Hjälp lackering vattenbaserad eller Ej?

940Black
19 juni 2010 · 133 Inlägg

Hej, Har 1 halvliter färg från lackman i Uddevalla. Det är Volvo 416 Onyx Green-Met. Det står tillsätt 50-60% Standox MSB Förtunning. Är det vanlig thinner eller destillerat vatten? Har nämligen bara vanlig thinner hemma hmm

Senast redigerat av 940Black (19 juni 2010)

940ltt
UCanNotHateBmw
19 juni 2010 · 3 Inlägg

Jag skulle säga förtunning. Lackerare brukar inte vilja ha vattenbaserad färg i sina sprutor, testa en liten skvätt, det blir nog konstigt om du häller i vatten skulle jag tro... smile

Mvh Jonas

Saab 9-5 "VECTOR Sportsedan Gen. II" (2007)
UCanNotHateBmw
19 juni 2010 · 3 Inlägg

Thinnern allståsmile

Saab 9-5 "VECTOR Sportsedan Gen. II" (2007)
Dubs I got Dubs!
19 juni 2010 · 2 423 Inlägg

http://www.sxcolor.info/SDSTDS/DOC/DATA … 610_NV.PDF
Du behöver härdare med!

Senast redigerat av Dubs (19 juni 2010)

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
940Black
19 juni 2010 · 133 Inlägg

UCanNotHateBmw skrev:
Thinnern allståsmile

Okej, får testa lite vanlig thinner.

Men vattenbaserade färger spädes ju med destillerat vatten typ, kallar dom inte de destillerade vattnet för förtunning också?

Standox MSB förtunning antar att detta är vanlig thinner!

940ltt
Putte-Penzel Billackerare
19 juni 2010 · 231 Inlägg

Dubs skrev:
http://www.sxcolor.info/SDSTDS/DOC/DATA/TDS/EN/GB%20PC%20610_NV.PDF
Du behöver härdare med!

Du behöver INTE härdare!

Däremot måste du lägga klarlack över färgen!

MVH
Penzel

Man har det inte roligare än man gör på sig!
Ford Fairlane "-62an-" (1962)
Ford Fairlane 500 "63an" (1963)
Volvo V70 GLT "Seppo" (1997)
UCanNotHateBmw
19 juni 2010 · 3 Inlägg

tjajo.. Jag har jobbat på färgfabrik och vi kallade det för att späda när vi körde färg, sen sa vi nog inte förtunning till vattenfärg. Man kan ju tänka sig på ordet FÖR-tunning, att man tunnar ut/späder. Men jag kopplar förtunning till lösningsmedel (av lite farligare karaktär än vatten). Iofs så är ju vatten ett lösningsmedel till vattenfärg... Hehe, rör bara till det hela smile

Kort sagt förtunning=lösningsmedel, begreppet används ej inom vattenbaseradfärg. big_smile

Härdare behövs inte som putte skrev... Standox MSB förtunning antar jag också är vanlig förtunning!

Hade gött //Jonas

Saab 9-5 "VECTOR Sportsedan Gen. II" (2007)
940Black
19 juni 2010 · 133 Inlägg

UCanNotHateBmw skrev:
tjajo.. Jag har jobbat på färgfabrik och vi kallade det för att späda när vi körde färg, sen sa vi nog inte förtunning till vattenfärg. Man kan ju tänka sig på ordet FÖR-tunning, att man tunnar ut/späder. Men jag kopplar förtunning till lösningsmedel (av lite farligare karaktär än vatten). Iofs så är ju vatten ett lösningsmedel till vattenfärg... Hehe, rör bara till det hela smile

Kort sagt förtunning=lösningsmedel, begreppet används ej inom vattenbaseradfärg. big_smile

Härdare behövs inte som putte skrev... Standox MSB förtunning antar jag också är vanlig förtunning!

Hade gött //Jonas

Okej. big_smile

Har lackat nu med lyckat resultat måste jag säga, men ack så jobbigt med metallic att slippa få de flammigt. Får lacka om ena sidokjolen men för att va första gången blev det helt okej. Tack för hjälpen!

Senast redigerat av 940Black (20 juni 2010)

940ltt
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang