Chevrolet S10 -95 V6 - Startar inte efter stått still i månader!

CrueHead
2 maj 2010 · 55 Inlägg

Tjena.

Igår, den 1:a maj ställde jag på bilen igen efter att d en vart avställd i 4-5 månader. Tog ut den ur garaget och den startade direkt. Inget urladdat batteri eller nåt.

Hade bilen ute i stugan och skulle köra hem den. Allt kändes bra och den gick utan problem. Körde cirka 1 mil när den helt plötsligt dog. All el och sådant fungerar men den vill inte starta igen.

Precis när man vrider om tändningen så låter det som den skall gå igång men sen står den bara och "hostar" och vill inte starta.

Tankade bilen och provade även hälla ner bensin direkt i i intaget (burken eller vad det är) och då lyckades vi få igång den efter man haft tändningen i ett tag, då lät den normalt men sen när man provade ge gas så dog den och sedan fick vi inte igång den nå mer.

Just motorer är man inte för hemma på och jag vet inte så mycket mer. Om den inte får bensin eller nåt sådant kanske?

azid Det som inte dödar gör ont
2 maj 2010 · 2 668 Inlägg

går bensinpumpen då du slår på tändningen?

2slow
CrueHead
2 maj 2010 · 55 Inlägg

dum som man är så vet jag inte hur jag märker det hmm Skall ut och prova sen men måste ladda upp batteriet igen för det tog slut efter bogseringen igår.

CrueHead
3 maj 2010 · 55 Inlägg

Var ut igen och provade, fick köra med startkablar då batteriet hann bli urladdat under bogseringen.

Hur som haver så fick vi tillslut igång kärran efter ett bra tag och den var igång ända tills man gasade till. Testade att bara toucha lite löst på gasen och då brusa/varva den upp direkt men så fort man gasade normalt (mer gas) så dog den direkt!

Vad finns felet då? bränslepump? stopp i nån slang?

mvh patric

Senast redigerat av CrueHead (3 maj 2010)

Newport
3 maj 2010 · 100 Inlägg

Bränslefilter eller pump skulle jag tippa på. Eller så är det slut i tanken big_smile

Moparboy440
3 maj 2010 · 4 682 Inlägg

Läs ut felkoder och kolla bränsletrycket/flödet.

CrueHead
3 maj 2010 · 55 Inlägg

Newport skrev:
Bränslefilter eller pump skulle jag tippa på. Eller så är det slut i tanken big_smile

Slut i tanken kan vi utesluta direkt iaf big_smile

Okej, flesta verkar tro att det är åt det hållet. Nu gäller det bara att fixa det med wink

CrueHead
4 maj 2010 · 55 Inlägg

Tändstiften, kan det ha nå med saken att göra? att dom kan blivit dåliga efter den stått still länge? hm

henke_99 Offroad Racing
4 maj 2010 · 3 122 Inlägg

Kolla så allt på bränslesidan är riktigt först. Byt filtret o lyssna så pumpen går. Och mät bränsletrycket. Dåliga tändstift ger inte såna symptom (inte på så kort tid i alla fall)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
CrueHead
4 maj 2010 · 55 Inlägg

Okej, men inte det lättaste att höra om den går eller ej då allt annat låter när man försöker starta.

Vad använder man sej av när man mäter bränsletryck?

Skall iväg med bilen snart till en och det var han som nämnde stiften hmm

Men men vi får försöka titta på det ni har sagt!

Senast redigerat av CrueHead (4 maj 2010)

SgtCrilly Hemmainstruktör
4 maj 2010 · 641 Inlägg

CrueHead skrev:
Okej, men inte det lättaste att höra om den går eller ej då allt annat låter när man försöker starta.

Du behöver inte dra runt motorn på starten för att pumpen ska gå, den aktiveras när du vrider på tändningen om den funkar och det borde inte finnas nått annat som låter under flaket heller så den borde vara väldigt lätt å höra.

Bränsletrycket mäts med en bränsletrycksmätare.

Senast redigerat av Pukadjuret (4 maj 2010)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
caromania Forummoderator
4 maj 2010 · 9 296 Inlägg

Hur mycket bensin hade du i tanken innan du tankade? Hur mycket fräsch bensin fick du i? Har du hällt i k-sprit? Testat nån K-I akut eller liknande?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CrueHead
4 maj 2010 · 55 Inlägg

Pukadjuret skrev:

CrueHead skrev:
Okej, men inte det lättaste att höra om den går eller ej då allt annat låter när man försöker starta.

Du behöver inte dra runt motorn på starten för att pumpen ska gå, den aktiveras när du vrider på tändningen om den funkar och det borde inte finnas nått annat som låter under flaket heller så den borde vara väldigt lätt å höra.

Bränsletrycket mäts med en bränsletrycksmätare.

Jasså då lärde jag mej nåt nytt, då skall jag kolla upp det.


caromania skrev:
Hur mycket bensin hade du i tanken innan du tankade? Hur mycket fräsch bensin fick du i? Har du hällt i k-sprit? Testat nån K-I akut eller liknande?

en kvarts tank, kanske lite mindre. Tankade väl i runt 40l, inte fullt dock. Har inte testat med nå k-sprit.

caromania Forummoderator
4 maj 2010 · 9 296 Inlägg

När du tankade så mycket så är det inte kvaliteten på bensinen så k-sprit etc lär inte hjälpa. Hade tanken varit nästan full, då hade det kunnat vara en tanke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CrueHead
4 maj 2010 · 55 Inlägg

Bensinpumpen var det full rulle på iaf, surrade bra.

Vi tänkte att vi kollar stiften ändå så tog ur ett och det var toksvart och såg inte alls ut att vara i sina bästa dagar.

Så hur som helst skall jag försöka på tag på nya såna (OK hade inte) för e lika bra att byta dom vilket fall som helst.

Senast redigerat av CrueHead (4 maj 2010)

johanbjork
4 maj 2010 · 137 Inlägg

Min kompis hade precis det problemet med sin passat förra veckan och lämnade in den. De sa att det var bränslepumpen som var paj. Det kan även vara lufttryck till motorn som inte är tätt, hur nu det fungerar, men att någon slang har lossnat..typ.

t5-r micke
4 maj 2010 · 301 Inlägg

ett vanligt fel på 4,3an är att spridarna ger upp.
det kan komma plötsligt men oftast kommer det smygande.
pma om du behöver hjälp om detta..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
CrueHead
5 maj 2010 · 55 Inlägg

bytte stiften nu ikväll och då starta bilen, så nu rullar den. Dock så får batteriet ladda över natten då det är totalt urladdat så bilen dog igen efter ett tag men den starta direkt med startkablar.

Så får se imorn om batteriet laddat eller om man lär skaffa ett nytt.

CrueHead
6 maj 2010 · 55 Inlägg

Batteriet kan inte ladda. Bilen startar direkt på startkablar eller när man laddat upp batteriet med laddare men den laddar inte under tiden sen när bilen används. Batterilampan lyser hela tiden vilket betyder att nått kan vara fel i laddningsenheten.

Jag skall prova en sak imorn som jag fått tips om men om inte det fungerar så kan det vara kolen som är slut.

ajonasson
7 maj 2010 · 583 Inlägg

CrueHead skrev:
Batteriet kan inte ladda. Bilen startar direkt på startkablar eller när man laddat upp batteriet med laddare men den laddar inte under tiden sen när bilen används. Batterilampan lyser hela tiden vilket betyder att nått kan vara fel i laddningsenheten.

Jag skall prova en sak imorn som jag fått tips om men om inte det fungerar så kan det vara kolen som är slut.

Då är det laddningsproblem big_smile. Får har bilen ingen ström så kommer inte mycket till gnista och bilen tvärdör efter en liten stunds körande.

Tror du hittat problemet.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang