Lyse i vaccum mätare

Ingelbert
9 juni 2010 · 19 Inlägg

Tja!

Jag har köpt mig en vaccum mätare och vet ej hur man ska koppla strömmen till den så det lyser, är inte så bra på sånt som har med elektronik att göra, är väldigt tacksam för svar!

Man lever bara en gång
DanneJ
9 juni 2010 · 642 Inlägg

Från - på mätaren till lämplig jordpunkt, + på mätaren till en kabel som får spänning då tändningen är påslagen, då kan man ta stereons "ignition"kabel, oftast röd och skarva in sig på alternativt skarva in sig på cigg.pluggens kabel. Man kan även dra en kabel från + på mätaren till pluspolen på batteriet och ha en strömbrytare imellan så kan man slå på belysningen på mätaren genom strömbrytaren.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Ingelbert
9 juni 2010 · 19 Inlägg

tack för hjälpen! smile men det är en till kabel som det står att man ska koppla till instrument belysningen, vart ska jag koppla den? det är biltema mätare om de är till någon hjälp:)

Man lever bara en gång
DanneJ
10 juni 2010 · 642 Inlägg

Den kabeln är till för att man ska kunna "dimma" lyset så det inte lyser så starkt när det är mörkt ute, den behövs inte kopplas in om man inte tycker det är jättestörande att mätaren lyser starkt när det är mörkt ute.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Funkiee Saab älskare!
10 juni 2010 · 4 597 Inlägg

Om du nu vill koppla in den så gör du det lättast genom att skarva på den oranga kabeln vid stereon. Kan dock vara så att din mätare endast kommer att lysa om båda kablarna har ström på sig, och då kan du tvinna ihop kablarna och skarva dig in på den röda bakom stereon precis som DanneJ sagt.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Ingelbert
12 juni 2010 · 19 Inlägg

tack för hjälpen smile

Man lever bara en gång
Ingelbert
12 juni 2010 · 19 Inlägg

men mätaren ska väl ha någon slags testfunktion när man vrider på tändning? Min mätare gör ej detta =/ någon vet va de kan va för fel?

Man lever bara en gång
Funkiee Saab älskare!
12 juni 2010 · 4 597 Inlägg

Testfunktionen är bara på elektroniska mätare som är utrustade med den funktionen, dvs inte alla elektroniska mätare smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Ingelbert
13 juni 2010 · 19 Inlägg

brukar inte alla mätare ha den funktionen? tongue de beror inte på hur man kopplar va? tongue

Man lever bara en gång
DanneJ
13 juni 2010 · 642 Inlägg

Ingelbert skrev:
brukar inte alla mätare ha den funktionen? tongue de beror inte på hur man kopplar va? tongue

Mätare som har elektroniska givare gör den "självkollen" för att visa att givaren inte är defekt, eftersom att din mätare är mekanisk dvs att du dragit vacuumslangen direkt till mätaren så finns det ingen självkoll att göra tongue

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Ingelbert
13 juni 2010 · 19 Inlägg

haha okej smile tack fär hjälpen smile

Man lever bara en gång
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang