Tok röd Turbo på V40 t4

Ovanligt
16 maj 2010 · 21 Inlägg

Tja! har ju en V40 T4 som är steg 1 chippad hos autotech till ca 245-250 hk 365 nm.. men nu till mitt problem..



Den slukar vatten ordentligt.. måste fylla på glykol heller ofta för att ens ska ha nå i "kaggen"
och då funderade jag.. eftersom turbon är vätskekyld så kanske det är den?

Eftersom nu på sista tiden då jag kör och drar ut på lite högre växlar så "hackar" typ bilen.. precis som den inte hinner med eller att den har ett motstånd som slår ifrån.. och DÅ börjar motorlampan att blinka.. stängde av bilen vid detta tillfälle första gången och öppna huven och kolla.. och turbon va tok röd.. och detta vad efter kanske 1 km små plågning..


så jag tänkte om Turbon håller på eller ha i stort sett rasat.. bilen ha gått ca 14900 mil..

måste man skaffa sig en ny turbo? isf vart och hur mkt kan en sådan ligga på?

Strongman
16 maj 2010 · 203 Inlägg

Ey, dricker den massa kylarvatten skulle jag undersöka kompet samt ta en funderare på att ev lyfta topp och byta packning.

grindborg1
16 maj 2010 · 326 Inlägg

turbon kanske är förliten , du laddar väl 1.5bar? och som jag har fattat de som så blir turbon jävligt varm av högre ladd tryck och för att den är liten, men som tidigare talare angående vattnet, ta komp prov eller lyft toppen

Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
vw_performance Greve
17 maj 2010 · 1 058 Inlägg

vatten kan inte bara gå upp i rök i ett slutet system. det måste ta vägen nånstans. är det ett saftigt läckage (1l på en dag eller så) borde du kunna se om det droppar under bilen. gör det inte det får du kika alla slanganslutningar, kylet, runt kamremskåpan där nere särskilt då vattenpumpen sitter där under, osv. hittar du inget läck, och det försvinner vatten så är det till 99% toppackning eller spricka i blocket/toppen.

PoLoud =D
Ovanligt
17 maj 2010 · 21 Inlägg

har varit och kollat upp på en verkstad och han trodde inte att det var toppen som hade en spricka i sig eller något sånt.. och det läker ingenting under bilen.. alldeles kruttorr..

är det dyrt och svårt att mäta kompen?

grindborg1
17 maj 2010 · 326 Inlägg

finns väl komp mätare på biltema till och med som inte är så dyra smile ur med stiften och skruva i mätaren, annars borde dom på volvo inte va så dyra, går ju fort att kolla de smile

Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
HansN83 x40
17 maj 2010 · 1 209 Inlägg

tycker att du ska te en titt på www.x40nordic.com där finns nog många som kan hjälpa dej med den problemet.. lycka till..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Sharky
17 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Precis så är det . Det är dessutom skillnad om man står i solljus och tittar eller i ett halvskumt garage.

/Göran

Dansken- skrev:
En turbo blir röd när den jobbar. Du ska börja bli nervös om den den blir gul.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
17 maj 2010 · 10 576 Inlägg

Det du beskriver är standardfel på X40.  Du måste använda bosch platina tändstift, du måste ha hela tändspolar och du har blocket med 83mm borr som brukar spricka.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Strongman
17 maj 2010 · 203 Inlägg

Till TS, kompmätare på biltema kostar under 300kr. Bara skruva ur tändstiftet ,gänga i kompmätaren och dra runt startmotorn. Bus enkelt smile

torpis skrev:
Det du beskriver är standardfel på X40.  Du måste använda bosch platina tändstift, du måste ha hela tändspolar och du har blocket med 83mm borr som brukar spricka.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

Men vad är standard felet då? Att turbon blir röd, att den dricker vatten? Och om den dricker vatten, vad brukar då vara felet? smile

torpis Forummoderator
17 maj 2010 · 10 576 Inlägg

Strongman skrev:
Till TS, kompmätare på biltema kostar under 300kr. Bara skruva ur tändstiftet ,gänga i kompmätaren och dra runt startmotorn. Bus enkelt smile

torpis skrev:
Det du beskriver är standardfel på X40.  Du måste använda bosch platina tändstift, du måste ha hela tändspolar och du har blocket med 83mm borr som brukar spricka.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

Men vad är standard felet då? Att turbon blir röd, att den dricker vatten? Och om den dricker vatten, vad brukar då vara felet? smile

Jag har skrivit infon i motordatatråden för att slippa skriva samma svar om och om igen. Är du intresserad av X40 så börja läsa där och sök sedan efter exempelvis tändspolar och t4 eller s40 eller så. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
bumpe Lastbilsmekaniker
17 maj 2010 · 3 878 Inlägg

Strongman skrev:
Till TS, kompmätare på biltema kostar under 300kr. Bara skruva ur tändstiftet ,gänga i kompmätaren och dra runt startmotorn. Bus enkelt smile

Full gas ska du ha med för att det ska bli rätt! Demontera alla stift innan du börjar så inte bilen får för sig att starta osv smile
Värdet på testet är inte extremt noga var det ligger (ca 8-12bar är normalt) utan det viktiga är att alla ligger lika varandra!

Strongman
17 maj 2010 · 203 Inlägg

torpis skrev:

Strongman skrev:
Till TS, kompmätare på biltema kostar under 300kr. Bara skruva ur tändstiftet ,gänga i kompmätaren och dra runt startmotorn. Bus enkelt smile

torpis skrev:
Det du beskriver är standardfel på X40.  Du måste använda bosch platina tändstift, du måste ha hela tändspolar och du har blocket med 83mm borr som brukar spricka.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

Men vad är standard felet då? Att turbon blir röd, att den dricker vatten? Och om den dricker vatten, vad brukar då vara felet? smile

Jag har skrivit infon i motordatatråden för att slippa skriva samma svar om och om igen. Är du intresserad av X40 så börja läsa där och sök sedan efter exempelvis tändspolar och t4 eller s40 eller så. smile

Jag ber om ursäkt! Hade missat att TS även hade problem med att bilen ryckte. Såg bara hans vatten och röda turbo problem.

My bad

Senast redigerat av Strongman (17 maj 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang