Knackar i motorn bmw 520i

_tratten
28 april 2010 · 51 Inlägg

hejsan skulle behöva hjälp med min bmw 520i det är den lilla 6an i m20b20 motorn. det knackar och slår i motorn när den går upp i varv men vet inte riktigt vad felet är dock har ställt in ventilerna men de hjälpte inte de låter som de kommer ifrån toppen.en del säger att det är ramlager som gått men det ska ju inte vara så vanligt att dom går på bmw sägs det och en del säger att det är lyftarna. men vill inte riva isär hela motorn i molekyler förens jag vet eller har en aning om vad det är. någon som vet ? mvh martin

Etingelholm
28 april 2010 · 979 Inlägg

lyftana borde du ha märkt när du ställde in ventlierna tycker man hmm inte helt omöjligt att det faktsikt kan va ett ramlager. ramlager låter ju rätt illa som sagt... är det lager så är det ju bara till att byta maskin.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
dawwe ...has left the building...
28 april 2010 · 4 474 Inlägg

Hur ser kamaxeln ut??? Inte helt ovanligt med slitna nockar på M20 o då kan det knacka rätt bra...Om frekvensen (dvs hur snabbt tickande låter) är ganska högt på tomgång så gissar jag på slitna nockar/vippor, är det av lägre frekvens så kan det vara ram/vev lager, brukar även vara ett dovare ljud...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mitsuhini
28 april 2010 · 337 Inlägg

är det riktigt knack skulle jag gissa på vevstaks-lager, kommer inte ihåg hur det ser ut på dom motorerna, men töm oljan o ner med oljetråget så kommer du väl åt vevstakarna, skruva bort och kolla lagrena.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
_tratten
28 april 2010 · 51 Inlägg

Mitsuhini skrev:
är det riktigt knack skulle jag gissa på vevstaks-lager, kommer inte ihåg hur det ser ut på dom motorerna, men töm oljan o ner med oljetråget så kommer du väl åt vevstakarna, skruva bort och kolla lagrena.

okej men de låter som det kommer uppeifrån toppen men kan det ljudet sprida sig så väl ?

_tratten
28 april 2010 · 51 Inlägg

dawwe skrev:
Hur ser kamaxeln ut??? Inte helt ovanligt med slitna nockar på M20 o då kan det knacka rätt bra...Om frekvensen (dvs hur snabbt tickande låter) är ganska högt på tomgång så gissar jag på slitna nockar/vippor, är det av lägre frekvens så kan det vara ram/vev lager, brukar även vara ett dovare ljud...

lite svårt att förklara i ord men när den går på tomgång så hör man ett tickande ljud sen när jag varvar så låter det som ungefär som en vippa gått av då slår det bra i maskineriet det slår men ju mer du varvar. sen när jag ställde in ventilerna så drog jag runt motorn på svänghjulet i fram och då var ständstift och allt ur men ändå kändes det som om de var komp i motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang