Mercedes w124 300tdt dålig cirkulation

mallm
5 maj 2010 · 7 Inlägg

lägger sej och pendlar mellan 90-100 grader har kollat pump kylare termostat. Tacksam för snabba svar smile

ajonasson
7 maj 2010 · 583 Inlägg

För det första tror jag du kan skriva en mer utförlig beskrivning om ditt problem samt även årsmodell på bilen. Gärna med vad du själv har testat med för att försöka lösa problemet. Titta i manualen för din egna bil villken temperatur din motor skall ha.

Har du en elstyrd kylfläkt eller en mekanisk?

Ifall du har en elstyrd kylfläkt:
Kan vara att du har en äldre temperaturmätare i bilen. Inte en modern datorstyrd tempmätare.

Ifall temperaturmätaren har en blå sida och en röd sida brukar de vara styrda av en dator, dvs att de ställer nålen imitten själva ifall motortemperaturen är i ett "godkänt temperatur område". En bil motortemperatur varierar alltid när den är igång.

Ifall temperaturmätaren har graderingar i from av celsiusgrader på sig så är den antagligen inte datorstyrd. Dvs att temperaturen varierar. Står du still ökar temperaturen tills värdet nått för att kylfläkten skall gå igång och därav kyler ner motorn. Ifall du kör bilen så används fartvinden av att kyla motorn.

På min bil vandrar mätaren. När jag kör är det ca ~85grader, men låter jag bilen stå still vandrar temperaturen till 108grader innan första kylfläkten slås på, andra kylfläkten slås igång på 112 grader.

Kolla även så att temperaturmätaren visar rätt ifall det är en gammal bil så kan nästan inget uteslutas tongue

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (7 maj 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang