Tona rutorna, inne eller ute?

nagasaki.020
18 juni 2006 · 311 Inlägg

Halo!

Jo vi tänkte tona rutorna på en bil då va. Saken är att vi är amatörer och vi undrar om man kan ha själva toningen utanpå rutan istället för innuti. Alltså det är 10 gånger enklare å göra de utanpå på utsidan. Men vi undrar om det sliter väldigt me fukt å grejer liksom sådant eller om vi ska plocka ut rutorna på bilen. Det är en honda accord 1995 me elektriska rutor. Kan man plocka ur dom? isåfall hur?

1000 tack till svar!

Nallen_sthlm Direktör
18 juni 2006 · 305 Inlägg

Det är bättre och ha dom på insidan av rutorna för det minskar slitaget på toningen... men det är inte bra och veva upp och ner fönstrena med toning då det brukar släppa i kanten efter ett tag

Speed limit are only for pussy
Martin 9-3 Fisketokig
18 juni 2006 · 2 997 Inlägg

och framförallt alla repor vid tvättning av bilen. filmen kommer skadas rejält.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
JonHultgren
19 juni 2006 · 95 Inlägg

Insidan absolut. det är ju inte ett måste att plocka bort rutorna....men det underlättar. Går att tona dom på plats men beror ju lite på hur nogran man vill va.

Ghost_Face
19 juni 2006 · 517 Inlägg

Har aldrig hört talas om det... men finns verkligen solfilm för utvärtes bruk? och då tänker jag främst på billiga-solfilmer på rulle.

Gladen
19 juni 2006 · 311 Inlägg

beror ju på hur noga och snyggt du vill ha det... men helt klart bäst på insidan! smile

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS
nagasaki.020
19 juni 2006 · 311 Inlägg

Hur plockar man av rutorna då? Det är en honda accord 95, ok? Tack för infon annars!

nagasaki.020
19 juni 2006 · 311 Inlägg

Ingen som vet hur man plockar rutorna?

Niko_
19 juni 2006 · 2 Inlägg

HaHa! En kompis till mig tonade på utsidan av bakrutan på sin 740, bara för att täcka en spricka som var där. Självklart så skrattade vi åt honom men han ville prova. Det visade sig att det höll och såg bra ut i över ett år. Och det var med billig solfilm dessutom. Jag gillar att tona faktiskt. Har väl gjort det ett par gånger och ska nog göra det i veckan på min nya bil. Jag har aldrig plockat ut rutorna men jag vet att det underlättar och jag planerar att göra det den här gången. Om du vill plocka ur dem så måste du lossa på dörrsidorna till de rutor du vill tona. Detta kan ju vara lite olika svårt beroende på bil. Men det brukar sitta med några få skruvar och några clips bara. Vara bara försiktig och ha gott om tid, bryt inte för mycket osv. Risken finns ju att man bryter sönder nåt annars. Sen får du kolla hur det sitter med vajjer till dörrhandtag osv för att lättast få tillbaka grejerna sen. När du fått bort dörrsidorna så är det bara att lyfta ur rutan antingen uppåt eller utifrån där dörrssidan satt. Men jag skulle rekomendera dig att prova att tona på plats först. Var bara noga och han en linjal till hands och ett vasst raktblad (inte skitkniven du får med toningsfilmen) Nu blev det långt.. tongue Säg till om du undrar över nånting bara.

exlt car
19 juni 2006 · 60 Inlägg

jag skulle tona på utsidan..funkar bättre....man ser inte solen

no fat chicks !!!
civic Naturally Aspiranted
20 juni 2006 · 543 Inlägg

På min bil är det 3 skruvar så är DÖRRSIDAN av. sen sitter de clips och det är bara att "dra av" sidan sen så får du ta ur rutan ur fästena på elhiss skenan. enkelt, tar 5 minuter.

exlt car
20 juni 2006 · 60 Inlägg

lätt med japsar smile

no fat chicks !!!
AdamOpel DraMinBil.nu
20 juni 2006 · 1 016 Inlägg

fint när de blir snö o kallt när du har toning på utsidan wink och ska skrapa lite..verkligen.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
civic Naturally Aspiranted
20 juni 2006 · 543 Inlägg

exlt car skrev:
lätt med japsar smile

Ja smile det tycker jag.

lika enkelt på en 740

ascona-tic
20 juni 2006 · 1 497 Inlägg

Jag monterade www.solarplexius.se på min utan några problem men det blir lite som mörkt spegelglas. Annars är jag nöjd

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
20 juni 2006 · 1 660 Inlägg

exlt car skrev:
jag skulle tona på utsidan..funkar bättre....man ser inte solen

Solen stängs ute väldigt bra med "inside" toning.
Dessutom mindre känslig för yttre påverkan, t.ex tvätt, snöskrapning och klåfingriga ungdomar!!!

nagasaki.020
20 juni 2006 · 311 Inlägg

1000 tack för alla svar! Det har hjälpt oss så vi ska testa först bakrutan och de mindre bakre sidorutorna. Sedan så skall vi se om proffs kan ta siddorutorna. Är det lagligt att ha en sådan banner på framrutan? Skulle va kul å ha liksom, pluss att det är praktiskt.

claes_scania164
20 juni 2006 · 14 Inlägg

Beror juh på vad bred den är....

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
20 juni 2006 · 1 660 Inlägg

nagasaki.020 skrev:
1000 tack för alla svar! Det har hjälpt oss så vi ska testa först bakrutan och de mindre bakre sidorutorna. Sedan så skall vi se om proffs kan ta siddorutorna. Är det lagligt att ha en sådan banner på framrutan? Skulle va kul å ha liksom, pluss att det är praktiskt.

Det brukar finnas någon liten markering precis vid Astolpen som indikerar hur långt ner man får gå med en streamer..

Jonni
20 juni 2006 · 1 256 Inlägg

Jag lämnar in alla mina bilar för toning, Garanti, Snyggare, Håller längre och kvaliten är bra mycket bättre

www.antec.se <-- Bäst i sverige enligt mig och många fler

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang