VR6 Syncro - Ställa kraftfördelning?

xtimmyx Miata-förare
14 juni 2006 · 130 Inlägg

En polare påstår att man i en Golf VR6 Syncro kan installera en "låda" som man kan ställa in kraftfördelningen mellan fram och bak med. Stämmer det? I så fall blev jag helt plötsligt förbannat sugen på en VR6 med typ 20/80-drivning fram/bak tongue.

MeloveGolf Vw trimmare
14 juni 2006 · 2 995 Inlägg

Haldex system på så funkar det nog.....det kostar dock flis vill ja lova.....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
xtimmyx Miata-förare
14 juni 2006 · 130 Inlägg

Aj faan, ja jag har ju inte flis till att köpa en sketen Golf-etta ens så jag kan nog glömma VR6 med sån där mojäng än på ett par år. Men det bore jävla najs iaf smile.

IMÅP4CT
15 juni 2006 · 36 Inlägg

är ju inget röjj i en vr6a endå wink

Ghost_Face
15 juni 2006 · 517 Inlägg

Det här lät ju intressant... antar att det är rally komponenter som kostar skjortan, men vart kan man få tag på dessa fördelningslåder?

xtimmyx Miata-förare
15 juni 2006 · 130 Inlägg

IMÅP4CT skrev:
är ju inget röjj i en vr6a endå wink

Jag åkte med en polares VR6 som var något trimmad, tyckte det var jävligt bra ös i den ska jag säga dig smile.

Nån som vet hur mycket man kan ställa? För det lär väl inte vara 100/0 - 0/100 antar jag?

MeloveGolf Vw trimmare
15 juni 2006 · 2 995 Inlägg

http://www.haldex-traction.com/default.htm

Svårt att få tag i rätt system som passar vr6 syncro annars finns ju torsen diff men det är oxå svinigt dyrt.....Haldexen ska gå att ställa lite men den agerar ändå som syncro fast "Smartare" dvs vid acc letar den inte efter det däck som har mest fäste utan för över kraft på alla 4 däck.....

Ska du ha 100% ställbar så du kan ställa 100/0 0/100 osv får du räkna med custom jobb och det finns det nog inte många som har råd med....

Senast redigerat av MeloveGolf (15 juni 2006)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Stefan Varberg Supraman
15 juni 2006 · 2 300 Inlägg

Haldex kan man programera om så att man ställa kraftfördelningen.
Det är dock något som biltillverkarna talar tyst om.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
MawE
16 juni 2006 · 517 Inlägg

jag har för mej att de inte sitter haldex i VR6 syncro, utan en vanlig viskokoppling.. rätta mej om jag har fel..

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
MeloveGolf Vw trimmare
16 juni 2006 · 2 995 Inlägg

MawE skrev:
jag har för mej att de inte sitter haldex i VR6 syncro, utan en vanlig viskokoppling.. rätta mej om jag har fel..

det sitter absolut inte haldex i vr6 syncro utan man får hitta ett haldex system som passar den vilket kan vara jobbigt men det finns....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
ascona-tic
16 juni 2006 · 1 497 Inlägg

Haldex jobbar mycket med stora delar av bilens elsystem så man behöver abs singnaler och motorns ECU singnaler för att det ska lira. Inget lätt system.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang