Konstant ström till stereon

eastonenn
31 maj 2010 · 37 Inlägg

Tjena !

HAr börjat bygga lite ljud i en husbil smile. Husbil= två batterier (ett stort), undrar därför hur jag ska göra om jag vill ha konstant ström till stereon, alltså man ska inte behöva ha nyckeln i för att få igång stereon, drar man ut ngn befintlig kabel? eller ska man koppla om?, eller ska man dra nån ny kabel från de stora batteriet ? Oftast när man står still är man ju kopplad till 220V nätet och då laddas batteriet ändå så jag är inte orolig att jag laddar ur batteriet.

Hedde Superhedde
31 maj 2010 · 255 Inlägg

Hej! Det bästa sättet är att dra en kabel från konstant spänningen till stereon vilken har färgen gul om det är en eftermonterad sådan vidare till en strömbrytare. Denna brytare styr sedan den kabeln som normalt sätt får sin spänning från tändningen. Normalt sett röd på eftermonterad huvudenhet. Man kan om man är lat koppla den röda kabeln tillsammans med den gula, vilket gör att man kan slå på och av på själva stereon, men då drar många huvudenheter en eller ett par tiondelars Ampere vilket över tid kan vara förödande. Om vi säger att den drar 0.2A i standbyeläge så blir det 33.6A på en vecka. Inte jättebra om bilen står still en del.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (31 maj 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
PoulZen
31 maj 2010 · 772 Inlägg

Jag hade nog dragit en ny kabel från det stora batteriet med en strömbrytare på sen kopplat ihop både röd och gul kabel på stereon. På så vis kan du när du slår på strömbrytaren så kan du slå av och på direkt på stereon. Sen när bilen ska stå ett tag så slår du av strömbrytaren oxå så drar inte stereon någon ström heller. Fast då mister den minnet och så oxå, men det kan det vara värt.

snurbo_diesel Egen företagare
31 maj 2010 · 864 Inlägg

Gul kabel till batteri, den håller minnet, röd kabel drar du på tändningslåset så startar sterion med nyckeln.
Eller så sätter du röd kabel också på batteri med en säkring och brytare, så kan du starta och stänga av som man vill.
Går ju som tidigare säger också men då försvinner minnet varje gång du stänger av strömmen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Lonefox Bad music kills good sound
31 maj 2010 · 7 241 Inlägg

Som Hedde sade. Koppla in en kabel mellan gul och röd kabel bakom radion och sätt en kontakt på denna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang