Placering av registreringsskylt fram?

OphanWitehall
26 april 2010 · 1 335 Inlägg

Tycker jag har kollat igenom dom flesta trådar om registrerigsskyltar och hittar inget av det jag söker.
Har även googlat utan något bra resultat.

Vad säger svensk lag om placering av registreringsskylten fram?
Måste skylten sitta på original platsen?
Får skylten vara flyttad ut åt nån sida eller måste den sitta i mitten?
För skylten vara vinklad? Visst max gradantal?

Om någon vet en hemsida där amn kan läsa paragraferna från lagen om detta får ni gärna länka.
Folk som tror och speculerar behöver inte svara...

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
26 april 2010 · 718 Inlägg

Vad jag har hört så ska den bara sitta så att den går å läsa framifrån. På brossans jetta har vi satt den på takräcket och d har inte varit några problem när vi blivit stoppade av polisen!

OphanWitehall
26 april 2010 · 1 335 Inlägg

Ingen som VET?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 april 2010 · 3 404 Inlägg

Jag har LÄST att skylten inte får luta mer än +-10°

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Gizmojohan
26 april 2010 · 3 295 Inlägg

polisen sa till mig med evon " regskylten ska sitta på org avsedd plats"

OphanWitehall
26 april 2010 · 1 335 Inlägg

Finns det ingen stans på nätet man kan läsa lagar och regler om detta?

OphanWitehall
26 april 2010 · 1 335 Inlägg

XeDo skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=814435#p814435

Har läst tråden och det finns ju inga riktiga svar där tongue

Marlboroman
26 april 2010 · 8 225 Inlägg

Skylten ska sitta längst fram, det får inte sitta nåt ivägen, den får inte ligga ner, den ska sitta på originakl plats. Förr åtmninståne så va ju grunden att man skulel kunan läsa den om man stog mitt framför 10 meter bort.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
OphanWitehall
27 april 2010 · 1 335 Inlägg

Finns det ingen sida på nätet där man kan läsa fordons lagar & regler? Måste man köpa en lagbok för att ta reda på sånt?

Arcangelus <3 Japs
27 april 2010 · 680 Inlägg

Marlboroman skrev:
Skylten ska sitta längst fram, det får inte sitta nåt ivägen, den får inte ligga ner, den ska sitta på originakl plats. Förr åtmninståne så va ju grunden att man skulel kunan läsa den om man stog mitt framför 10 meter bort.

Okej, jag har min fäst i grillnätet. Original på Supran så sitter dem på fronten (ser för övrigt förj*vligt ut) och varkens snuten eller besiktningen har nämnt något om det. Är ändå relativt synlig...
Men att den MÅSTE sitta på original-plats känns lite diffust hmm

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Timmyboy hellaflush!
27 april 2010 · 1 266 Inlägg

Arcangelus skrev:

Marlboroman skrev:
Skylten ska sitta längst fram, det får inte sitta nåt ivägen, den får inte ligga ner, den ska sitta på originakl plats. Förr åtmninståne så va ju grunden att man skulel kunan läsa den om man stog mitt framför 10 meter bort.

Okej, jag har min fäst i grillnätet. Original på Supran så sitter dem på fronten (ser för övrigt förj*vligt ut) och varkens snuten eller besiktningen har nämnt något om det. Är ändå relativt synlig...
Men att den MÅSTE sitta på original-plats känns lite diffust hmm

Men eftersom du inte har org front så kan du ju inte ha den på original platsen cool

Calibra-
27 april 2010 ·

Förordning (2001:650) om vägtrafikregister http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010650.HTM

Registreringsskyltar - allmänna bestämmelser

5 § När ett fordon har registrerats skall Transportstyrelsen tillhandahålla två registreringsskyltar för varje bil och en registreringsskylt för varje motorcykel, moped klass I, traktor, motorredskap, terrängmotorfordon eller släpfordon. Förordning (2008:1283).

6 § Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning.
Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt.

7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.

8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning. Förordning (2009:936).

Wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Registreri … _i_Sverige
Placering av skylt

Registreringsskylt måste finnas synlig på alla motorfordon som är registrerade för att färdas på allmän väg. De flesta fordon ska ha två skyltar, synliga framifrån respektive bakifrån. Släpfordon, motorcyklar, mopeder av klass I (även kallade "EU-mopeder"), snöskotrar och traktorer behöver endast ha en skylt. På traktorer skall denna skylt placeras framtill på fordonet, medan den på övriga skall placeras baktill.

Polisens hemsida:

Är det straffbart att manipulera bilens registreringsskylt?
Det är olagligt att framföra ett fordon med en svårtläst registreringsskylt. All form av försämring av läsbarheten är ett lagbrott, oavsett om det sker avsiktligt eller inte. Det gäller till exempel registreringsskyltar som:
är oläsbara på grund av smuts, is, snö eller liknande
är vinklade
är sprejade med reflexsprej
ligger helt eller delvis dolda i fönstret
har ändrade siffror och bokstäver

http://www.polisen.se/Global/Enbart%20I … ll_648.pdf
620A Fordon brukats utan att vara försett med
registrerings-/provisorisk(a)-/ersättnings-/personlig(a)
skylt(ar) (i föreskriven ordning)............................................. 1500:-

621A Registrerings-/provisorisk(a)-/ersättnings-/personlig(a)
skylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt
kan avläsas/under färd dold(a) så att den/de ej går att
avläsa ...................................................................................... 1500:-

622A Anbringat otillåtet tecken/märke på registrerings-/
provisorisk-/ersättnings-/personlig skylt ............................ 500:-

623A Fordon brukats med provisorisk(a) registreringsskylt(ar)
trots att ersättningsskylt(ar) erhållits ................................. 500:-

Senast redigerat av Calibra- (27 april 2010)

Arcangelus <3 Japs
27 april 2010 · 680 Inlägg

Timmyboy skrev:

Arcangelus skrev:

Marlboroman skrev:
Skylten ska sitta längst fram, det får inte sitta nåt ivägen, den får inte ligga ner, den ska sitta på originakl plats. Förr åtmninståne så va ju grunden att man skulel kunan läsa den om man stog mitt framför 10 meter bort.

Okej, jag har min fäst i grillnätet. Original på Supran så sitter dem på fronten (ser för övrigt förj*vligt ut) och varkens snuten eller besiktningen har nämnt något om det. Är ändå relativt synlig...
Men att den MÅSTE sitta på original-plats känns lite diffust hmm

Men eftersom du inte har org front så kan du ju inte ha den på original platsen cool

Haha, good point! lol

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
OphanWitehall
27 april 2010 · 1 335 Inlägg

Calibra- skrev:
Förordning (2001:650) om vägtrafikregister http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010650.HTM

Registreringsskyltar - allmänna bestämmelser

5 § När ett fordon har registrerats skall Transportstyrelsen tillhandahålla två registreringsskyltar för varje bil och en registreringsskylt för varje motorcykel, moped klass I, traktor, motorredskap, terrängmotorfordon eller släpfordon. Förordning (2008:1283).

6 § Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning.
Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt.

7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.

8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning. Förordning (2009:936).

Är detta från lagboken?

Skogsnissen
6 december 2016 · 62 Inlägg

Hade vart roligt med en uppdatering på detta inlägget.

Det är nämligen så att jag skaffat en Volvo 940 med regskylt på original platsen fram...
Jag undrar om det är tillåtet att sätta nummerskylten på låt säga högersidan av dess original plats, om ni förstår vad jag menar?
Tänkte mest ha den på den platsen av utseendets skull. För polisens del ska det inte vara några större problem att se skylten och dess tecken!

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Muttley
6 december 2016 ·

Skogsnissen skrev:
Hade vart roligt med en uppdatering på detta inlägget.

Det är nämligen så att jag skaffat en Volvo 940 med regskylt på original platsen fram...
Jag undrar om det är tillåtet att sätta nummerskylten på låt säga högersidan av dess original plats, om ni förstår vad jag menar?
Tänkte mest ha den på den platsen av utseendets skull. För polisens del ska det inte vara några större problem att se skylten och dess tecken!

Det står här https://polisen.se/Lagar-och-regler/Tra … on/Fordon/

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 december 2016 · 13 983 Inlägg

Skogsnissen skrev:
Hade vart roligt med en uppdatering på detta inlägget.

Det är nämligen så att jag skaffat en Volvo 940 med regskylt på original platsen fram...
Jag undrar om det är tillåtet att sätta nummerskylten på låt säga högersidan av dess original plats, om ni förstår vad jag menar?
Tänkte mest ha den på den platsen av utseendets skull. För polisens del ska det inte vara några större problem att se skylten och dess tecken!

Jag har min så här och ingen har sagt nånting om det:
https://www1.garaget.org/archive/129/128713/172210/large_172210-1819939.jpg

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Skogsnissen
7 december 2016 · 62 Inlägg

Så som du har den Benny bör vara ett större problem för polisen att se än om jag eventuellt skulle sätta min på sidan smile

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 december 2016 · 13 983 Inlägg

Skogsnissen skrev:
Så som du har den Benny bör vara ett större problem för polisen att se än om jag eventuellt skulle sätta min på sidan smile

Skylten har förmodligen suttit där sedan bilen kom till Sverige 1988.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang