Hej alla mercedes fantaster! har upptäckt att det är en kabel som sitter fast i Automatväxellådan som är utav, och nu hittar jag inte den andra änden den är spårlöst försvunnen vart kan denna kabel ska gå? någon som vet vart den andra änden startar så man kan följa upp den
Kan det stämma att den kabeln skall sköta själva växlingen på lådan så den tex. säger vid vilket varvtal växlarna skall gå i och vilken växel, för har lite problem med att den inte vill lägga i alla växlarna och kickdownen funkar inte. Det är ju en 4-petad låda i den. Har just precis bytt olja och filter i lådan och jag har gjort det enligt alla regler och med AFT olja som det står i serviceboken så det är gjort rätt och lådan började växla efter det (tidigare har den inte växlat alls), men jag misstänker att det kan ha och göra med den där kabeln när inte alla växlarna vill gå i.
Bifogar även nån bild på kabeln.
Är en mercedes 300D-1980 W123 skulle vara Väldigt tacksam om det är någon som skruvat i en w123 som vet vart den ska gå och vet funktionen på den, eller någon som äger en 123:a med automat låda som kanske skulle orka krypa under och kika vart kabeln går upp och kanske kan följa upp den vart den går
Har inte tagit i en 722.1-låda på över 20 år, men det där tror jag är inkopplingen till kickdown-brytaren.
Att den inte vill lägga i alla växlarna har nog med att nån kolv i servohuset har fastnat. Har för lite koll på automatlåder till att jag kan guida dig vidare, tyvärr.
kan ju hända men snackade med en fd. mercedes mekaniker och han sa att växlingen sker med hydralik & vakum i denna bil och 124 serien, men han sa att det var ca. 15 år sedan han skruvade i en sån här bil sen sist så han kunde lnte säga vad kabeln är till men kan ju iofs vara som ni säger, men vart hittar man vart kabeln skall gå då? vet att till backljuset är det inte iallafall för dessa funkar som dom ska
Det är ingen lock-up på den lådan. Hade en sån låda i en 250 bensinare (722.116 istället för din 722.118) för många härrans år sedan. Jag är 99% säker på att det där är kontakten som går till kick-down brytaren som sitter under gaspedalen. Och backljus har jag för mig att den sitter i kontakten framför växelväljaren som sitter på lådan. Som sagt är det ett tag och lite till sedan jag tittade under en W123:a med automat, så ta mina uttalanden med en liten nypa salt.
på bilden du skickade länk på så visar det ju där man justerar vakumtrycket, vi har provat att justera den lite granna för att fär är det inte rätt ställt med vakumet så orkar inte lådan lägga i alla växlarna och den växlar hårt och det är så bilen gör just nu för tillfället, tack för tipset skall kika om det går en kabel från gaspedalen