Högt HC värde saab 900 2,0T års 96

Pontusc
3 juni 2010 · 12 Inlägg

Har en saab 900 2,0T 96 som jag ej får ner HC värdet på.

Var inne på besiktningen idag, fick då HC värde 200. Alla andra värden är ok.
Innan besiktningen bytte jag, katten, lamndasond, stift och olja. Hällde även i 2 liter K-sprit på 8liter bensin innan besiktningen men får ändå inte ner värdet.

Vad kan felet vara?
den läcker olja ifrån oljetråget kan de påverka?
Verkar inte vara någon lekage ifrån avgassystemet heller.

Någon som vet vad det kan vara? Svara gärna:)

Eisenhut
3 juni 2010 · 1 827 Inlägg

Troligtvis är väl katalysatorn inte riktigt varm...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
_Nas_
3 juni 2010 · 309 Inlägg

Katalysatorn sänker väl inte HC värdet?? Att den läcker olja tror jag ganska mycket på att det är anledningen till att du har högt HC värde..

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Pontusc
3 juni 2010 · 12 Inlägg

Troligtvis är väl katalysatorn inte riktigt varm...

Körde motorn riktigt varm innan ja körde in på besiktningen så de är inte de.
Får testa att täta oljetråget och sen åka och mäta värderna igen. Tack för svaren

Garfield
3 juni 2010 · 1 019 Inlägg

_Nas_ skrev:
Katalysatorn sänker väl inte HC värdet??

Jo, det gör den.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
3 juni 2010 · 2 307 Inlägg

Va har du för kat??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
HenkeTIC
3 juni 2010 · 888 Inlägg

Pontusc skrev:
Troligtvis är väl katalysatorn inte riktigt varm...

Körde motorn riktigt varm innan ja körde in på besiktningen så de är inte de.
Får testa att täta oljetråget och sen åka och mäta värderna igen. Tack för svaren

Hur tänker du nu? täta oljetråget och få ner avgasvärdena?

Pontusc
4 juni 2010 · 12 Inlägg

Tror dom satte på orginal katten, lämnade in den på en mekonomen verkstad.

Vad ja har läst mig till så kan oljeläckor leda till höga värden också, så tänkte testa.

HenkeTIC, vet du annars vad det kan vara för något?

HenkeTIC
4 juni 2010 · 888 Inlägg

Alltså en är det slitna ventiltätningar eller dåliga kolvringar alltså inre läckage så kan det påverka HC halten men aldrig annars.

Skriv alla värdena så är det lättare att ge förslag. Vill du fuska så tanka E85 istället för K-sprit.

Rayya
4 juni 2010 · 876 Inlägg

byt luft-filtret med.

Volvo V70n "Likeface" (2001)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 juni 2010 · 2 307 Inlägg

Mekonomen sätter väll sällan på original delar eller.

Testa med nytt luftfilter som nån sa annars hade jag gått tillbaka till mekonomen å sagt gör om gör rätt.

En utvändig oljeläcka kan inte påverka HC värdet

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Oves_Bror
5 juni 2010 · 456 Inlägg

K-sprit eller E85 höjer HC-halten inte sänker den!

growing old is mandatory growing up is optional
Pontusc
6 juni 2010 · 12 Inlägg

okej har ju öppet filter på den, gjorde rent det innan besiktningen också.
Värdet låg ju på cirka 60 när dom varvade upp den till 2500 sen på tomgång så gick de upp.
Har också märkt att den går lite ojämnt på tomgången men inte alls mycket.
Kommer de kosta mig skjortan att fixa de?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
6 juni 2010 · 2 307 Inlägg

OK öppet filter ja.....

Om du har luftmassemätare på den vet att alla saabs styrsytem inte har det men om

Gör rent LMM med CRC´s Luftmassemätar rengörning å släng ditt öppna filter så långt det bara går.

Om du nu vill ha öppet filter ihop med lmm så skaffa ett som e utan olja.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
HenkeTIC
7 juni 2010 · 888 Inlägg

Han har ingen luftmassemätare på sin bil.

Falcy
7 juni 2010 · 193 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Om du nu vill ha öppet filter ihop med lmm så skaffa ett som e utan olja.

Utan olja, på ett öppet filter?
Nej, tack. Tvätta och olja in det på rätt sätt, kör max 1000mil, så blir det bra.

Korrekt rengöring och inoljning är A & O. Mycket viktigt.

K&N har ett videoklipp där dem testar filter med olja i kombination med LMM, deras tester visar inget att oroa sig för. Naturligtvis är deras video "något färgad" men inte så snedvriden att jag dissar den fullständigt.

Ursäkta att jag gick lite offtopic wink

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Pontusc
7 juni 2010 · 12 Inlägg

Okej, tack för alla svar!
Så de kan antingen vara väntiltätningarna elr kolvringarna då. Vilken kan vara smartast att kolla först?

jocke_gronberg
7 juni 2010 · 4 586 Inlägg

hur långt körde du innnan du åkte in på bilprovningen ?

Pontusc
7 juni 2010 · 12 Inlägg

Jag körde cirka 2mil innan, låg och pressade först motorväg sen körde jag inne i stan på högt varvtal.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 juni 2010 · 2 307 Inlägg

Falcy skrev:

JaggaChafen skrev:
Om du nu vill ha öppet filter ihop med lmm så skaffa ett som e utan olja.

Utan olja, på ett öppet filter?
Nej, tack. Tvätta och olja in det på rätt sätt, kör max 1000mil, så blir det bra.

Korrekt rengöring och inoljning är A & O. Mycket viktigt.

K&N har ett videoklipp där dem testar filter med olja i kombination med LMM, deras tester visar inget att oroa sig för. Naturligtvis är deras video "något färgad" men inte så snedvriden att jag dissar den fullständigt.

Ursäkta att jag gick lite offtopic wink

Jag sa inte att du skulle ha ett filter som e menat å va oljat utan olja. Det jag menar e öppna filter som e gjorde för att inte oljas typ som AEM Dryflow.

Å jag skiter fullständigt i vad K&N´s videos visar det e inte bra med oljade filter för LMM. Har jobbat som bilmek i snart 10år å dom bilar jag byte LMM på e det skrämmande hög andel som kör med öppet filter. Sen kan ju dessa va fel inoljade det e mkt möjligt men dom flesta av dom ser inte ut att ha blivit inoljade nyligen iaf.

Pappersfilter e det bästa fast gärna lastbilsfilter eller nått sådu får en stor filterarea.

Oljade öppna filter alla gånger sålänge du inte har LMM.

Ursäkta för lite offtopic..

Tror fortfarande felet på din bil ligger i katten om du inte har några avgasläckage å då menar jag INGA avgasläckage eller tätt luftfilter

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang