Volvo 850/855 trimning!

Lajnas
18 maj 2010 · 150 Inlägg

Tjenare, snart äre dags att skaffa bil, å ja tänker köpa en 850/ 855 ,men så äre ju klart att man vill trimma den lite också big_smile bara det att jag i princip inte kan något om bilar, om man ska byta avgasrör, luftfilter tex, vad behövs göra för modifieringar på bilen för att den skall gå bra? måste man chippa eller mappa ?  för det är väll inte som en moppe att man måste byta munstycken å sånt?

hoppas att ni förstod vad ja menade.

Mvh lajnas

Gizmojohan
18 maj 2010 · 3 295 Inlägg

nja, inte direkt munstycken, men i ett av dom senare trimstegsdelarna så behöver du byta spridare och lite annat för att få den att gå så optimalt som möjligt. mappa= individuell programmering på bilens detaljer. chippning= universal chip som oftast är anpassar efter en rad saker som ska monteras samtidigt alternativt orginalsaker.

ante123
18 maj 2010 · 546 Inlägg

http://www.websitefolder.net/atechmotor/Trimsteg(8).asp där kan du kolla lite så kan du kolla BSR med hoppas det hjälper

Lajnas
18 maj 2010 · 150 Inlägg

Slave_joe skrev:
nja, inte direkt munstycken, men i ett av dom senare trimstegsdelarna så behöver du byta spridare och lite annat för att få den att gå så optimalt som möjligt. mappa= individuell programmering på bilens detaljer. chippning= universal chip som oftast är anpassar efter en rad saker som ska monteras samtidigt alternativt orginalsaker.

Okej tack så mycket, men har hört att det är ganska svårt att mappa bilen själv och väldigt dyrt att lämmna in ,stämmer detta? Någon som skulle kunna förklara "hur man mappar".

så det enklaste sättet att trimma är chippa? Så tillexempel om ja Monterar ett sporavgassystem på en 850 å ett luft filter så räker det med ett steg 1 Chip?

MVH lajnas

-Michael :-)
19 maj 2010 · 367 Inlägg

Steg 1 och Steg 2 är oftast samma skit, bara det att du oftast får med mer prylar så som avgassystem och luftfilter.


Men om du nu inte köper dig en Turbo så är det inte värt att chippa.

virre_t4 Plåtslagarn
23 juni 2010 · 194 Inlägg

men om man har en 850 gle med gle spridare är det så mycket mer värt och sätta dit t5R spridare gör det någon större skillnad?

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
23 juni 2010 · 3 180 Inlägg

virrebooi skrev:
men om man har en 850 gle med gle spridare är det så mycket mer värt och sätta dit t5R spridare gör det någon större skillnad?

det kan göra stor skillnad. bilen kommer svartryka, dra soppa som ett as och gå allmänt illa troligtvis.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang