Audi A6 2.6 -98 Elhissar och centrallås lever ett eget liv ?!?!

770_EVOLVE GREASEMONKEY
11 maj 2010 · 822 Inlägg

Det är min Polare/granne som har problem med det, nu har vi kopplat ur elhissarna så dom stannar uppe, centrallåset öppnar och låser sig själv lite random ?? men är det någon som vet vad det kan vara för fel ??

Detta i sin tur kan tömma batteriet på en natt, och det är inte så kul om det regnar heller ..

Tacksam för svar eller tips.

Mvh Miss Audi.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Shady_killen S40 T4
11 maj 2010 · 584 Inlägg

skulle gissa på jord fel eller centrallås styrenhets fel.. kolla kablar och mät jordkabeln.

Renault 5 "GTS" (1991)
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
11 maj 2010 · 857 Inlägg

Låter som att en låskista håller på o dummar sig. kanske står på gränsen till att låsa upp och bilen kanske är utrustad med att om man håller nyckeln i låsupp läge så kör bilen ner rutorna för att vädra ur.

Har så på min passat dock helt andra låskistor men har den funktionen med att köra ner rutorna via dörrhandtagen.

770_EVOLVE GREASEMONKEY
13 maj 2010 · 822 Inlägg

Jag vet att den bilen är utrustad med den funktionen, Kolla lite på ett Audi forum och hittade lite intressant info, det är troligen Låskistan som fuckat sig i "lås upp" läget, återkommer när vi kikat mer på problemet.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
VW_67
13 maj 2010 · 446 Inlägg

mer troligt är att kablarna i dörrgångjärnet gått av och ligger ihop.. kolla det innan du börjar riva något tongue

770_EVOLVE GREASEMONKEY
14 maj 2010 · 822 Inlägg

VW_67 skrev:
mer troligt är att kablarna i dörrgångjärnet gått av och ligger ihop.. kolla det innan du börjar riva något tongue

Då borde säkringar ryka .. och det gör dom ej.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Kavli Motborgare
14 maj 2010 · 1 099 Inlägg

770_EVOLVE skrev:

VW_67 skrev:
mer troligt är att kablarna i dörrgångjärnet gått av och ligger ihop.. kolla det innan du börjar riva något tongue

Då borde säkringar ryka .. och det gör dom ej.

Varför skulle säkringar ryka om en sensorkabel går mot jord?

Fast jag tror fortfarande på g-man's teori. Hade samma problem i mitt åk. Mikrobrytarna i låskistan var inte helt att lita på, så man kom ibland till en olåst bil med alla fönster samt taklucka öppen. Panikåtgärden var att rycka kontakten till låskistan.

-- K

VW_67
14 maj 2010 · 446 Inlägg

säkringarna behöver inte ryka för att man har en överledning! + kan ibland ligga emot signalkablarna och då kan det spela lite hur det vill i dörrarna.. 8 gånger av 10 när jag får in en bil med fel på centrallåset så ligger felet i förardörrens gångjärn. dessutom är det den enklaste saken att ge sig på, därför är det smart att börja med det, sen riva dörrsidan om man inte hittar några skadade kablar...

självklart kan felet ligga i låskistan, inte alls ovanligt. men som sagt, man börjar med det som är enklast att kolla.

visar sig sen felet ligga i en mikrobrytare så kan man köpa nya på t.ex. elfa och spara en halv förmögenhet jämfört med en ny kista wink

Beijan Bilplåtslagare
15 maj 2010 · 2 Inlägg

Hade samma problem på min förra a6:a, bytte ut låskistan på förardörren sen funkade det kanon smile

Audi Racing...
770_EVOLVE GREASEMONKEY
16 maj 2010 · 822 Inlägg

Inte är det enklare att kolla kablarna mellan gånjärnen :S sitter en gummidamask över som man måste klippa upp på dom flesta modellerna, och ska jag sätta mig och mäta upp alla kablarna så kommer det ta ett tag. Nu har jag inte kolla super noga på denna bilens gummihölje, men det låter väldigt långsökt att det är just dom rätta kablarna som skulle ha gått i varandra, problemet verkade ialf försvinna när vi ryckte kontakten i låskistan, och dörrsidan var bort demonterad på bråkdelen av en minut, nu får vi se om det kommer tillbaka, men tack för tipsen.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
VW_67
16 maj 2010 · 446 Inlägg

770_EVOLVE skrev:
Inte är det enklare att kolla kablarna mellan gånjärnen :S sitter en gummidamask över som man måste klippa upp på dom flesta modellerna, och ska jag sätta mig och mäta upp alla kablarna så kommer det ta ett tag. Nu har jag inte kolla super noga på denna bilens gummihölje, men det låter väldigt långsökt att det är just dom rätta kablarna som skulle ha gått i varandra, problemet verkade ialf försvinna när vi ryckte kontakten i låskistan, och dörrsidan var bort demonterad på bråkdelen av en minut, nu får vi se om det kommer tillbaka, men tack för tipsen.

jag har då aldrig någonsin klippt upp den wink man behöver inte hålla på och mäta upp kablarna för att göra en snabb koll.. lyft på gummit, dra och känn i alla kablar så att ingen är lös, och töj undan så att man kan se kablarna. klart på max en minut! (bortsett från Porsche 996, det tar minst 5)

långsökt är det absolut inte, mycket vanligt att höljet spricker och när det gjort det så oxiderar kablarna väldigt fort tills de går av.


försvann problemen när du drog ur kontakten till låset så har du hittat problemet smile mät upp alla mikrobrytare utan att plocka isär låset för att se vilka som fungerar som de ska, byt ut dom som inte fungerar.
eller så kan du köpa nytt/beg, ännu enklare...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang