Mitsubishi Colt startar inte.

Taxman
24 maj 2010 · 11 Inlägg

Börjar med mina kunskaper är väldigt begränsade, vet altså i stort sett ingenting.

Jag har haft min Mitsubishi Colt RE (-89) ståendes i två dygn, sen igår när jag skulle starta så händer ingenting. Inga lampor, panel osv. lyser. Knäpptyst.

Batteriet har innan haveriet vart lite vekt, lite trögstartad och batterilampan brukar lysa.

Jag har testat med startkablar, men då hände ingenting alls. Hoppas vi gjorde rätt..
Kollade nyss vattnet i batteriet. Har ingen koll på vilken mängd det ska vara men "metallen" var inte helt vattentäckt.

Den har alltid startat förut, har dock inte haft den länge alls.

Tyder det på att batteriet är dött? Eller är det troligare nånting som ha pajat?

Sen har jag väldigt begränsad ekonomi så jag kan inte bara rulla in den på närmaste verkstad, är desvärre i stort behov utav bilen. hmm

Tack på förhand! smile

PoulZen
24 maj 2010 · 772 Inlägg

Det verkar ju som batteriet är helt dött.
Men om ni testade med startkablar och gjorde rätt så borde den då ha startat.

Satte ni startkablarna på batterierna direkt eller gjordade ni?

Jag skulle nog testat först med ett begagnat batteri som funkar och händer inget då, inga lysen eller nått så kan det vara jordfel, eller tändningslåset.

Taxman
24 maj 2010 · 11 Inlägg

Aha, vi satte startkablarna direkt på.

Vad innebär jordfel?

PoulZen
24 maj 2010 · 772 Inlägg

Taxman skrev:
Aha, vi satte startkablarna direkt på.

Vad innebär jordfel?

Okej, men då borde det ha funkat om ni satte startkablarna från + till + och - till -.

Batteriet har ju en pluspol (+) och en minuspol (-). Minus polen går direkt till chassit på bilen, och om den inte gör det utan den sitter lös eller kabeln från minus helt enkelt gått av så får inga av bilens delar
någon jord. Och då blir det jordfel.

Så om du kan mäta på batteriet, så sätter du en mätpunkt på pluspolen, och den andra mätpunkten
någonstans på bilen, tex på en bult i motorrummet eller på jordningen på starmotorn så borde du få
utslag på runt 12V, får du inte något utslag så har bilen något jordfel.

Taxman
24 maj 2010 · 11 Inlägg

PoulZen skrev:

Taxman skrev:
Aha, vi satte startkablarna direkt på.

Vad innebär jordfel?

Okej, men då borde det ha funkat om ni satte startkablarna från + till + och - till -.

Batteriet har ju en pluspol (+) och en minuspol (-). Minus polen går direkt till chassit på bilen, och om den inte gör det utan den sitter lös eller kabeln från minus helt enkelt gått av så får inga av bilens delar
någon jord. Och då blir det jordfel.

Så om du kan mäta på batteriet, så sätter du en mätpunkt på pluspolen, och den andra mätpunkten
någonstans på bilen, tex på en bult i motorrummet eller på jordningen på starmotorn så borde du få
utslag på runt 12V, får du inte något utslag så har bilen något jordfel.

Aha, då hänger jag med någorlund.

Hur löser jag ett hypotetiskt jordfel? Låtes svårt att hitta precis vart felet sitter?
Kolla över sladdar osv?

PoulZen
24 maj 2010 · 772 Inlägg

Taxman skrev:

PoulZen skrev:

Taxman skrev:
Aha, vi satte startkablarna direkt på.

Vad innebär jordfel?

Okej, men då borde det ha funkat om ni satte startkablarna från + till + och - till -.

Batteriet har ju en pluspol (+) och en minuspol (-). Minus polen går direkt till chassit på bilen, och om den inte gör det utan den sitter lös eller kabeln från minus helt enkelt gått av så får inga av bilens delar
någon jord. Och då blir det jordfel.

Så om du kan mäta på batteriet, så sätter du en mätpunkt på pluspolen, och den andra mätpunkten
någonstans på bilen, tex på en bult i motorrummet eller på jordningen på starmotorn så borde du få
utslag på runt 12V, får du inte något utslag så har bilen något jordfel.

Aha, då hänger jag med någorlund.

Hur löser jag ett hypotetiskt jordfel? Låtes svårt att hitta precis vart felet sitter?
Kolla över sladdar osv?

Njae det är inte så svårt.
Du får börja med att mäta som jag skrev innan, på pluspolen på batteriet och sedan någonstans
på chassit. Någonstans på motorn brukar vara bra att mäta på. Får du ström cirka 12V när du
mäter så då är jordningen okej.

Sen skulle jag kolla över tändningslåset så att det inte är glapp någonstans där. För att
får du ström när du mäter som ovan, så borde det vara tändningslåset som det är något
fel på då.

Taxman
24 maj 2010 · 11 Inlägg

Hur lokaliserar jag tändningslåset? Hehe.

PoulZen
24 maj 2010 · 772 Inlägg

Det är det du sätter nyckeln i för att starta bilen. smile

Taxman
25 maj 2010 · 11 Inlägg

Provade med ett annat batteri nyss. Succé! :-)

Tack som fan för råden!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang