Hjälp! Trasig kabel från Automatväxellådan, hittar inte den andra änden, vart ska den sitta? Mercedes W123

benz_89
27 maj 2010 · 733 Inlägg

Hej alla mercedes fantaster! har upptäckt att det är en kabel som sitter fast i Automatväxellådan som är utav, och nu hittar jag inte den andra änden den är spårlöst försvunnen yikes vart kan denna kabel ska gå? någon som vet vart den andra änden startar så man kan följa upp den lol

Kan det stämma att den kabeln skall sköta själva växlingen på lådan så den tex. säger vid vilket varvtal växlarna skall gå i och vilken växel, för har lite problem med att den inte vill lägga i alla växlarna och kickdownen funkar inte. Det är ju en 4-petad låda i den. 
Har just precis bytt olja och filter i lådan och jag har gjort det enligt alla regler och med AFT olja som det står i serviceboken så det är gjort rätt och lådan började växla efter det (tidigare har den inte växlat alls), men jag misstänker att det kan ha och göra med den där kabeln när inte alla växlarna vill gå i.

Bifogar även nån bild på kabeln.

http://i46.tinypic.com/21cfmtc.jpg

http://i49.tinypic.com/rkwl94.jpg

Är en mercedes 300D-1980 W123
skulle vara  Väldigt tacksam om det är någon som skruvat i en w123 som vet vart den ska gå och vet funktionen på den, eller någon som äger en 123:a med automat låda som kanske skulle orka krypa under och kika vart kabeln går upp och kanske kan följa upp den vart den går big_smile

Tack på förhand!

MVH. Henke

Senast redigerat av benz_89 (27 maj 2010)

Kavli Motborgare
28 maj 2010 · 1 099 Inlägg

Har inte tagit i en 722.1-låda på över 20 år, men det där tror jag är inkopplingen till kickdown-brytaren.

Att den inte vill lägga i alla växlarna har nog med att nån kolv i servohuset har fastnat. Har för lite koll på automatlåder till att jag kan guida dig vidare, tyvärr.

-- K

benz_89
28 maj 2010 · 733 Inlägg

Har fått reda på att all växling sker mer vakum, men vad kan då kabeln där som är utav ha för verkan? den sitter ju där av en anledning antar man ju lol

henke_99 Offroad Racing
28 maj 2010 · 3 122 Inlägg

Kan som sagt ha med kick-down att göra, eller kanske lock-up. Eller rent av en brytare till backlamporna...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
benz_89
28 maj 2010 · 733 Inlägg

kan ju hända men snackade med en fd. mercedes mekaniker och han sa att växlingen sker med  hydralik & vakum i denna bil och 124 serien, men han sa att det var ca. 15 år sedan han skruvade i en sån här bil sen sist så han kunde lnte säga vad kabeln är till men kan ju iofs vara som ni säger, men vart hittar man vart kabeln skall gå då?  vet att till backljuset är det inte iallafall för dessa funkar som dom ska tongue

Senast redigerat av benz_89 (28 maj 2010)

Kavli Motborgare
28 maj 2010 · 1 099 Inlägg

Det är ingen lock-up på den lådan. Hade en sån låda i en 250 bensinare (722.116 istället för din 722.118) för många härrans år sedan. Jag är 99% säker på att det där är kontakten som går till kick-down brytaren som sitter under gaspedalen. Och backljus har jag för mig att den sitter i kontakten framför växelväljaren som sitter på lådan. Som sagt är det ett tag och lite till sedan jag tittade under en W123:a med automat, så ta mina uttalanden med en liten nypa salt.

Här är kanske ett bra tips:
http://www.mercedessource.com/node/7627

-- K

benz_89
29 maj 2010 · 733 Inlägg

på bilden du skickade länk på så visar det ju där man justerar vakumtrycket, vi har provat att justera den lite granna för att fär är det inte rätt ställt med vakumet så orkar inte lådan lägga i alla växlarna och den växlar hårt och det är så bilen gör just nu för tillfället, tack för tipset skall kika om det går en kabel från gaspedalen wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang