Sjunkande laddtryck saab 9000.

Kamulen
8 juni 2010 · 930 Inlägg

Hej jag har en fråga angående laddtrycket.

Jag kom precis hem från en biltur och lade märke till att turbon laddar som den ska upp till ca 3000-3500 rpm
Efter dem varven så sjunker laddtrycket från 0.9 - 1.0 till 0.6 och det lixom piper eller viner svagt i från turbon.

Har en 2.0ltt som är chippad.
Det sitter ingen magnetvenil då förra ägaren satte dit en pysventil då magnetventilen gick sönder.

Ringde min pappa och fråga och han trodde att det ska vara så då turbon har nått maxladd så går den ner till ett lägre laddtryck stämmer det?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
ZonaX Svetsare
8 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Japp, 9000 (saab överhuvudtaget?) får maxladd relativt tidigt i registret. Sen när man kommer högre upp i varven så justerar MVn elektroniskt ner laddet, men kom precis på nu att du hade ju ingen MV  :S

På min gamla 9000 har jag för mig att jag hade maxladd vid ca 3500 rpm. Men det va ju en gammal konstruerad turbo så kommer antagligen tidigare på senare 9000 (t25 istället för t3).

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Kamulen
8 juni 2010 · 930 Inlägg

jaha okej, så det är som det ska då? men skulle jag kunna få längre laddeffekt om jag byter till en fulltryckare?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Falcy
8 juni 2010 · 193 Inlägg

Tagit bort MVn och ersatt med en AV? Hur fungerar det?
Har inte MVn och AVn helt olika funktioner?

MVn reglerar väl ladd/laddtryckskurva genom att öppna och stänga WG, styrt från t.ex APC, APC/DI eller Trionic.
Och AVn är till för att skona turbon när gasspjället stängs.

Eller?
Jag tolkar din "pysventil" som en AV(dump), vilket kanske är felaktigt av mig?

Vad är en "pysventil" isåfall? Är urkass på äldre Saab och i synnerhet 9000.

Senast redigerat av Falcy (8 juni 2010)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Kamulen
8 juni 2010 · 930 Inlägg

hehe nej alltså en pysventil är en väldigt onödig sak som man ställer laddtrycket manuellt med.
Och det är inte bra att göra.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Falcy
8 juni 2010 · 193 Inlägg

Kamulen skrev:
hehe nej alltså en pysventil är en väldigt onödig sak som man ställer laddtrycket manuellt med. Och det är inte bra att göra.

Ok, tack. Lite svårt att hålla reda på allt ibland smile
Tänkte väl att jag hade fel, men jag var bara tvungen att få det bekräftat.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Kamulen
8 juni 2010 · 930 Inlägg

hehee okej smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
ZonaX Svetsare
8 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Kamulen skrev:
jaha okej, så det är som det ska då? men skulle jag kunna få längre laddeffekt om jag byter till en fulltryckare?

Vet inte riktigt om den ställer ner laddet vid ett speciellt varvtal eller tryck men det är ju inte omöjligt, du vet vad som skiljer lättryckaren mot en fulltryckare?



Falcy:  Pysventil är en ventil som släpper tjuvluft förbi WGn som i sin tur gör att WGn stänger senare/mindre och turbon varvar mer. Har man inte full kontroll på det så kan det gå riktigt åt helvete med motorn.

Så här kan dom se ut
http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/565.jpg

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Kamulen
8 juni 2010 · 930 Inlägg

Njaa vet inte riktigt tror iaf att fulltrykaren laddar längre och är större så det kommer mera luft.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
ZonaX Svetsare
8 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Kamulen skrev:
Njaa vet inte riktigt tror iaf att fulltrykaren laddar längre och är större så det kommer mera luft.

Styrbox och MV  tongue     Detta ingår iprincip alltid i Steg 1 (till ltt) hos de seriösa trimfirmorna.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Kamulen
8 juni 2010 · 930 Inlägg

jaha men en fulltryckare är väl större?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
ZonaX Svetsare
8 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Du menar ang. turbo?  Nope, ska den ej vara. Utan MVn så tillåter du inte turbon att ladda mer än glt och du får således lägre ladd - Lättryckare  smile    Sätter du på MV och styrbox så tillåts turbon att ladda flt och kallas då Fulltryckare.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Kamulen
8 juni 2010 · 930 Inlägg

haha okej, men är det för skillnad på cse turbon och aero turbon då?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
ZonaX Svetsare
8 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Cse:n kör på Garrett T25 och Aeron på ett mitsu-agg, typ td04e. Vågar dock inte svara på huruvida A50:n kör på garrett eller mitsu turbo. Mitsuagget är modernare och har snabbare spool up.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Kamulen
8 juni 2010 · 930 Inlägg

jaha okej och en sådan snurra passar på min?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
ZonaX Svetsare
8 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Inte rakt på tyvärr  tongue  Har inte i huvudet vilken fläns det är mot grenröret men oljeledningar och/eller vatten ledningar är olika. Sen ska du helst ha aerons programvara med isåfall för att få ut mesta möjliga prestanda ur turbon. Men vet inte om det går så bra då aeron är på 2.3l och din är på 2.0l. Hade jag varit du hade jag köpt typ steg 1 eller 2 hos maptun eller annan seriös saabtrimfirma  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Kamulen
8 juni 2010 · 930 Inlägg

alltså har ju steg 1 nu, men vill ju ha en annan turbo, men min bror har ju en 9-5 2.0t och han har en aero turbo på den och det går ju bra. hans rasade och han lämnade in den på nordic och dem bytte och mappade om bara nu går den som ett skott, tror han har närmare 240 häst. han har givetvis chippat den med.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Crille88
8 juni 2010 · 1 353 Inlägg

de sjunkande laddet kan bero på slapp wg-klocka.
skaffa dig först o främst en mv innan du börjar krabba med massa andra grejor.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
ZonaX Svetsare
8 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Kolla in tex www.maptun.se och kolla deras trimsteg till din modell, rätt säker på att en värre turbo finns några steg upp. Men annars om du vill ha lite att göra så kan du ju göra typ som din brorsa  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 juni 2010 · 2 853 Inlägg

du bör ju ha magnetventilen, se till att inför skaffa det. finns på speedparts. 795 spänn, 3bars, då man bör ha de om laddet ska upp i 1.54  bar. varför? det kan man googla.

vilken firma har lagt på trimmet?

jag har själv steg 4 från maptun. kring 300hk..

skulle tro att de kan bero på flera saker, wg- klocka, mv, men laddet ska ju sjunka efter "boost" de sjunker ju högre varven kommer, säger ju sig själv...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang