9000 startar ej?

Jackiechan
18 juni 2010 · 92 Inlägg

Hej!


Nu har jag varit med om något lustigt med min nyinköpta saab 9000 cse 2.3t 1996.
Den var lite segstartad men funkade jättre bra att köra och så när jag köpte den. Jag körde hem och bytte bränslefilter och tappade ur bensinen då den stått still i 1.5 år.

Nu vill den ej starta, har försökt ganska länge och inget händer. Jag hällde i ca 6 liter bensin i tanken och vet inte om det är för lite för att få upp trycket? Jag satte bränslefiltret på rätt håll och allt så jag vet ej vad som kan vara problemet?

Tacksam för svar!


Mvh

RoniisH
18 juni 2010 · 300 Inlägg

Den startade alltså inte efter att du bytte bränslefilter? Kolla till installation en extra gång.

Jackiechan
18 juni 2010 · 92 Inlägg

Nej det gör den inte, och en var svårstartad innan jag bytte. Är det så att man behöver fylla upp mycket mer bensin i tanken eller något? Jag har monterat bränslefiltret som man ska.

Funkiee Saab älskare!
18 juni 2010 · 4 597 Inlägg

kan vara på tiden och byta tändstift? Testa även och byta DI kasett för och utesluta den. När du drar runt startmotorn, hoppar varvräknaren något??

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Jackiechan
18 juni 2010 · 92 Inlägg

Tack för ännu ett svar!

Tändstiften borde det inte vara något fel på då den gick rent och bra när den väl startade fast dom borde kanske bytas ändå. Får ta och låna en kasett av någon för att testa då, är detta ett vanligt fel eller varför nämnde du det ? smile Ska kolla det med startmotorn strax! återkommer.

Funkiee Saab älskare!
18 juni 2010 · 4 597 Inlägg

Det kan hända att DI kasetten går sönder, så testa och byt den smile den kan lukta lite brännd elektronik om den är trasig. Testa och se om varvräknaren hoppar när du drar runt. Btw, när du vrider nyckeln till lägen ON alltså innan startmotorn, hör du ett vin/surrande ifrån bakdelen av bilen?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Jackiechan
18 juni 2010 · 92 Inlägg

Var ute vid bilen nyss. Det luktar inte bränd elektronik om kasetten. Varvräknaren rör sig inte det minsta och jag hörde inget surrande ljud utan bara ett klick. Hur högt låter det surrande/vinande ljudet?

tacksam för svar!

HenkeTIC
18 juni 2010 · 888 Inlägg

Varvräknaren kan du strunta i som felkälla. pumpen ska höras när du vrider på tändningen. Ta bort hatthyllan så kan du höra den lättare.

lampann
19 juni 2010 · 42 Inlägg

Kanske är startspärren?

Funkiee Saab älskare!
19 juni 2010 · 4 597 Inlägg

eller så öppnar du dörren, så hör du om pumpen går, det är tillräckligt högt för du ska höra att det är en pump ifrån undersidan av bagageluckan.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Jackiechan
22 juni 2010 · 92 Inlägg

Tack för tidigare svar!

Laddade om batteriet och testade igen nyss.. Drog ur hela batteriet på startmotorn igen, men en halv sekund av hela detta så drog motorn igång pyttelite och sedan dog igen.

Det borde inte vara tändstiften då den gick bra innan jag bytte bränslefilter, fast den var segstartad då med. Men den startade iaf.

Jag funderar på om det inte har blivit något "tryck" i bränslesystemet. Hällde i 7 l bensin efter jag bytte bränslefilter och bilen står i lite lutning åt höger, men själva "dräneringen" från tanken sitter väl på högersidan?

Vad tror ni?

Mvh

Iam2fast4U
22 juni 2010 · 1 534 Inlägg

jag hade tankat i mer bensin för den får antagligen ingen?

BMW E34 "538" (1990)
Funkiee Saab älskare!
25 juni 2010 · 4 597 Inlägg

det låter nog som att soppa pumpen är trasig!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Gizmojohan
25 juni 2010 · 3 295 Inlägg

eller vevaxelgivaren...

Janneutanb
25 juni 2010 · 7 271 Inlägg

Har du lyssnat efter pumpen?...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang