Mazda Ba 323 från -97 Ojämn tomgång

RoniisH
28 april 2010 · 300 Inlägg

Halloj!

Är ägare av en Mazda Ba 323 från -97 och denna kärra har ett skumt problem med tomgången. När man startar bilen (kallstart) går den upp till dryga 2000 varv och faller ner till dryga 1500 för att sedan sjunka ner till ca 800 varv vartefter motorn blir varm, vilket jag antar är normalt. När den har kommit ner på dessa 800 varv så hoppar den lite upp och ner hela tiden. Är man ute och kör och stannar vid ett t.ex. ett rödljus så ligger tomgången på dryga 1100 varv. Kopplar man ur och pumpar på bromspedalen ett par gånger så sjunker den ned till 800 igen.

Har letat efter vacuumläckage oändligt många gånger, men har aldrig hittat någon slang som har spruckit. Jag tycker även att bilen dricker lite väl mycket bensin då den inte går speciellt långt mellan tankningarna. Jag har idag försökt med att "nolla" styrboxen genom att lägga av minuskabeln i en dryg timme, men det hjälpte inte alls.

Hade fått tipset att rengöra spjällhuset/tomgångsmotorn, men hur gör man detta och vart sitter dessa? Skulle vara perfa om ni kunde markera ut på denna bild (http://www.garaget.org/?car=194837&image=1848360) vart de är någonstans.

Vad kan jag göra åt detta problem egentligen? Fruktansvärt irriterande. All hjälp uppskattas!

Mitsuhini
28 april 2010 · 337 Inlägg

tänkte just att tomgångsmotorn blivit kass.. när gjorde du service med tändkablar, bränslefilter m.m?

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
fred89 Mazda Über Alles
28 april 2010 · 121 Inlägg

låter som isnugspackningen är kass, prova med startgas vi insuget, och lyssna hur varvet blir på motorn

snart på en väg nära dig
RoniisH
28 april 2010 · 300 Inlägg

Mitsuhini skrev:
tänkte just att tomgångsmotorn blivit kass.. när gjorde du service med tändkablar, bränslefilter m.m?

Det är dåligt dokumenterat i serviceboken. Har bara ägt bilen i en dryg månad. Ska ta och byta tändstift nästa vecka, få se om det gör någon skillnad.

Bilen var in på verkstad för drygt 2 veckor sen p.g.a. varvet föll ner till 200 varv varje gång man startade bilen (upp till 2000 varv och direkt ner på 200 för att sedan drygt 2 sekunder efteråt stabilisera sig på 7-800 varv). De dom gjorde då var att de rengjorde tomgångsmotorn vilket löste just det problemet, men det löste inte den ojämna tomgången i sig. Lägger upp ett par videos strax med olika symptomer på problemet.

Nu vet jag inte riktigt vart insugspackningen sitter om jag ska vara ärlig, men jag skall ta och testa spruta lite startgas runt motorrummet och se vad som händer. Har dock ingen startgas hemma just nu så får bli en runda till mekonomen i nästa vecka och se om jag får någon reaktion på motorvarvet.

Senast redigerat av RoniisH (28 april 2010)

RoniisH
28 april 2010 · 300 Inlägg

Laddade upp ett par videoklipp på hur kärran beter sig. Innan ni tittar på klippen bör ni sänka alt. stänga av ljudet då jag inte tänkte på att stänga av radion innan jag började spela in:

http://www.youtube.com/watch?v=alVw6BBxzTc
Såhär går bilen på tomgång. Som ni ser så hoppar det lite upp och ner, inte mycket men mycket nog för att skapa irritation.

http://www.youtube.com/watch?v=R_FV_0R3RXI
Såhär beter sig bilen när man pumpar ett antal gånger på bromsen/svänger på ratten/drar ner rutorna (elfönster) m.m. i neutral växel.

http://www.youtube.com/watch?v=zBtey89wXJw
Så här beter sig bilen vid gaspådrag. I början så trycker jag lite lätt på gasen, och då ser ni att varven går upp för att sedan gå ner och "studsa" lite, innan den stabiliserar sig på dryga 800 varv. Sedan trycker jag lite på gasen för att hålla jämn gas vid 1200 varv samt 2000 varv och ni ser själva hur den beter sig.

RoniisH
29 april 2010 · 300 Inlägg

Bumpar upp denna tråd för att se om folk har något att tillägga. Har bidragit med videoklipp ovan så hoppas det kan hjälpa.

Mitsuhini
30 april 2010 · 337 Inlägg

att tomgången går lite ojämnt när nu håller på med olika servon o el är vanligt. när du står på tomgång tex och vrider på ratten går servopumpen för fullt och detta kräver lite motorkapacitet, vilket gör att tomgången svajar lite, alltså inget konstigt. vissa bilar kan svaja flera 100rpm. men resten, vilket jag inte tycker verkar som ett problem mer än som du säger lite irriterande kanske. bilen har väl ett par år på nacken och vad jag tror kan det vara allt från en lite torr slang som läcker/suger tjuvluft, till dåliga tändkablar, soppafilter, etc etc... men inget som jag skulle lägga tid/pengar på om det inte ger några bieffekter under körning.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
RoniisH
30 april 2010 · 300 Inlägg

Mitsuhini skrev:
att tomgången går lite ojämnt när nu håller på med olika servon o el är vanligt. när du står på tomgång tex och vrider på ratten går servopumpen för fullt och detta kräver lite motorkapacitet, vilket gör att tomgången svajar lite, alltså inget konstigt. vissa bilar kan svaja flera 100rpm. men resten, vilket jag inte tycker verkar som ett problem mer än som du säger lite irriterande kanske. bilen har väl ett par år på nacken och vad jag tror kan det vara allt från en lite torr slang som läcker/suger tjuvluft, till dåliga tändkablar, soppafilter, etc etc... men inget som jag skulle lägga tid/pengar på om det inte ger några bieffekter under körning.

Tackar för svar. Det enda jag har märkt av är att bilen verkar dra alldeles för mycket soppa. Ska ta och tanka fulltank, nollställa trippmätaren och köra slut på bensinen och se hur långt jag kommer.

RoniisH
1 maj 2010 · 300 Inlägg

Kom att tänka på en grej - kan inte en sådan ojämn tomgång som denna skapa problem på besiktningen? d.v.s. att de inte kan göra någon avgasmätning p.g.a. motorstörning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang