Xenonkonvertering av helljus 35/50W

Floki
14 juni 2010 · 70 Inlägg

Hejsan. Jag har tänkt xenonkonvertera helljusen på min Audi A6 -02, bilen har xenon i halvljus original, och vad jag har hört är det c:a 4300K i original xenon. Nu när jag tittade på xenonsatser, så finns det ju både 35w och 50w, och prisskillnaden var ju inte så hemskt stor, men det verkar som att till 50w finns det som minst 5000K, och jag började fundera ifall det kommer bli en brytning i färgen mellan detta och halvljuset, eller om man inte märker någon större skillnad mellan dessa?

Så, är det en bra ide att stoppa i 50w i helljus med c:a 5000K eller är det bättre att köpa 35w med 4300K för att inte få så stor skillnad i lyset?

patrikke
14 juni 2010 · 1 749 Inlägg

Finns 50w med 4300k också.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Floki
14 juni 2010 · 70 Inlägg

patrikke skrev:
Finns 50w med 4300k också.

Där ser man, då är det bara jag som inte letat tillräckligt. Tack för info

Miramithe
15 juni 2010 · 573 Inlägg

50w gör inte så mycket i så liten reflektor testade 50w vs 35w från xenonkungen och i bosch bigknick så var skillnaden minimal, tvivlar på att det skulle vara större skillnad i en mindre reflektor

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
patrikke
15 juni 2010 · 1 749 Inlägg

Det är skillnad på 35 och 50w.
Hade du samma märke på ballasterna, miramithe?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Floki
15 juni 2010 · 70 Inlägg

Jag vill iaf tro att det är skillnad. Grejen är de att det inte skiljde mer än 150:- mellan 35 och 50w så de var väl värt att fråga.

Miramithe
16 juni 2010 · 573 Inlägg

patrikke skrev:
Det är skillnad på 35 och 50w.
Hade du samma märke på ballasterna, miramithe?

yes samma märke men skillnaden var inte lika mycket som man skulle väntat sig, 50w lös lite längre men ungefär samma spridning, detta var dock kanske 3 år sen och priserna var annorlunda då kosta 50w ca 500kr mer om jag minns rätt

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
klimpan
16 juni 2010 · 2 600 Inlägg

jag har 50 watts och lyser som fan när man slår på hellyset (: så självklart 50 watt om det inte skiljer sig så mycket i pris.  http://www.humanhabit.se/sv/xenon/xenonkit-50-watt/ här har jag köpt mitt vet inte vad du har kollat men ett tips i alla fall.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Floki
16 juni 2010 · 70 Inlägg

Okey, låter ju kanonbra! smile Det blir 55W, alla gånger, känns ändå som att det är värt 100 spänn extra om det lyser bara lite bättre..

Men frågan kommer igen, kommer det bli brytningar i ljusbilden och ser det konstigt ut om jag monterar 5000K i helljus när det är 4300 i halvljuset? Verkar som att 5000K är optimalt på något vis, som att det ger vitast ljus..

patrikke
16 juni 2010 · 1 749 Inlägg

Sätt i 5000k i heljluset, det kommer inte bli några problem.
4300K ger dock mest lumen men 5000k kanske är behagligare för ögat.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Floki
17 juni 2010 · 70 Inlägg

Okey, tack för alla svar smile

Miramithe
18 juni 2010 · 573 Inlägg

ja kör på 5000k behagligt för ögat, men akta dig för nya högreflekterande skyltar dom har tendenser att blända tillbaka.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
DanneKempa
22 juni 2010 · 107 Inlägg

jag kör dessa i helljuset i s70in (har 6000k)
http://www.humanhabit.se/sv/xenon/xenon … -watt.html
dom lyser riktigt bra big_smile

Floki
23 juni 2010 · 70 Inlägg

Tack för länken smile jag märker att det finns variationer, allt från 500 till 2500 kronor vad gäller xenon, ska man vara noga med vad man köper för märke/kvalitet av dessa eller är de flesta likvärdiga?

patrikke
24 juni 2010 · 1 749 Inlägg

Det skiljer sig åt mellan olika fabrikat.
De billigaste som man ser lite här och där får man oftast radiostörningar av och att de har sämre uppstartstid och att de brukar ha kortare livslängd, speciellt ballasterna.

Fast du ska inte köpa det dyraste du hittar för det, lägg upp länk till vad du är intresserad av här så kanske några har köpt sådana redan och kan ge en recension på dem?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
5komma2racing
6 juli 2010 · 183 Inlägg

Hur funkar det med Canbus på extraljus? Är extraljusen också övervakade? Har en Caddy -05. Måste man köpa speciella Canbussatser med xenon?

5komma2racing
18 juli 2010 · 183 Inlägg

Ingen?

patrikke
19 juli 2010 · 1 749 Inlägg

5komma2racing skrev:
Hur funkar det med Canbus på extraljus? Är extraljusen också övervakade? Har en Caddy -05. Måste man köpa speciella Canbussatser med xenon?

Tvivlar jag starkt på att du måste köpa.
Du kopplar ju extraljusen via ett relä.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang