Audi 80 2.0E (90Hk) -94, möjligt att justera tändningen?

dawwe ...has left the building...
29 april 2010 · 4 474 Inlägg

Har en enkel fråga, kan man justera tändningen på bilen i rubriken eller ställs den in automatiskt av styrboxen så länge grundinställningen är som den skall? Om man kan justera "på vanligt vis" är det "som det brukar" vara på VW/Audi med justerbar tändning, dvs 6 graders förtändning på tomgång?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kavli Motborgare
29 april 2010 · 1 099 Inlägg

dawwe skrev:
Har en enkel fråga, kan man justera tändningen på bilen i rubriken eller ställs den in automatiskt av styrboxen så länge grundinställningen är som den skall? Om man kan justera "på vanligt vis" är det "som det brukar" vara på VW/Audi med justerbar tändning, dvs 6 graders förtändning på tomgång?

ABT-motorn har automagisk justering av förtändningen. Annars är det 6° som gäller.

-- K

dawwe ...has left the building...
29 april 2010 · 4 474 Inlägg

Ok! Så den borde ha automatisk justering? Om nu tändningen är "out of range" vet du om det blir som på tex ADY, dvs att motorn varvar max dryga 5000 rpm? Bilen har iofs ingen varvräknare men man borde kunna höra skillnad på 5000 o "maxvarv"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kavli Motborgare
29 april 2010 · 1 099 Inlägg

dawwe skrev:
Ok! Så den borde ha automatisk justering? Om nu tändningen är "out of range" vet du om det blir som på tex ADY, dvs att motorn varvar max dryga 5000 rpm? Bilen har iofs ingen varvräknare men man borde kunna höra skillnad på 5000 o "maxvarv"...

ADY och ABT har olika tändningsystem. Det är allt jag vet om den frågan.

-- K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang