Hjälp ang. växellåda Ford Galaxie -65

Misterman
12 maj 2010 · 81 Inlägg

Har ett väldigt jobbigt problem och har googlat mig snurr i huvudet.

Problemet är att jag inte vet vilkene automatlåda jag har då oljepumpen spruckit och ny måste beställas snarast.

Bilen: är en Ford Galaxie 500 xl - 65 med 352 windsor v8

Växellådan: sprängkåpan och slutstruten i aluminium och huset i gjutjärn.

Gjutnummret är: c5ap7006a  Har ringt mr mechanic och pratat och han frågade om det var 24 eller 26 splines på ingående axel och pump. 30 splines på axeln och 29 på pumpen svarade jag och säger att han inte hört talas om något liknande. Vet att vi räknat rätt och kollade även lådan på en skyliner 59:a och samma där. 30 splines.

Någon som vet vad detta är för en låda?

Power is nothing without control, I have none of it!
Ford Galaxie 500 XL "GEAR JAMMER" (1965)
Volvo 240 GLT -87 "Rosten" (1987)
JimpeBoy
12 maj 2010 · 529 Inlägg

Kan det vara en FMX eller en C4?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Misterman
12 maj 2010 · 81 Inlägg

Kan vara en FMX. C4 trodde jag att det var men dessa kännetecknades av att ingående axel hade 24 eller 26 splines. Inte bara att beställa en pump och hoppas  på det bästa heller

Power is nothing without control, I have none of it!
Ford Galaxie 500 XL "GEAR JAMMER" (1965)
Volvo 240 GLT -87 "Rosten" (1987)
dawwe ...has left the building...
12 maj 2010 · 4 474 Inlägg
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Misterman
12 maj 2010 · 81 Inlägg

har kollat de 2 lådorna men mr, mechanic säger att c4 har färre splines. dock är väl flera av husen lika på olika lådor?

Power is nothing without control, I have none of it!
Volvo 240 GLT -87 "Rosten" (1987)
Ford Galaxie 500 XL "GEAR JAMMER" (1965)
bobafett Bounty hunter
12 maj 2010 · 671 Inlägg

nästan 100 på att det är en FMX låda,dom satt ofatst tillsammans me 351w motorerna,dom väger apa dessuton...c4 o c6 är helgjutna i alu...ni rätta mej ifall jag e ute på cykeln tongue

mitt tips är du slänger lådan åt helvete o skaffa en AOD låda..då får du fyra växlar....eller en c4...om du vill ha 3växlar...

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Misterman
12 maj 2010 · 81 Inlägg

tack för alla svaren. Var en FMX låda. Märks på att tråget sitter i 14 skruv

Power is nothing without control, I have none of it!
Ford Galaxie 500 XL "GEAR JAMMER" (1965)
Volvo 240 GLT -87 "Rosten" (1987)
Svärdet
30 maj 2010 · 60 Inlägg

Någon som vet ifall man måste koppla in ström i en AOD låda?
Har satt en sådan i min ford -51 men växlar underligt och de finns ingen vakumutgång

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p
bobafett Bounty hunter
30 maj 2010 · 671 Inlägg

Svärdet skrev:
Någon som vet ifall man måste koppla in ström i en AOD låda?
Har satt en sådan i min ford -51 men växlar underligt och de finns ingen vakumutgång

så vitt jag vet så e AOD lådan som C4 o C6 fast me 4 steg...läste nån artikel i nån biltidning om det..ska se ifall jag hittar den tidningen så kan kolla upp....

ananrs kan du nog googla dej runt lite...

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang