Saab Aero 06a (2.8l) vibrerar i framvagnen vid kallstart

Exdeu
2 juni 2010 · 14 Inlägg

Har väl märkt av det mer och mer känns det som men började seriöst känna det som ett möjligt problem i sent Mars tidigt April. Eftersom jag upplevde det som att det försvann när motorn gått upp i arbetstemp tänkte jag inte så mycket på det.

Nu är det riktigt irriterande, bilen är sänkt och ganska styv så man sitter o småhoppar (överdrivet) när man ska till jobbet på morgonen.

En beskrivning skulle vara att det känns litet som att vänster framhjul skulle vara deformerat, inte riktigt runt alltså. Sprillans nya däck. Märks mest på 2´an och 3´an i 30-50 km/h.

Hadde bilen inne på service för några veckor sen, glapp i båda spindelleder fram. Enligt dem inget som borde orsaka mitt problem.

Motorn går som vanligt enligt mig, jämn tomgång och varv, Turbon laddar osv...

Har kollat runt i motorrummet och jag hittar inget abnormalt. Locket till bromsvätskan va lite sprucket och bör bytas.

Kollade även lufttrycken i däcken, och det diffade inte mycket på nått.

Nån som har några ideér? Jag börjar bli lite orolig sad

AnderssonM
2 juni 2010 · 98 Inlägg

Exdeu skrev:
Har väl märkt av det mer och mer känns det som men började seriöst känna det som ett möjligt problem i sent Mars tidigt April. Eftersom jag upplevde det som att det försvann när motorn gått upp i arbetstemp tänkte jag inte så mycket på det.

Nu är det riktigt irriterande, bilen är sänkt och ganska styv så man sitter o småhoppar (överdrivet) när man ska till jobbet på morgonen.

En beskrivning skulle vara att det känns litet som att vänster framhjul skulle vara deformerat, inte riktigt runt alltså. Sprillans nya däck. Märks mest på 2´an och 3´an i 30-50 km/h.

Hadde bilen inne på service för några veckor sen, glapp i båda spindelleder fram. Enligt dem inget som borde orsaka mitt problem.

Motorn går som vanligt enligt mig, jämn tomgång och varv, Turbon laddar osv...

Har kollat runt i motorrummet och jag hittar inget abnormalt. Locket till bromsvätskan va lite sprucket och bör bytas.

Kollade även lufttrycken i däcken, och det diffade inte mycket på nått.

Nån som har några ideér? Jag börjar bli lite orolig sad

Förmodligen är det så att dina däck blir lite platta under natten när bilen står, sedan tar det några kilometer innan de rätar till sig. Ganska vanligt fel när man har lite mindre profil.

Exdeu
2 juni 2010 · 14 Inlägg

Hmm, har  verkligen aldrig hört talas om detta innan AnderssonM. Och märkte inte av det med mitt gamla set sommardäck. Vilka visserligen va modell dyrare men ändå.

Jag bytte ju till sommardäcken så fort det va lagligt (april) så kanske har du rätt... får nästan lust att slänga på vinterdäcken och köra nån kort sträcka en morron bara för att testa.

AnderssonM
2 juni 2010 · 98 Inlägg

Exdeu skrev:
Hmm, har  verkligen aldrig hört talas om detta innan AnderssonM. Och märkte inte av det med mitt gamla set sommardäck. Vilka visserligen va modell dyrare men ändå.

Jag bytte ju till sommardäcken så fort det va lagligt (april) så kanske har du rätt... får nästan lust att slänga på vinterdäcken och köra nån kort sträcka en morron bara för att testa.

Okej nej jag hade inte heller hört talas om det förens föräldrarna fick samma symtom på sin passat med 18". Googlade då lite och fick fram en hel del folk som hade haft samma problem.

Men kan du slänga på vinterdäcken så märker du ju direkt om det är däcken:)

Ekis!
3 juni 2010 · 1 210 Inlägg

AnderssonM skrev:

Exdeu skrev:
Har väl märkt av det mer och mer känns det som men började seriöst känna det som ett möjligt problem i sent Mars tidigt April. Eftersom jag upplevde det som att det försvann när motorn gått upp i arbetstemp tänkte jag inte så mycket på det.

Nu är det riktigt irriterande, bilen är sänkt och ganska styv så man sitter o småhoppar (överdrivet) när man ska till jobbet på morgonen.

En beskrivning skulle vara att det känns litet som att vänster framhjul skulle vara deformerat, inte riktigt runt alltså. Sprillans nya däck. Märks mest på 2´an och 3´an i 30-50 km/h.

Hadde bilen inne på service för några veckor sen, glapp i båda spindelleder fram. Enligt dem inget som borde orsaka mitt problem.

Motorn går som vanligt enligt mig, jämn tomgång och varv, Turbon laddar osv...

Har kollat runt i motorrummet och jag hittar inget abnormalt. Locket till bromsvätskan va lite sprucket och bör bytas.

Kollade även lufttrycken i däcken, och det diffade inte mycket på nått.

Nån som har några ideér? Jag börjar bli lite orolig sad

Förmodligen är det så att dina däck blir lite platta under natten när bilen står, sedan tar det några kilometer innan de rätar till sig. Ganska vanligt fel när man har lite mindre profil.

What!!??? har jag aldrig varit med om..  visst stått i flera månader så skulle jag kunna hålla med dig om de var billiga kina däck.. men nää låter annars föga troligt tycker jag.

Exdeu
3 juni 2010 · 14 Inlägg

Det som är så konstigt är ju att det försvinner efter 8-12 minuters körning. Eller så är det drastiskt mindre märkbart.

Däcken är av märket Zeta, och är om jag förstod däcksäljaren rätt relativt nya på marknaden. Dom var ju inte skitbilliga, men man får väl vad man betalar för ibland.

SgtCrilly Hemmainstruktör
3 juni 2010 · 641 Inlägg

Följer vibrationen farten eller motorvarvet? Om det följer med farten borde det sitta i däcken, ev. bromsar/hjullager. Om det följer motorvarvet är det ju nått med motoruphängning eller liknande.
Varit med om flera stycken bilar med stå-platta, dock oftast våra inbytta bilar som stått en längre stund men kan säkert lätt bli på billigare däck som haft för lågt däcktryck, du har väll näst intill 3 bar i däcken om dom är 17-18"? Många kör med 2.2-2.4 av gammal vana från 15" hjul, väldigt sällan tillräckligt med luft i hjulen på bilar man servar. Kan även vara toe-heel slitage på däcken, mönsterresning, att bakkanten av mönsterklacken är högre än framkanten, orsakar oftast lite oljud och vibrationer till en början vid nån fart och blir värre med slitage. Detta kan orsakas av felaktig hjulinställning (vilket kassa spindelleder orsakar) och felaktig däcktryck.
Du kan ju börja med å skifta hjul mellan fram å bak eftersom vibrationerna verkade mest vara fram nu. Om det är hjulen borde vibrationerna förflyttas till ryggslutet från ratten.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Exdeu
5 juni 2010 · 14 Inlägg

Jag tycker helt klart det följer farten. Växlar man på en fast hastighet så känns det likadant.

Yes, 3 Bar i alla däcken. Men jag funderade på att tömma ur alla till 2.6 eller strax över och se hur det känns, bör det kännas mer eller mindre då?

Känns som om jag borde byta min spindelleder och göra en hjulinställning på det. M

Ska se imorn om att skifta om bak och framhjulen som du föreslår. Varför har man ingen riktig domkraft själv? damn...

Senast redigerat av Exdeu (22 maj 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang