Stereo utan sub?? Hjälp tack.

Gathor
6 juni 2010 · 150 Inlägg

Ok, hämtade ut lite prylar igår. Tänkte kolla ifall man kunde få lite snabb hjälp.


Lista.
4st högtalare på 200W.
2 Slutsteg på 2x100W.
Bas på 400W.

Allt jag vet om stereon är att den är en Denver,
och har utgångar för bak och fram + och -

Line in och line out.

Men ingen sub?

Hur ska man  koppla ihop det hela på bästa sätt?


Det jag tänkte var (se bild också) Köra 2 högtalare på ena Slutsteget och koppla ihop utgångarna på andra slutsteget till bassen så den får 200W.?

hur kopplar man ihop så man får ut 200W? och när man inte har en sub utgång? hur får man basen att bara spela bas och inte musiken?

Postar in lite bilder i senare post om ca (5-7 minuter). Ska sätta ihop allt imorn. Efter att jag har varit i affärn och handlat kabel m.m.

Mvh Gathor.

Gathor
6 juni 2010 · 150 Inlägg

Ritade inte in allt, vet att Remote ska in till Stereon på ISO kontakten m.m.

Men hur ska jag koppla basen? Köra både Right och left? eller något annat?

Line out tänkte jag att koppla in basen i först, dock så verkar det vara grymt lågt ljud i den..

Vet att jag bara ritade upp 2 st högtalare, dock så planerar jag på att bara köra med 2 till en början och sen kanske parallellkoppling.

http://gathor.blogg.se/images/2010/schema-stereo_92037326.jpg

Senast redigerat av Gathor (6 juni 2010)

Drönirettab
6 juni 2010 · 21 761 Inlägg

Denver har ju ett antal modeller av bilstereo, ta reda på vilken modell det är så att vi kan ge mer exakta råd. smile

Att lågnivåutgången ger lågt ljud kan tex bero på inställningar i själva stereon, men för att kunna säga säkert så måste vi nog veta modellnamn.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Och för att kunna säga hur basen ska kopplas in så måste vi veta vad för bas och steg det är som du har.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Gathor
7 juni 2010 · 150 Inlägg

Slutsteget = http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=4311
Basen = http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=4541
Högtalare samt slutsteg = http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=4340

Allt verkar funka, men funderar på att dubbla watten till basen, då den nu bara får 100W, går det tex att dra kabeln in på left och ut på left och sen in på right och sen ut på right? får man upp det till 200W då?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Vill bara börja med att säga: synd du köpt de där, Billebro är inte direkt känd för att sälja bra grejer. Men hur som helst, men dom basarna och steget så har du inte så många alternativ när det gäller inkoppling, bara att köra en låda per kanal (koppla direkt in alltså) så får varje bas "100W".

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Gathor
7 juni 2010 · 150 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Vill bara börja med att säga: synd du köpt de där, Billebro är inte direkt känd för att sälja bra grejer. Men hur som helst, men dom basarna och steget så har du inte så många alternativ när det gäller inkoppling, bara att köra en låda per kanal (koppla direkt in alltså) så får varje bas "100W".

Ya, detta paket var ju inte för få det bästa, bara något som var lite bättre än orginal i bilen, då högtalarna i bilen inte gav ut någon bas alls. Fick hela paketet för 1500kr, vilket lät ganska okej. Basen känns som om det skulle vara najs ifall man kunde få in lite mer watt i det hela, men den är helt ok som det är nu.


Fick höra lite prylar.. som inte var ok med min koppling, skulle uppskatta ifall ni kollade upp det. (kolla schemat)

Fick höra på ett annat forum om att man inte skulle koppla från ISO'n till slutsteget, för då kunde slutsteget paja? kan det stämma?

Jag kör nu RCA till slutsteget för basen och tänkte köra främre slutsteget till ISO'n.

Drönirettab
7 juni 2010 · 21 761 Inlägg

Vilken typ av ingångar finns det på stegen, är det enbart RCA eller både RCA och för högtalarkablar (högnivå)?

Det är viktigt att veta eftersom man inte ska koppla in de vanliga högtalarkablarna i RCA-ingångar, eller tvärtom. Kopplar man högtalarkablar till RCA-ingången så får steget för stark signal och ger distorderad signal ut, kopplar man RCA-kabel till högnivåingången så blir det för svag signal och steget ger nästan inte ut något alls. smile

Vad jag har förstått så är basens impedans 4 Ohm, då ska du kunna bryggkoppla steget som driver basen. Nu har du bara kopplat in basen på vänster kanal, det är inte optimalt.

Kolla förresten i manualen till steget för säkerhets skull, enligt tillverkarens hemsida så står det inget om att det tål bryggkoppling med 4 Ohm. hmm

Senast redigerat av Drönirettab (7 juni 2010)

Bensinskallen P o r s c h e
7 juni 2010 · 1 700 Inlägg

Är det rca-lågnivå på båda stegen eller bara på bas-steget?


Har du bara ett bas-element eller är det två?


Har du två stycken element så kan du bryggkoppla dom, d.v.s. du "parallellkopplar" dom. Sedan bryggar du steget också, då får du alla "200 watt" i en kanal. När du bryggar steget använder du plus-utgången på ena kanalen och minus-kanalen på andra kanalen. När du gör såhär så kommer kretsen att ha totalresistans på 2ohm, och ju lägre ohm desto mer effekt får du ut av steget. Stod ju att steget var stabilt i 2 ohm så då är det lugnt!  Det enda som är osäkert är om steget kan bryggas.

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/Namnls.png

Lågnivån, om det nu är rca eller vanlig kabel, ska ju kopplas in i ett lågnivåuttag på stereon. Om du varken har rca uttag på stereon eller steget så kan du koppla på de vanliga högtalarutgångarna tror jag.

Remoten ska du koppla till en speciell sladd. Den brukar finnas med på ISO:n och är då alltså en utgående kabel från stereon som ger ström när stereon slås på. Det brukar vara samma som "power-antenna" eller liknande. Kopplar man in remoten på en annan kabel med konstant ström så brinner steget eftersom det aldrig slås av.

För att få basen att spela bas så får du använda justeringsmöjligheterna på steget. Normala steg har "woofer" inställning eller vad man ska kalla det, sen ska det gå att justera styrka, hertz osv som basen ska spela. Går det inte att ställa på steget så får du leva med mörka röster från basen wink

Senast redigerat av Bensinskallen (7 juni 2010)

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Drönirettab
7 juni 2010 · 21 761 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Har du två stycken element så kan du bryggkoppla dom, d.v.s. du "parallellkopplar" dom. Sedan bryggar du steget också

Om elementen är på 4 Ohm så blir impedansen 2 Ohm ifall de parallellkopplas, helt klart. Men om man dessutom bryggkopplar steget och sätter dit dessa två paralellkopplade element så känner varje kanal av 1 Ohm.
smile

Bensinskallen skrev:
Stod ju att steget var stabilt i 2 ohm så då är det lugnt!  Det enda som är osäkert är om steget kan bryggas.

Hos Billebro står det att det är stabilt i 2 Ohm, men hos tillverkaren står det inget om något sånt. Med tanke på att det enligt mig finns en del "tveksamma" uppgifter hos Billebro så törs jag tyvärr inte riktigt lita på att steget verkligen tål 2 Ohm per kanal. Hittar ingen manual på tillverkarens hemsida heller.

Bensinskallen P o r s c h e
7 juni 2010 · 1 700 Inlägg

Drönirettab skrev:

Bensinskallen skrev:
Har du två stycken element så kan du bryggkoppla dom, d.v.s. du "parallellkopplar" dom. Sedan bryggar du steget också

Om elementen är på 4 Ohm så blir impedansen 2 Ohm ifall de parallellkopplas, helt klart. Men om man dessutom bryggkopplar steget och sätter dit dessa två paralellkopplade element så känner varje kanal av 1 Ohm.
smile

Bensinskallen skrev:
Stod ju att steget var stabilt i 2 ohm så då är det lugnt!  Det enda som är osäkert är om steget kan bryggas.

Hos Billebro står det att det är stabilt i 2 Ohm, men hos tillverkaren står det inget om något sånt. Med tanke på att det enligt mig finns en del "tveksamma" uppgifter hos Billebro så törs jag tyvärr inte riktigt lita på att steget verkligen tål 2 Ohm per kanal. Hittar ingen manual på tillverkarens hemsida heller.

oooo ja de har du nog rätt i... Har inte tänkt på hur impedansen fördelas på steget faktiskt wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Gathor
8 juni 2010 · 150 Inlägg

Skulle ha kopplat in resten idag, men väntar med det tills imorn då det har dykt upp fler frågetecken. tongue

Men jag har EN baslåda.

Jag har nu kopplat in basen som sakts tidigare till slutsteget igenom vanlig högtalare kabel på vänster ut. Men mellan stereon och slutsteget är det RCA kabel.
Går det att bryggkoppla med bara en bas? och det var någon som sa att det inte gick att bryggkoppla på detta slutsteg jag har? har han fel? tongue

Har sen bara kopplat in en högtalare bak utan slutsteg igenom ISO kontakten, då jag inte hade all kabel till hands.
Så är det farligt att koppla in från ISO kontakten till slutsteget?
Då jag inte har hittat en Sub kanal så gissar jag på att jag inte har någon riktig Low pitch kanal.


Tänkte sen ta och typ dela RCA'n mellan båda slutstegen. Men slutsteget har ju vanlig högtalar ingång i sig, kan man inte då gissa sig fram till att det går fint att koppla in slutsteget in i ISO?

Gathor
8 juni 2010 · 150 Inlägg

3 schaman, vilket är best? tongue


http://gathor.blogg.se/images/2010/brygga1_92464612.jpg

http://gathor.blogg.se/images/2010/brygga2_92464649.jpg

http://gathor.blogg.se/images/2010/brygga3_92465042.jpg

Gathor
8 juni 2010 · 150 Inlägg

Oh yea, notera att ISO schemat är taget direkt från huvudet och stämmer inte alls tongue men bara för att få det skrivet. Annars så är väl schemat 1,2 är bak och 7,8 är bak och resten fram. Men what ever tongue

Senast redigerat av Gathor (8 juni 2010)

jocke_gronberg
8 juni 2010 · 4 586 Inlägg

jag skulle köra på rca till båda stegen. koppla den ena steget bryggat samt dom andra två högtalarna till vardera kanal på andra steget.

Fick du inte med någon bruksanvisning till slutstegen ?

Gathor
8 juni 2010 · 150 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
jag skulle köra på rca till båda stegen. koppla den ena steget bryggat samt dom andra två högtalarna till vardera kanal på andra steget.

Fick du inte med någon bruksanvisning till slutstegen ?

Stod bara hur man kopplade in ström, jord och remote. och lite text om säkerhet.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Kör antingen alternativ 1 eller så kör du lågnivå till båda stegen, men du kör en högtalare per kanal! Brygga dom inte.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Drönirettab
8 juni 2010 · 21 761 Inlägg

Gathor skrev:
Tänkte sen ta och typ dela RCA'n mellan båda slutstegen.

Det låter vettigast, håller med både jocke_gronberg och ChriZtoffer. smile

Gathor skrev:
Men slutsteget har ju vanlig högtalar ingång i sig, kan man inte då gissa sig fram till att det går fint att koppla in slutsteget in i ISO?

Ja, det har du rätt i. Men som sagt, använd endast RCA och dela den istället.

Det borde ju stå i manualen ifall steget kan bryggkopplas tycker jag, dessutom brukar det finnas märkningar vid högtalarutgångarna som visar hur man ska koppla kablarna vid en sån inkoppling.

Finns det inga märkningar?

Gathor
8 juni 2010 · 150 Inlägg

Drönirettab skrev:

Gathor skrev:
Tänkte sen ta och typ dela RCA'n mellan båda slutstegen.

Det låter vettigast, håller med både jocke_gronberg och ChriZtoffer. smile

Gathor skrev:
Men slutsteget har ju vanlig högtalar ingång i sig, kan man inte då gissa sig fram till att det går fint att koppla in slutsteget in i ISO?

Ja, det har du rätt i. Men som sagt, använd endast RCA och dela den istället.

Det borde ju stå i manualen ifall steget kan bryggkopplas tycker jag, dessutom brukar det finnas märkningar vid högtalarutgångarna som visar hur man ska koppla kablarna vid en sån inkoppling.

Finns det inga märkningar?

Har varit och köpt RCA Y-adapter men 2 hanar och 4 honor.. Men återkommer imorn om det finns märkningar på Slutsteget, vilket jag inte har minne av ifall det fanns eller ej, troligvis ej.

Senast redigerat av Gathor (8 juni 2010)

Gathor
9 juni 2010 · 150 Inlägg

nu är allt på plats, förutom 2 framhögtalare.

I dagens veva. Flyttat båda säkringarna till 20 cm från batteriet.
Vad tycks om denna koppling dåra? Bil elektriker, skulle denna gå igenom besikningen? eller vara godkänd för ifall något skulle börja brinna?
http://gathor.blogg.se/images/2010/201006091711_92663424.jpg

Dragit klart båda bakhögtalarna.

kopplat in allt vid båda slutstegen.

Problem som dök upp:
Brus från både högtalare och basen. Gissade först att det låg en stömkabel brevid högtalar/bas kabeln men hittade bara en kabel som korsade snabbt över, testade att lyfta upp den men hade fortfarande brus.

Testade koppla ur stereon från sluttegen men hade fortfarande brus. Någon som vet vad det kan vara?

Kollade också ifall man hade bra kontakt mellan Stömsladden och jorden, hade 12v där i mellan, och så hade jag väl 11V mellan stömsladden och Remote? kan det stämma?

Så jag kan inte hitta något som kan skapa bruset förutom själva slutsteget.

Video klipp med bruset. (kommer inom kort)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang