Bil från -64. Motor från -89.

tjennare
26 april 2010 · 55 Inlägg

Om jag har en bil från -64 och en motor från -89. Ska då sänka ner motorn och besiktiga med den.
Läste i den här tråden (http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 45&p=1) men fattade inte riktigt.
Bilen har 74hk original och motorn har 205hk. Vad krävs då för att besiktiga med den? Kan någon förklara grundläggande vilken väg jag ska gå för att få den besiktigad skulle de vart jävligt schyst smile

Louksor
26 april 2010 · 1 915 Inlägg

En så gammal bil har inga krav på avgascertifierad motor, så årsmodellen på motorn du stoppar i kvittar.

Hur mycket effekt är bilen gjord för max ? Vad är det för bil ?

Klarar motorn på 205häst bilens krav på max effekt, så är det bara att byta motor och åka o regbesikta.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
tjennare
26 april 2010 · 55 Inlägg

Louksor skrev:
En så gammal bil har inga krav på avgascertifierad motor, så årsmodellen på motorn du stoppar i kvittar.

Hur mycket effekt är bilen gjord för max ? Vad är det för bil ?

Klarar motorn på 205häst bilens krav på max effekt, så är det bara att byta motor och åka o regbesikta.

En volvo amazon. Har ingen aning om vad maxeffekten är på dem tyvärr.

Marlboroman
26 april 2010 · 8 234 Inlägg

På amazon är det 180hk max med villkor.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Louksor
26 april 2010 · 1 915 Inlägg

Jag googlade lite fick fram detta:

Så här säger SFRO, jag har det på papper så det är inget ludd:

Amazon och Amazon Kombi, 100 hk och 196,2 newton, max tillåtna axeltryck i kg, fram respektive bak 750/900 (kombi 1160 bak), största tillåtna spårvidd 1330 fram och bak.

Vill du ha mer motoreffekt så måste du montera skivbromsar fram, då tillåter SFRO 150!!! hk, dock inte mer vrid...

Källa: http://www.zatzy.com/v8-jaenkare/143370 … on-v8.html

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Bensinskallen P o r s c h e
26 april 2010 · 1 700 Inlägg

annars får du dra till med att besikta som "ombyggt fordon" ( krävs att minst två system på bilen byggs om, t.ex broms och fjädring ). Men nu minns jag inte till 100% om det räcker eller om du t.o.m. måste regga till "amatörbyggt fordon"  wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
tjennare
26 april 2010 · 55 Inlägg

Louksor skrev:
Jag googlade lite fick fram detta:

Så här säger SFRO, jag har det på papper så det är inget ludd:

Amazon och Amazon Kombi, 100 hk och 196,2 newton, max tillåtna axeltryck i kg, fram respektive bak 750/900 (kombi 1160 bak), största tillåtna spårvidd 1330 fram och bak.

Vill du ha mer motoreffekt så måste du montera skivbromsar fram, då tillåter SFRO 150!!! hk, dock inte mer vrid...

Källa: http://www.zatzy.com/v8-jaenkare/143370 … on-v8.html

Om jag monterar skivbromsar fram måste jag ha någe intyg eller är de bara att rulla in till besiktningen? Om jag ska moneta en motor som har över 150hk hur ska jag då gå tillväga?

Louksor
26 april 2010 · 1 915 Inlägg

Kontakta bilprovningen och SFRO, de vet svaren på dina frågor.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Kesler
26 april 2010 · 3 650 Inlägg

Max 101 hk/196nm för standard
Max 150hk/196NM : krav skivbromsar fram

För reg besiktning alltså..

resten blir ombyggd fordon

tjennare
26 april 2010 · 55 Inlägg

Kesler skrev:
Max 101 hk/196nm för standard
Max 150hk/196NM : krav skivbromsar fram

För reg besiktning alltså..

resten blir ombyggd fordon

men amazonen från -64 ska tydligen ha skivbromsar? Om jag då slänger in en rover v8 på 150hk borde de bara va å åka in å besiktiga?

Kesler
26 april 2010 · 3 650 Inlägg

tjennare skrev:

Kesler skrev:
Max 101 hk/196nm för standard
Max 150hk/196NM : krav skivbromsar fram

För reg besiktning alltså..

resten blir ombyggd fordon

men amazonen från -64 ska tydligen ha skivbromsar? Om jag då slänger in en rover v8 på 150hk borde de bara va å åka in å besiktiga?

jo, alu motor har jag för mig, så tyngden borde du klara. Problemet är nog just vridet..närmare 280nm lr nåt

tjennare
27 april 2010 · 55 Inlägg

Kesler skrev:

tjennare skrev:

Kesler skrev:
Max 101 hk/196nm för standard
Max 150hk/196NM : krav skivbromsar fram

För reg besiktning alltså..

resten blir ombyggd fordon

men amazonen från -64 ska tydligen ha skivbromsar? Om jag då slänger in en rover v8 på 150hk borde de bara va å åka in å besiktiga?

jo, alu motor har jag för mig, så tyngden borde du klara. Problemet är nog just vridet..närmare 280nm lr nåt

Är det inte möjligt å komma förbi det på något enkelt sätt då? :p Har inte lust att börja betala skatt å besiktiga varje år p.g.a annan motor.

Kesler
27 april 2010 · 3 650 Inlägg

tjennare skrev:

Kesler skrev:

tjennare skrev:
men amazonen från -64 ska tydligen ha skivbromsar? Om jag då slänger in en rover v8 på 150hk borde de bara va å åka in å besiktiga?

jo, alu motor har jag för mig, så tyngden borde du klara. Problemet är nog just vridet..närmare 280nm lr nåt

Är det inte möjligt å komma förbi det på något enkelt sätt då? :p Har inte lust att börja betala skatt å besiktiga varje år p.g.a annan motor.

köp fädigreggade papper tongue ne men ring å hör med sbs

Senast redigerat av Kesler (27 april 2010)

945TurboMS
28 april 2010 · 261 Inlägg

Regga som ombyggt fordon så behåller man bilens identitet, Dvs den kommer fortfarande klassas som "skattesmitare" big_smile

Rovers lilla v8 borde gå fint i en amazon... Och med lite förstärkningar så att sfro blir nöjda ska den nog gå igenom också! (Ni vet väl att gränsen 15kw/100kg även gäller ombyggda fordon?(Dvs om sfro tycker att den klarar av det))
Troligtvis vill dom även se en starkare bakaxel Ex 1031 (Volvo 240) Som bonus får man ju skivor även bak också.

Förstärkningar kan vara flera saker.. Ett exempel kan vara att man bygger in en fullbur! Detta ökar vridstyvheten, och därmed kan den anses klara mer effekt. (Sen är det jävligt fränt också cool )
Snackar vi dessutom om en så pass gammal bil, utan bälteskrav, så ska det rent teoretiskt gå att regga med 4 el 6-punktsbälte.. Vilket också är fränt...


Med några samtal till sfro så löses alla problem... Eller om man frågar "therealpinto" direkt!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang