beskriver låter som magnetventilen 3 slangar och ett kontaktstycke skall det gå till den och den skall sitta på sidan av luftburken men ramlar ofta av den är grå eller svart skiftar lite.
Magnetventilen styr laddtrycket som turbon skall ge.

Pal
25 april 2010 ·

Jo listade ut det idag och den ligger bredvid då jag har öppet luftfilter!, Men bytade slangarna idag och nollställde bilen igen i hopp om att de skulle funka men nu så laddar bilen bara 0,1 och dumpen låter väldigt skumt.. Kan ju nämnas att de förra slangarna satt skitdåligt och läckte.. men har bytt till hela nu med slangklämmor överallt.. Dumpen låter typ som den inte stänger kan de vara det som gör att den inte laddar något?

yoppe
26 april 2010 · 388 Inlägg

Kör du med öppen dumpventil eller orginal? Öppna kan ställa till det en del ibland på X40 bilarna.
Känner du ingen med en modern 40,60 eller 70 modell med turbo det är samma magnetventil så du kan låna och prova om felet ligger där.
Du har väl även kollat så att Wastegatearmen inte är lös?

Pal
27 april 2010 ·

Jag kör med orginal dumpen och wastegatearmen är inte lös, de skumma är nu att när jag gasar så laddar den bara 0,1 och när ja släpper så låter dumpen mer som den gör massa ljud som en grymt återcirkulerande eller som den inte stängs... :S WTF!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang