Efterbesiktning, gick ej igenom. co-hcvärde!

mellbl0m
4 juni 2010 · 69 Inlägg

Tjena

Som rubriken lyder så va jag på ombesiktning idag och på förra besiktningen hade jag värdena:

CO: 0.9                      (0.5)
CO2500: 2.2               (0.3)
HC: 087                     (100)
LAMBDA: 1.13            (0.97-1.03)

Sen efter denna efterkontroll fick jag :

CO: 0.8                      underkänt
CO2500: 0.3                     
HC: 117                     underkänt
LAMBDA: 1.02           

Har bytt oljefilter, luftfilter samt olja!

Vet inte vart jag ska börja felsökningen, kan det vara katalysatorn som har gjort sitt?
Golf II -89 Manhattan, gått över 30... mil

Senast redigerat av mellbl0m (5 juni 2010)

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
BDamberg
4 juni 2010 · 311 Inlägg

Byt tändstift, kolla så att tändningen står rätt, byt katt, kör hårt med bilen innan du kör in på besiktningen nästa gång och kanske släng i lite e85 i tanken! big_smile

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
mellbl0m
4 juni 2010 · 69 Inlägg

BillyBooy skrev:
Byt tändstift, kolla så att tändningen står rätt, byt katt, kör hårt med bilen innan du kör in på besiktningen nästa gång och kanske släng i lite e85 i tanken! big_smile

Killen som kolla upp det sa att jag skulle åka iväg och varmköra den lite, kom tillbaka med massa lameller som luktade svinäckligt! big_smile då hade jag i cirkus 15-20% etanol i tanken!

Får väl leta upp en ny katt ;( mycket pengar för en fattig student hmm

Senast redigerat av mellbl0m (4 juni 2010)

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
dawwe ...has left the building...
4 juni 2010 · 4 474 Inlägg

Är du 100% att lambdan funkar? Hade en Passat -91 med 1.8-liters spisen o där var alla värden bra utom CO2500 (var 0.6), trots obefintlig (tom) katalysator. Bilen hade gått 35" mil. I mitt fall var jag tvungen att byta kat då lambdan var i sin ordning, o nej CO2500 blev inte bättre med E85

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
falmo
4 juni 2010 · 473 Inlägg

kolla så du inte har en spricka i katten eller om det skramlar i den . kolla om du får mkt olja från vevhusventilation man kan testköra den samtidigt so du tar bort slangen. om värdena då minskar så släpper den ut för mkt olja och då är det ventiltätningarna som är slut . kan gå at t köra på en tjockare olja men inte säkert det hjälper.

mellbl0m
5 juni 2010 · 69 Inlägg

dawwe skrev:
Är du 100% att lambdan funkar? Hade en Passat -91 med 1.8-liters spisen o där var alla värden bra utom CO2500 (var 0.6), trots obefintlig (tom) katalysator. Bilen hade gått 35" mil. I mitt fall var jag tvungen att byta kat då lambdan var i sin ordning, o nej CO2500 blev inte bättre med E85

Har mätt på lambdasonden ett flertal gånger, och den pendlar rikligt mellan 0.1-0.9v

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 juni 2010 · 5 650 Inlägg

när lambdan visar rätt värde och rästen av värderna är fuckade är oftast katten som är helt körd
eller håller på och gå . vissa kan ha tur med och komma igenom med nya stift olja osv men inte alltid de funkar när väl katten gjort sitt.

en katt kostar inte så mkt om man köper en fräch på skroten . men väldigt dyra och köpa nya

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Slash Saabifierad
5 juni 2010 · 2 026 Inlägg

dawwe skrev:
Är du 100% att lambdan funkar? Hade en Passat -91 med 1.8-liters spisen o där var alla värden bra utom CO2500 (var 0.6), trots obefintlig (tom) katalysator. Bilen hade gått 35" mil. I mitt fall var jag tvungen att byta kat då lambdan var i sin ordning, o nej CO2500 blev inte bättre med E85

Koldioxidhalten bör sjunka vid användandet av etanol, det är just därför miljökramare tycker att man ska köra en etanolbil (förr i tiden iallafall). Hur stor mängd etanol hade du i? vid 10% kan jag förstå att det inte blev någon skillnad, det är vid 40-50% som skillnaden uppnås. Etanolen vänder på det hela, minskar koldioxid men istället ökar antalet koloxid, dock är det så att man inte mäter koloxid vilket är tur big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
De-Stijl
5 juni 2010 · 37 Inlägg

Hey

Jag skulle provat med att byta tändstift....Då de gamla kan göra så du får en kass förbränning å givarna talar om för boxarna att de lär ha mer eller mindre med syre eller bränsle för att få motorn att gå & kassa värden som följd av det..
Har haft detta problem själv nån gång, å det lär väll va ett av de billigaste å lättaste att prova med...
skulle oxå prova köra med en bränsle blandning på ca 10liter blyfri98 & 2liter Etanol (E85)..

Chevrolet IMPALA SS "HEY HO LETS GO" (1965)
mellbl0m
5 juni 2010 · 69 Inlägg

De-Stijl skrev:
Hey

Jag skulle provat med att byta tändstift....Då de gamla kan göra så du får en kass förbränning å givarna talar om för boxarna att de lär ha mer eller mindre med syre eller bränsle för att få motorn att gå & kassa värden som följd av det..
Har haft detta problem själv nån gång, å det lär väll va ett av de billigaste å lättaste att prova med...
skulle oxå prova köra med en bränsle blandning på ca 10liter blyfri98 & 2liter Etanol (E85)..

Åker direkt till mekonomen på måndag, tack för tipsen!  tongue

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
HenkeTIC
5 juni 2010 · 888 Inlägg

Har du bytt den blå tempgivaren? den är ett MYCKET vanligt problem på vw. Det är det första jag kollar på en vw med dåliga avgasvärde.

Oves_Bror
5 juni 2010 · 456 Inlägg

Kan väl lägga in en liten varning.
Om det är så att katten börjar bli sliten så hjälper det inte med E85 eller K-sprit för att sänka HC halten tvärtom så brukar den bli högre istället.....

growing old is mandatory growing up is optional
mellbl0m
6 juni 2010 · 69 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Har du bytt den blå tempgivaren? den är ett MYCKET vanligt problem på vw. Det är det första jag kollar på en vw med dåliga avgasvärde.

Vad gör den/vart sitter den? Har ingen erfarenhet av något sådant, information tack! smile

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
HenkeTIC
6 juni 2010 · 888 Inlägg

Den sitter på ett plaströr på toppen, följ den övre slangen från kylaren till toppen så ska du hitta den. Givaren kan va svart men kontakten ska va blå den med.

Den styr din motorstyrning och talar om för databoxen om motorn är kall eller varm enkelt förklarat.

Mvh Henke

mellbl0m
6 juni 2010 · 69 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Den sitter på ett plaströr på toppen, följ den övre slangen från kylaren till toppen så ska du hitta den. Givaren kan va svart men kontakten ska va blå den med.

Den styr din motorstyrning och talar om för databoxen om motorn är kall eller varm enkelt förklarat.

Mvh Henke

Ska kolla upp det, är den så pass billig så det e bara att byta den. Eller finns det något sätt man kan mäta på den så den funkar?

Sen har jag någon teori eftersom hcvärdet blev högre av någon konstig anledning sedan förra besiktningen, Jag märkte att det va en stor kartongbit framför kylaren så det inte kommer in lika mycket luft in i bilen, kan det påverka något?

mvh

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
HenkeTIC
6 juni 2010 · 888 Inlägg

Det är inte så att din termostat är kass? därav kartongbiten.

mellbl0m
6 juni 2010 · 69 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Det är inte så att din termostat är kass? därav kartongbiten.

Har ingen aning vad kartongbiten fyller för funktion, men det är nog så som du säger. Ska kolla upp den där givaren !

mvh

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
kenny_crx
6 juni 2010 · 836 Inlägg

om det e samma som i min gamla golf 2 gti 8v så sitter det en insex skruv på luftboxen där du kan skruva för att ändra halterna

Honda CRX "Sparkles" (1988)
mellbl0m
6 juni 2010 · 69 Inlägg

kenny_crx skrev:
om det e samma som i min gamla golf 2 gti 8v så sitter det en insex skruv på luftboxen där du kan skruva för att ändra halterna

Tror inte att det finns någon insektsskruv på luftboxen, om det e den boxen luftfiltret sitter i?! smile
Inte min luftbox iaf smile



Men angående tempgivaren, visar den inne på panelen hur varm motorn är, eller är det en annan givare?

mvh

Senast redigerat av mellbl0m (6 juni 2010)

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
mellbl0m
6 juni 2010 · 69 Inlägg

om nu det kan vara fel på katalysatorn så förstår jag inte hur CO förhöjd tomgång kan vara  godkänd.. Bör inte den sticka iväg eftersom motorn får ännu mer bränsle jämt emot bara tomgång som inte va godkänd..?


börjar bli trött, svårt att förklara. men hoppas någon fattar vad jag menar! smile

mvh

Senast redigerat av mellbl0m (6 juni 2010)

Jag tycker inte om fakta, de stör min argumentation...
min projekttråd; golf II -84 GT
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang