Hur ska jag koppla?

terje Aero-fanatiker
12 juni 2006 · 40 Inlägg

Hej!
Tänkte att jag skulle koppla in ljudet i bilen i slutet av veckan men är nybörjare på den här fronten och ej helt säker på hur jag ska koppla allting så jag behöver alltså lite hjälp.

Det som ska kopplas i är ett fyrkanaligt slutsteg som ska driva en baslåda med dubbla 10:or.
om jag har förstått saker å ting rätt nu så ska jag alltså brygga steget för att få ut all effekt i det till dom 2 basarna lr?? följdfrågan blir då, hur bryggar jag steget??

sen hade jag tänkt att jag skulle koppla ett par 6*9:or till ett tvåkanaligt slutsteg jag har. behöver jag då 2 st uppsättningar med kablar för att kunna driva båda stegen samtidigt, alltså 2 st strömkablar, 2 remote, 2 lågnivå osv. för att koppla ihop de med huvudenhetenoch batteri å så lr kan jag koppla ihop stegen på något sätt för att slippa massa jobbig kabeldragning??

laddade upp en bild på en beskrivning för inkoppling som var med det fyrkanaliga steget men ändå ej hjälper mig så mycket.. men den kanske hjälper er att hjälpa mig på något sätt iaf smile

http://img153.imagevenue.com/loc174/th_40986_slutstegskopplingar.JPG

Live fast, die young!
terje Aero-fanatiker
13 juni 2006 · 40 Inlägg

Ingen som orkar lr kan hjälpa mig???

Live fast, die young!
Kojloj
13 juni 2006 · 458 Inlägg

terje skrev:
Ingen som orkar lr kan hjälpa mig???

Jodå, om du kollar precis under högtalaringångarna så står det "bridged" och det är så du
skall sätta in basarna. Alltså [bas 1 in på CH1 + och CH2 -]   [bas 2 in på CH3 + och CH4 -]..

Förstår du? big_smile

När det gäller kablar så köper du en grov ström kabel som du drar bak sen delar du upp den
med ett distributionsblock (finns på alla stereo butiker) så att du får 2 st mindre kablar som du
sedan drar till vardera slutsteg.. Du drar också bak en lång remotekabel från stereon, sätt in
den i det enna steget sen drar du bara en kortare från det enna steget till det andra..

Hänger du med? big_smile

Lycka till!

terje Aero-fanatiker
14 juni 2006 · 40 Inlägg

jo så långt är jag med smile
har dock redan en strömkabel dragen genom bilen men den är nog för tunn förr att kunna dela upp så det borde väl gå lika bra att bara dra en till istället?!

Sen fundera jag på hur jag ska göra med lågnivåkablarana.. har bara en lågnivåutgång på stereon och om jag tolkar den bilden ja laddade upp rätt (beskrivningen som var med slutsteget), så behöver jag 2 st lågnivåkablar bara till det eller?? kan jag isf använda de här från biltema för att fördela den signalen?? och behöver jag ytterligare en lågnivåkabel sedan till det andra steget eller kan jag dra en kabel mellan de 2 stegen för det finns jue så att man kan koppla in lågnivåkablar på det ena steget där de står output??

hoppas att det inte blev för rörigt nu utan att det går att förstå vad ja menar smile

Senast redigerat av terje (14 juni 2006)

Live fast, die young!
Kornz Solfilmsmontör
14 juni 2006 · 947 Inlägg

terje skrev:
jo så långt är jag med smile
har dock redan en strömkabel dragen genom bilen men den är nog för tunn förr att kunna dela upp så det borde väl gå lika bra att bara dra en till istället?!

Sen fundera jag på hur jag ska göra med lågnivåkablarana.. har bara en lågnivåutgång på stereon och om jag tolkar den bilden ja laddade upp rätt (beskrivningen som var med slutsteget), så behöver jag 2 st lågnivåkablar bara till det eller?? kan jag isf använda de här från biltema för att fördela den signalen?? och behöver jag ytterligare en lågnivåkabel sedan till det andra steget eller kan jag dra en kabel mellan de 2 stegen för det finns jue så att man kan koppla in lågnivåkablar på det ena steget där de står output??

hoppas att det inte blev för rörigt nu utan att det går att förstå vad ja menar smile

Borde gå med den från biltema men recomenderar inte de då min polare köpte en sån grön rca kabel på biltema o den glappade som fan i kontakten på stereon. Så vänd dig till en butik där dom sysslar med billjud och hör med de.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
terje Aero-fanatiker
15 juni 2006 · 40 Inlägg

okej men hur gör jag med kabeln till set andra slutsteget då?? ska jag ha ytterliggare en sån där fördelningskabel då lr kan jag koppla det dit det står output på det första steget??

Live fast, die young!
Kojloj
15 juni 2006 · 458 Inlägg

terje skrev:
okej men hur gör jag med kabeln till set andra slutsteget då?? ska jag ha ytterliggare en sån där fördelningskabel då lr kan jag koppla det dit det står output på det första steget??

Jag använde själv en sådan där kabel från biltema och den funkade jätte bra.. Mitt tips
är att du köper 2 st lågnivåkablar och drar bak från stereon. Den ena lågnivån delar du upp och
drar till det 4 kanaliga steget, sen den andra drar du rätt in i det 2 kanaliga steget för det var ett
2 kanaligt du skall ha va?

Lycka till!

Senast redigerat av Kojloj (15 juni 2006)

terje Aero-fanatiker
15 juni 2006 · 40 Inlägg

jepp det stämmer.. tackar så mycket för hjälpen smile

Live fast, die young!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang