Bilar med bra isolering vilket leder till en tyst kupe.

MasterCar
19 maj 2010 · 390 Inlägg

Tja!
Jag undrar en sak..hur kommer det sig att Mecedes har från fabrik bättre isolering i sina bilar än vad tex Volvo har?? Är deras material de använder bättre?? Hur gör Mercedes sina bilar så tysta,vad är det de lägger i dörrar,bagage och golv.. Inte direkt Dynamat:p hehe.. När man tar av dörrpanelen på en bil så finns det bara sladdar till högtalare och plåt där bak...Så vart är Isoleringen?? Hur ser det ut på tex Bmw och Mercedes bilar bakom deras dörrpaneler och inre golv etc..????


Mvh Mastercar

onej84
19 maj 2010 · 1 854 Inlägg

dom kostar 200 000 mer

MasterCar
19 maj 2010 · 390 Inlägg

aa de fattar väl alla..men vad är det de lägger i sina bilar för en tystare kupe ??? vad är det för material.??

canterbury Diffmeister
19 maj 2010 · 49 Inlägg

dom bara drar åt alla skruvar hårdare...

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil
Pendulum
20 maj 2010 · 1 298 Inlägg

I moderna (läs dyrare) bilar kan man hitta ljudisolering lite varstans. Kan ligga mjuk dämpmatta i hjulhusen, runt om i motorhuven och såklart i dörrar o.s.v. Skulle misstänka att man hittar en hel del dämpmaterial om man plockar ner dörrsidan på en ny E-klass.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
evilaudio
20 maj 2010 · 16 195 Inlägg

MasterCar skrev:
aa de fattar väl alla..men vad är det de lägger i sina bilar för en tystare kupe ??? vad är det för material.??

BMW har ju formljutna golvmattor som typ e 10cm tjocka.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rquired Allmänt envis
20 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Det har inte enbart med mängden isolering att göra heller, utan hur och var man placerar denna. Kan man ta 50-100.000:- mer för en bil har man också större resurser att lägga ner på till exempel ljudisolering.

Att sedan Mercedes, Bmw etc tillverkar ett par gånger så många bilar per år som (tex.) Volvo, gör knappast saken annorlunda, större resurser och mycket mer erfarenhet kommer naturligt, och inte bara när det gäller isolering.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
canterbury Diffmeister
24 maj 2010 · 49 Inlägg

kan ju ta ett exempel från diskmaskins sidan där de använder en polypropylen gummí blandning som dämpning för ljudet, en 45 db maskin har ungefär lite mer än 33 % av vikten på totala maskinen. Undrar hur mycket dämpningen väger i en bil egentligen? Sportbilar har ju i regel mindre o låter då lite grand mer

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil
xXSammy
25 maj 2010 · 6 586 Inlägg

Du tjänar vikt på de .. *ovan*

Men som andra säger; pröjsar du mer får du mer
Det värsta när de gäller ljud jag har varit med om är att åka en Toyota Aygo i 90, låter som man ligger i 140 med ner vevad ruta

De/Dem
o_lindh
25 maj 2010 · 347 Inlägg

Jag vet att en Volvo blir tystare om man lägger till laminerade sidorutor som extrautrustning. Kanske Mercedes har ljuddämpande rutor som standardutrustning?

Senast redigerat av o_lindh (25 maj 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang