Frågor om extrasprut trimmad b230

Marbu
13 juni 2010 · 556 Inlägg

jag håller på å trimma en b230fk..

jag kommer köra med 465cc spridare och 3" lmm med vikings chip som är mappat med detta och ca 1.2 i ladd

jag kommer köra med lite värre grejjer så som större turbo(tb-60 03) extraktorgrenrör med extern WG och pulssplitt, 531 med upptagna förbränningsrum skärrings packning till toppen h-profil m.m.
och jag har tänkt ladda en del mer än 1.2..  1.5-2.0 bar i alla fall, men återstår ju att se när man fått igång motorn.. men någonstans där.

så nu är frågan om de skulle lira bra med extrasprut, min tanke är att ha 2 st originalspridare (som blir ca 650cc med 3.0 bränsletryck) innan spjället med en tryckvakt som slår på någon stans runt 1.2 bar laddtryck. och även separat BTR så man kan ställa de bra tillsammans med en bredbandslamda.

men kommer detta bli fel med tanke på lmm?, har funderat på hur de skulle reagera med jag är osäker, blir de för fett när man tillsätter extra bränsle utan att styrsystemet vet om de?, men samtidigt så kör ja ju med mer laddtryck än vad mappen vet om..

kanske är helt ute och cyklar, kommer ju bli eftermarknadssprut senare men har inte pengarna nu..

här är motorns projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177804

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Marlboroman
13 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Visst går det att få eåna lösningar att funka med, kräver lite laborerande dock.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Landa_Racing
13 juni 2010 · 104 Inlägg

du lär ju ändå få skaffa en BBL för att kolla när du behöver extra bränsle osv..
Så då hade det ju vart lika bra att skaffat ett eftermarknadsprut direkt..

Kan nog va så att du sparar på det i slutändan om du slipper spikningar som skuter sönder allt..

min tanke iaf..

är ju ändå sprutet som ger effekten sedan..

MVH Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!
Volvo 144 Turbo "Sleeper" (1968)
Marbu
13 juni 2010 · 556 Inlägg

Landa_Racing skrev:
du lär ju ändå få skaffa en BBL för att kolla när du behöver extra bränsle osv..
Så då hade det ju vart lika bra att skaffat ett eftermarknadsprut direkt..

Kan nog va så att du sparar på det i slutändan om du slipper spikningar som skuter sönder allt..

min tanke iaf..

är ju ändå sprutet som ger effekten sedan..

MVH Andreas

jo det är de.. men de blir inget sprut i sommar.. de blir civinco sen när de finns pengar.. vet dock inte när eftersom jag är arbetslös för tillfället..

men bredbandslanda blir de ju nu i vilket fall så jag får rätt blandning..
men självklart hade hade eftermarknadssprut varit rätt väg att gå..

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
Volvo 740 "snobben" (1988)
Marbu
13 juni 2010 · 556 Inlägg

men de kommer inte bli skit med extra bränsle utöver med tanke på att lmm har en stor del i hur mkt bränsle bilen ska ha.. och de blir ju utöver bilens uträkningar med extrasprut..

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
DalleRacing
13 juni 2010 · 1 738 Inlägg

Nej gör rätt från början istället wink När du inhandlat allt du behöver för att ha så som du säger så har du ett eftermarknad system. När du är har laborerat färdigt med original sprutet till bilen så har du nog redan hunnit sparat ihop till ett annat sprut

Megasquirt är riktigt bra o kostar inte mycket!! finns en kille vid namn mofid på blocket som löder ihop, riktigt bra kille att göra med, men han vill ha förskottsbetallning och han är 110% ärlig. Beställde själv 2st ms för 10 000 i förskottsbetallning och fick grejerna. Finns nog fler som kan intyga om du är osäker!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Marbu
14 juni 2010 · 556 Inlägg

940RDALLE skrev:
Nej gör rätt från början istället wink När du inhandlat allt du behöver för att ha så som du säger så har du ett eftermarknad system. När du är har laborerat färdigt med original sprutet till bilen så har du nog redan hunnit sparat ihop till ett annat sprut

Megasquirt är riktigt bra o kostar inte mycket!! finns en kille vid namn mofid på blocket som löder ihop, riktigt bra kille att göra med, men han vill ha förskottsbetallning och han är 110% ärlig. Beställde själv 2st ms för 10 000 i förskottsbetallning och fick grejerna. Finns nog fler som kan intyga om du är osäker!

jo har kollat på de, men har bestämt mig för civicnco. har varit på kurs nere hos dem i göteborg genom l-m-r och blir att beställa de där ifrån..

får bli att testa ett extrasprut med E85.. spridare och allt har jag, bara tryckvakten jag behöver som ligger på 400 kr..

funkar de inge vidare så får ja lugna mig med laddtrycket tills mitt civinco kommer då :p

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang