Efterlysning av bilar till ljudinspelning för spel!

Audioslave74 Sound Designer
29 april 2010 · 53 Inlägg

Hej,

Jag heter Max Lachmann och jobbar professionellt med ljudinspelningar av fordon åt företagen Pole Position Production (www.pole.se) och www.motor-tones.com. Vi spelar in ljud till dataspel och film, och har sammanlagt spelat in över 100 fordon, bl a till Simbins "Race07" och "GTR Evolution", samt Avalanche Studios "Just Cause 2". Vi har spelat in ljud av allt från gamla militärfordon, veteranbilar, extrema racingbilar till JAS, stridsvagnar, båtar och motorcyklar. Läs mer på våra hemsidor, eller titta gärna denna korta film om oss: http://www.youtube.com/watch?v=lIWSmOEjjfo

Nu har jag blivit ombedd att spela in ljudet av några motorer:

1. Small block Chev 350
2. GM 502 V8
3. Chev 454 big block
4. Leyland V8 P76
5. Ford 351 V8 Cleveland

Även motorer som är snarlika ljudmässigt är av intresse. Givetvis finns möjlighet till ersättning för den som ställer upp med sitt fordon, och all hjälp skulle uppskattas mycket! Återkom gärna för mer info om hur vi går tillväga vid inspelningen.

Med vänlig hälsning,
Max Lachmann
Pole Position Production

viccoA
29 april 2010 · 3 111 Inlägg

Bara gamla stånkande jänkejärn och inga högvarviga tyska precisionsmaskiner? smile
Låter som att du har ett trevligt jobb!

Audioslave74 Sound Designer
29 april 2010 · 53 Inlägg

viccoA skrev:
Bara gamla stånkande jänkejärn och inga högvarviga tyska precisionsmaskiner? smile
Låter som att du har ett trevligt jobb!

Den här gången till det här projektet är det jänkare. Nästa gång vet man aldrig. :-)

Det är ett trevligt jobb.

dadde
30 april 2010 · 2 164 Inlägg

det spelet låter som ett spel för mig tongue 350 smallblock borde ju inte vara några problem iallafall! jag har en, men den står i borås och går inte att köra med just nu sad

"Life´s too short to drive a boring car"
TLO
30 april 2010 · 1 062 Inlägg

viccoA skrev:
Bara gamla stånkande jänkejärn och inga högvarviga tyska precisionsmaskiner? smile
Låter som att du har ett trevligt jobb!

Han har faktiskt bandat min Corrado VR6 i höstas cool

"You Go, we go!"
Masterworks
30 april 2010 ·

Kan den här passa någonstans?  cool

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
30 april 2010 · 3 929 Inlägg

Kan en 4.6L kompressor matad Ford v8 passa kanske?
Låter utav satan må jag säga smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Audioslave74 Sound Designer
5 januari 2011 · 53 Inlägg

Hej,

Det stämmer, eller rättare sagt min kollega spelade in den! Grymt sound! :-)

Mvh,
Max


TLO skrev:

viccoA skrev:
Bara gamla stånkande jänkejärn och inga högvarviga tyska precisionsmaskiner? smile
Låter som att du har ett trevligt jobb!

Han har faktiskt bandat min Corrado VR6 i höstas cool

Audioslave74 Sound Designer
5 januari 2011 · 53 Inlägg

Hej,

Ledsen för sent svar, jag hade helt missat att det kommit in svar här, men vi letar fortfarande objekt att spela in. Har du någon video på bilen?

Mvh,
Max



Thunderbird88 skrev:
Kan en 4.6L kompressor matad Ford v8 passa kanske?
Låter utav satan må jag säga smile

Knugcab
5 januari 2011 · 5 111 Inlägg

Att hitta just en Leyland P76 kan bli svårt då de bara såldes i Australien och inte var nån jättesuccé ens där.

Dock använde de Rovers V8-motor, så t.ex. en gammal Range Rover eller SD1 skulle ju gå att använda där kanske...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Audioslave74 Sound Designer
5 januari 2011 · 53 Inlägg

Hej,

Jag kontaktade faktiskt Rover-klubben, men fick inga (!) svar.

Just nu letar jag grymma V8or mer generellt, gärna med superchargers, headers, etc. Och deto rakare rör desto bättre. :-)

Mvh,
Max


Volvo544special65 skrev:
Att hitta just en Leyland P76 kan bli svårt då de bara såldes i Australien och inte var nån jättesuccé ens där.

Dock använde de Rovers V8-motor, så t.ex. en gammal Range Rover eller SD1 skulle ju gå att använda där kanske...

Sami-B Ustkaka
6 januari 2011 · 506 Inlägg

Det står någon gammal Caprice -95 med en LT1 350 här på trädgården, ganska raka rör. (Falköping)

Edit: Har föresten en film på sänket http://www.youtube.com/watch?v=m--jFGKK_MQ

Senast redigerat av Sami-B (6 januari 2011)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Audioslave74 Sound Designer
8 januari 2011 · 53 Inlägg

Hej, jag har svårt att avgöra hur bilen låter på det klippet. Har du något mer? Tack!

Mvh,
Max



Sami-B skrev:
Det står någon gammal Caprice -95 med en LT1 350 här på trädgården, ganska raka rör. (Falköping)

Edit: Har föresten en film på sänket http://www.youtube.com/watch?v=m--jFGKK_MQ

henke_99 Offroad Racing
8 januari 2011 · 3 122 Inlägg
Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Sami-B Ustkaka
9 januari 2011 · 506 Inlägg

Audioslave74 skrev:
Hej, jag har svårt att avgöra hur bilen låter på det klippet. Har du något mer? Tack!

Mvh,
Max

Det är tyvärr det enda jag har.
När du ska spela in, måste bilen rulla då? eller räcker det med att torrköra?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Audioslave74 Sound Designer
10 januari 2011 · 53 Inlägg

Hej,

Nej, bilen måste köras på riktigt enligt särskilda instruktioner. Jag passar tills vidare då jag måste vara säker på att vi får det vi behöver soundmässigt av de bilar vi väljer att spela in.

Filmar du något nytt så hör gärna av dej. Tack så länge!

Mvh,
Max


Sami-B skrev:

Audioslave74 skrev:
Hej, jag har svårt att avgöra hur bilen låter på det klippet. Har du något mer? Tack!

Mvh,
Max

Det är tyvärr det enda jag har.
När du ska spela in, måste bilen rulla då? eller räcker det med att torrköra?

Sami-B Ustkaka
10 januari 2011 · 506 Inlägg

Biljävel låter som vilken vassare 350 som helst, hur noga kan det vara? tongue

Audioslave74 skrev:
Hej,

Nej, bilen måste köras på riktigt enligt särskilda instruktioner. Jag passar tills vidare då jag måste vara säker på att vi får det vi behöver soundmässigt av de bilar vi väljer att spela in.

Filmar du något nytt så hör gärna av dej. Tack så länge!

Mvh,
Max

Senast redigerat av Sami-B (10 januari 2011)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
weian Concordia res parvae crescent
10 januari 2011 · 924 Inlägg

Sami-B skrev:
Biljävel låter som vilken vassare 350 som helst, hur noga kan det vara? tongue

Audioslave74 skrev:
Hej,

Nej, bilen måste köras på riktigt enligt särskilda instruktioner. Jag passar tills vidare då jag måste vara säker på att vi får det vi behöver soundmässigt av de bilar vi väljer att spela in.

Filmar du något nytt så hör gärna av dej. Tack så länge!

Mvh,
Max

han svarade på din fråga om de räcker mä att torrköra.

troligtvis så ska de va olika on-road ljud, t,ex olika accelationsljud i olika hastigheter å massa annat.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Sami-B Ustkaka
10 januari 2011 · 506 Inlägg

jojo, men bilen i sig...

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
Audioslave74 Sound Designer
11 januari 2011 · 53 Inlägg

Det är dessvärre sjukt noga! :-) Vi måste veta att det ljud som kommer ut ur avgasrören är ett ljud som vi kan jobba med för att få det att funka i spelet. Det måste finnas mycket ton i ljudet både vid accelerationer och decelerationer. Vi kan inte skicka två gubbar med rese och boendekostnader om vi inte vet det med stor säkerhet. DÄRMED INTE SAGT ATT INTE ANDRA BILAR LÅTER GRYMT ÄVEN FAST DE INTE PASSAR FÖR VÅRTÄNDAMÅL! Mycket viktigt att förtydliga så att ingen blir trampad på tårna här.

Sen är det ju stor skillnad i sound på olika avgasrörstyper och dämpartyper, även om motorn är densamma.

Tack för ert engagemang!

Mvh,
Max


Sami-B skrev:
Biljävel låter som vilken vassare 350 som helst, hur noga kan det vara? tongue

Audioslave74 skrev:
Hej,

Nej, bilen måste köras på riktigt enligt särskilda instruktioner. Jag passar tills vidare då jag måste vara säker på att vi får det vi behöver soundmässigt av de bilar vi väljer att spela in.

Filmar du något nytt så hör gärna av dej. Tack så länge!

Mvh,
Max

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang