Bromsbelägg problem

Dani_A Tyngaste 2.0
3 maj 2010 · 256 Inlägg

Bytte för 2 veckor sen bromsbelägg, Köpte ett par mintex belägg och ett knistlande ljud börja dyka upp, och det kan vara normalt om det är nya belägg tills man har kört in de lite fast nu efter 2 veckor är ljudet fortfarande kvar och jag märker att det börjar bildas rost circel på 1-2 cm längst ner på bromskivan, ser ut som bromsbeläggen inte tar runt hela skivan. Så är det på bägge fram skivorna. Någon som vet vad problem är?

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
Dani_A Tyngaste 2.0
3 maj 2010 · 256 Inlägg

Ingen som har haft samma problem?

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
opela VD Hammar
3 maj 2010 · 613 Inlägg

vad för belägg är det, racing belägg kan gnissla mer än andra vanliga

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Dani_A Tyngaste 2.0
3 maj 2010 · 256 Inlägg

opela skrev:
vad för belägg är det, racing belägg kan gnissla mer än andra vanliga

Helt vanliga mintex belägg från mekonomen.

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
Hamilton
3 maj 2010 · 8 865 Inlägg

Mintex ska ju vara rena skräpet så det kanske har med det att göra.

Fotograf på tierpidag.se
Dani_A Tyngaste 2.0
4 maj 2010 · 256 Inlägg

Köra ATE istället då ?

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
Fipo
4 maj 2010 · 80 Inlägg

Dani_A skrev:
Bytte för 2 veckor sen bromsbelägg, Köpte ett par mintex belägg och ett knistlande ljud börja dyka upp, och det kan vara normalt om det är nya belägg tills man har kört in de lite fast nu efter 2 veckor är ljudet fortfarande kvar och jag märker att det börjar bildas rost circel på 1-2 cm längst ner på bromskivan, ser ut som bromsbeläggen inte tar runt hela skivan. Så är det på bägge fram skivorna. Någon som vet vad problem är?

Fick samma ring med rost längst in, lösningen är att bromsa mycket så försvinner det, tar lite tid beroende körning wink.....

dawwe ...has left the building...
4 maj 2010 · 4 474 Inlägg

Är väl snarare dina skivor som har lite "spår" som gör att belägget inte ligger an helt. Lösningen är som det redan sagts att "bädda in" beläggen, tar olika lång tid beroende på hur hårt man bromsar. Gällande det gnisslande ljudet så kan det vara som att du behöver montera skrikdämpningsplattor, men det kan funka lika bra med ett tunt lager kopparpasta tex...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kavli Motborgare
4 maj 2010 · 1 099 Inlägg

Hamilton skrev:
Mintex ska ju vara rena skräpet så det kanske har med det att göra.

Interessant utlåtande.

Som moderator borde du kanske underbygga såna här idiotutlåtande med något mer konstruktivt?
Kan du visa till statistik som underbyggar ditt påstående så är jag all ears!

Det här är precis som alla nötter som säger Biltemas grejer är bara skit. Precis lika konstruktivt och vilseledande.

-- K

Peran Bilmekaniker
4 maj 2010 · 235 Inlägg

Blir skrik av mintex. Bara är så, har man tur så slipper man de. jobbar på mekonomen verkstad och 90% får gnissel. men pröva ett tag, tror inte de försvinner men men.

Kavli Motborgare
4 maj 2010 · 1 099 Inlägg

Peran skrev:
Blir skrik av mintex. Bara är så, har man tur så slipper man de. jobbar på mekonomen verkstad och 90% får gnissel. men pröva ett tag, tror inte de försvinner men men.

Jag jobbar inte på dyronomenverkstad, fast vi köper en hel del delar därifrån, bl. a bromsbelägg.
Har aldrig haft en enda kund som har kommit tillbaka och klagat på skrikande belägg.
Den största anledningen till att det blir gnissel är när man monterar nya belägg utan att svarva ner slitkanterna på skivorna. Eller att man skiter i att byta skivor som det är djupa spår i. Kan tillägga att jag nästan aldrig monterar skrikplattorna heller. Inte utan att kunden explicit ber om det.

-- K

Hamilton
4 maj 2010 · 8 865 Inlägg

Kavli skrev:

Hamilton skrev:
Mintex ska ju vara rena skräpet så det kanske har med det att göra.

Interessant utlåtande.

Som moderator borde du kanske underbygga såna här idiotutlåtande med något mer konstruktivt?
Kan du visa till statistik som underbyggar ditt påstående så är jag all ears!

Det här är precis som alla nötter som säger Biltemas grejer är bara skit. Precis lika konstruktivt och vilseledande.

-- K

Som moderator har jag samma rätt som alla andra att utala mig i forumet.

Vad gäller just beläggen så har jag fått det svaret av verkstäder jag frågat när jag böt bromsar inför sommaren.
Även en av det större leverantörerna jag frågat gav mig samma svar.
Jag köper mina bromsar direkt av leverantören och dom har både Mintex och ATE.

Fotograf på tierpidag.se
Peran Bilmekaniker
4 maj 2010 · 235 Inlägg

Äldre folk e kanske mer gnälliga! vem vet, du e kanske äldre med kavli. värkar som det iallafall! Varför försvinner skriket när man bytat till ate när kunden gnällt då? Ngt bra svar på de?

Kavli Motborgare
4 maj 2010 · 1 099 Inlägg

Hamilton skrev:

Kavli skrev:

Hamilton skrev:
Mintex ska ju vara rena skräpet så det kanske har med det att göra.

Interessant utlåtande.

Som moderator borde du kanske underbygga såna här idiotutlåtande med något mer konstruktivt?
Kan du visa till statistik som underbyggar ditt påstående så är jag all ears!

Det här är precis som alla nötter som säger Biltemas grejer är bara skit. Precis lika konstruktivt och vilseledande.

-- K

Som moderator har jag samma rätt som alla andra att utala mig i forumet.

Som moderator bör du föregå med ett bra exempel.
Att alla kan uttala sig har jag inga problem med. Att göra tendensiösa uttalanden som i ditt orignala inlägg har jag dock problem med.

-- K

Kavli Motborgare
4 maj 2010 · 1 099 Inlägg

Peran skrev:
Äldre folk e kanske mer gnälliga! vem vet, du e kanske äldre med kavli. värkar som det iallafall! Varför försvinner skriket när man bytat till ate när kunden gnällt då? Ngt bra svar på de?

Jag har aldrig haft det problemet, faktiskt. Jag har inte mätt ATE-belägg mot Mintex. Kanske har ATE aningen mindre anläggningsyta, så de inte överlappar slitkanterna lika mycket. Utöver det, har jag ingen förklaring.

-- K (42 år på strumplästen) smile

Bagarn
4 maj 2010 · 689 Inlägg

Mintex skriker så är de bara, byt till ATE!

Peran Bilmekaniker
4 maj 2010 · 235 Inlägg

Tror det har lite med o göra hur hårt man bromsar med faktisk, men dom fläste bromsar ju bara pytte pytte lite o är säkert då det blir lite skrik. kanten på skivans ytter kant får man ju slå bort eller slipa ner.   Men skräp kan man ju inte kalla mintex, budget varianten kanske! wink    den rengjorde ordentligt där du satte på beläggen va? kan även finnas rost o räster på okets kolv och där ytter belägget ligger på som man får ta bort.                              Alu pasta is the shitt!

Senast redigerat av Peran (4 maj 2010)

cliffan
4 maj 2010 · 15 Inlägg

jag bytte skivor, ok och belägg på bägge sidor bak på min 855 t5 och det var runt februari månad och dom började skrika efter ca 1-2 veckor...och har skrikit sen dess...någon förklaring någon? måste ja plocka av dom och sätta på skrikskydd eller bara lägga lite kopparpasta på beläggen? för jag blir irriterad varje gång jag hör de jävla skrikande ljudet haha! drygt som fan! bromsarna bromsar jämt och riktigt bra för ja besiktade bilen i mars och den gick rakt igenom.... vet ej vad för belägg men har för mig det var mintex.






live your life in the fast line!

Kavli Motborgare
4 maj 2010 · 1 099 Inlägg

cliffan skrev:
jag bytte skivor, ok och belägg på bägge sidor bak på min 855 t5 och det var runt februari månad och dom började skrika efter ca 1-2 veckor...och har skrikit sen dess...någon förklaring någon? måste ja plocka av dom och sätta på skrikskydd eller bara lägga lite kopparpasta på beläggen? för jag blir irriterad varje gång jag hör de jävla skrikande ljudet haha! drygt som fan! bromsarna bromsar jämt och riktigt bra för ja besiktade bilen i mars och den gick rakt igenom.... vet ej vad för belägg men har för mig det var mintex.

Om du har bytt skivor, ok och belägg, så är det i alla fall inte slitkanternas fel.

Skriker det mest vid hårda eller mjuka inbromsningar, eller är det lika?

-- K

iBruce
5 maj 2010 · 124 Inlägg

cliffan skrev:
jag bytte skivor, ok och belägg på bägge sidor bak på min 855 t5 och det var runt februari månad och dom började skrika efter ca 1-2 veckor...och har skrikit sen dess...någon förklaring någon? måste ja plocka av dom och sätta på skrikskydd eller bara lägga lite kopparpasta på beläggen? för jag blir irriterad varje gång jag hör de jävla skrikande ljudet haha! drygt som fan! bromsarna bromsar jämt och riktigt bra för ja besiktade bilen i mars och den gick rakt igenom.... vet ej vad för belägg men har för mig det var mintex.






live your life in the fast line!

Vart köpte du prylarna?

Har vart med om att det skriker om biltemas belägg men aldrig mintex.

Senast redigerat av iBruce (5 maj 2010)

"Heeeeej dåååå"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang