Audi A4 1.8T nödprogram

Imphyl
23 maj 2010 · 20 Inlägg

Hej,

Har fått lite problem med min Audi A4 1.8T -98. Problemet är att den bara laddar 0.2bar även kallat "limp mode". Den körs alltså på nödprogrammet. Har testat LMM och kollat efter hål i systemet men verkar ej vara något. Fick reda på att den gick i nödprogrammet av BSR när jag skulle chippa bilen.

Men upp till frågan jag har är att Airbag lampan har lyst den senaste månaden och undrar om detta kan orsaka att bilen kör sitt nödprogram?

Bilen har inte gett ifrån sig något annat felmeddelande på displayen än så länge. Det ända jag har märkt är att den går lite segt plus att när jag har dragit ur batteriet i över 5 min och sedan gjort en "tändinställning" eller vad det kallas, är att tomgången studsar 3 gånger när jag startar bilen och sedan går till 900 varv där den håller sig som vanligt. Detta förekommer även när jag slutar gasa på varvtal runt 1000 rpm så studsar den 3 gånger sen ligger den stadigt igen.

Problemet jag skrev om ovan försvinner efter ett par dagar. Då går bilen som vanligt förutom att den fortfarande bara laddar 0.2 bar. Har även testat göra rent LMM med 95% alkohol för att se om det kan vara den som strular. Har bytt dumpen till en Forge dump för att originalet var dåligt och fladdrade när den dumpade.

Någon som har någon ide vad felet kan vara? har själv trott att det är LMM eller magnetventilen som ställer till det. Men tänkte höra med lite mer kunniga innan jag börjar byta massor med delar. Tänkte även göra en bildiagnos imorgon om jag får tag på någon verkstad eller person som  har tid. Så jag kan se om den ger några felkoder.

Tack i förväg och hoppas att jag inte har skrivit allt för kladdigt wink
Mvh Daniel

Imphyl
24 maj 2010 · 20 Inlägg

Så där, nu har jag gjort en felsökning med vag com som visar att det var magnetventilen som står i öppet läge. Så den bör nog bytas men hittar inte den hos någon återförsäljare. Sedan vilken rekommenderar ni för en chippad audi? N75J eller standard? Sedan vet någon vad dessa kostar?

Mvh Daniel

Audi-powah
24 maj 2010 · 497 Inlägg

n75j helt klart standarden kan du kasta i sjön hålbarheten suger på den när när man har en chippad vag motor.

Audi S3 "Quattro" (2002)
Imphyl
25 maj 2010 · 20 Inlägg

tackar för svaret. Har nu bytt ventilen, men samma problem kvarstår. Behöver jag rensa felkoderna efter detta ingrepp eller kommer de att göras automatiskt. testade dra ur batteriet igen o göra en inställning.
Verkar som jag behöver göra en ny diagnos för att fastställa detta, men inte precis sugen på att lägga 600kr för en till diagnos på bilen.
Någon i Eskilstuna området som har lust o göra en felkodsökning och ta bort felkoderna för en billigare slant?

Mvh Daniel

Audi-powah
26 maj 2010 · 497 Inlägg

har du inte felkodsläsare på ditt trimpogram eller är de chippad via lödbox?
dra ut batteriet i 10 min hjälper inte de
så radera de via ppcn om du har en sådan genom att gå tebaxs til orginalvara och sedan trimvara igen då resetar den de flesta felkoderna.

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
26 maj 2010 · 497 Inlägg

oftast när du haft den i limpmode måste du resta den för att de ska funka;)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Imphyl
26 maj 2010 · 20 Inlägg

Okej, nope fanns inget ppc för min gamla bil så de blev att löda på chippet. Så får dra en sväng underdagen och kolla om någon billigare verkstad har tid wink

Imphyl
28 maj 2010 · 20 Inlägg

Har nu köpt en vag com och rensat felkoderna. Startar bilen och gasar en gång o bilen låter underbart, sedan gasar jag en gång till så låter den skit igen. Felsöker bilen igen och den har fått tillbaka felkoden.
Felkoden är följande: N75 ventil ugång öppen sad så troligen någon läcka någonstans i bilen. Så verkar som detta kommer bli dyrt har redan lagt 2000kr+ på felsökningen. Men någon som har någon ide vart jag kan börja? är inte allt för kunnig men gör så gott jag kan.

Mvh Daniel

Ulf_W bilder.ulfw.se
28 maj 2010 · 1 103 Inlägg
"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Imphyl
30 maj 2010 · 20 Inlägg

Oj glömde visst skriva att jag bytte N75 ventilen men fortfarande samma fel i förra posten. Men tack för guiden kan alltid hjälpa någon annan som kollar in wink Har även nu kontrollerat slangarna till dumpen hittar inget fel där heller. Så undrar vart läckan eller problemet befinner sig. Ska nog lämna in bilen ändå för att jag ej har tid att felsöka under längre tid för jag pendlar med den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang