Motorbyte, B230F till B230FT

Sharky
22 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Det absolut vanligaste misstaget är att man lossar/byter svänghjul och inte inser att det går att montera på åtta sätt. Ett rätt och sju fel sätt....

Misstag nummer två är att man glömmer att löda in fökopplingsmotstånden till dom lågohmiga spridarna.

Misstag nummer tre är att man inte vet att LH2.4 måste ha hastighetssignal från bakaxeln (samma som till elektroniska hastighetsmätaren) för att fungera bra.

Misstag nummer fyra är att man inte vet att temperaturgivaren till sprutet som sitter i toppen är olika mellan LH2.2 och LH2.4 trots att dom ser likadana ut. Dvs givarna skall följa med sprutet. Nu bör inte detta vara ett problem för dig om du tar en B230FT motor som har haft LH2.4.

Och ta det lugnt. Stressmeka inte in rubbet över en helg. Ta först reda på hur alllt hänger ihop.

/Göran



TTW skrev:
Nu återstår bara lite pengar så sitter den i min bil. big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TTW
22 maj 2010 · 214 Inlägg

Sharky skrev:
Det absolut vanligaste misstaget är att man lossar/byter svänghjul och inte inser att det går att montera på åtta sätt. Ett rätt och sju fel sätt....

Misstag nummer två är att man glömmer att löda in fökopplingsmotstånden till dom lågohmiga spridarna.

Misstag nummer tre är att man inte vet att LH2.4 måste ha hastighetssignal från bakaxeln (samma som till elektroniska hastighetsmätaren) för att fungera bra.

Misstag nummer fyra är att man inte vet att temperaturgivaren till sprutet som sitter i toppen är olika mellan LH2.2 och LH2.4 trots att dom ser likadana ut. Dvs givarna skall följa med sprutet. Nu bör inte detta vara ett problem för dig om du tar en B230FT motor som har haft LH2.4.

Och ta det lugnt. Stressmeka inte in rubbet över en helg. Ta först reda på hur alllt hänger ihop.

/Göran



TTW skrev:
Nu återstår bara lite pengar så sitter den i min bil. big_smile

Jo, har läst rätt så mycket och är införstådd i stort sett allting samt är ändå rätt van B230 trots alla dumma frågor.
Och detta med att stressmeka är inte min stil, det ska ta sin tid så att allting blir korrekt, man slipper ta upp allting för att man gjort något fel.
Först och främst ska jag fixa allt som behövs för att få igång det hela samt hitta en motor att kolla igenom så ingenting skär efter en mil eller så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang