Täppt vevhusventilation volvo 850 t5 -95

hangman
22 juni 2010 · 2 174 Inlägg

Tjena, Har märkt att när man gasar hårt med bilen luktar det fan, typ som olja eller bensin. Jag har haft många turbo bilar innan så första blev att checka turbon, som var relativt nybytt och inga fel på. Felsökandet fortsatte och nu har vi kommit fram till vevhusventilationen, Det ryker när man drar upp stickan när bilen är igång m.m

Frågan min är, hur KÄNNER man att det är vevhusventilationen, märks det på något sätt på bilen?

Som sagt min ryker och känns allmänt trött och seg om jag laddar fullt växlar så tar det ett tag innan han orkar dra upp samma ladd m.m

Komptestade och fick lite lägre komp på 5ans cylinder, Körde några dagar och sen komptesta igen skulle prova med olja, Men då var det samma komp. Och har märkt att en ventil/lyftare slammrar. Kan dom göra det om det är fel tryck pga vevhusventilationen?

är ju ett så vanligt kännt fel på dessa motorer hoppas få svar på mina frågor.

Mvh kim

Marlboroman
22 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Det man kan känna är att den rycker lite och blir slöare. Det är det man kan känna på gången, men det är ju ingbet definitivt. Lyftarna slamrar för att fjädern inte gör det den ska eller att dräneringshålet är igensatt och det har inget direkt med ventilationen att göra. I vissa extrema fall kan igensatt vevhusventilation påverka ljudet fån lyftarna, men grundproblemet då är att oljetrycket sjunkit.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hangman
22 juni 2010 · 2 174 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det man kan känna är att den rycker lite och blir slöare. Det är det man kan känna på gången, men det är ju ingbet definitivt. Lyftarna slamrar för att fjädern inte gör det den ska eller att dräneringshålet är igensatt och det har inget direkt med ventilationen att göra. I vissa extrema fall kan igensatt vevhusventilation påverka ljudet fån lyftarna, men grundproblemet då är att oljetrycket sjunkit.

Okej då är jag med på noterna, när jag köpte den så hacka den när man ladda runt 0.9 så ställde ner den till 0.5 och nu hackar den inget, Men satan vad det luktar bränd olja när man gasar.

jag ska rengöra HELA vevhusventilationen med tråget,sump kanal i blocket m.m och nya slangar och fälla, sen typ köra en motorrengöring för toppens skull?

Marlboroman
22 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Motorrengöring gör inte så stor skillnad för toppen. Det blir ju förstås inte sämre, men förvänta dig inga större skillnader.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Billy__bob
22 juni 2010 · 496 Inlägg

Drar den olja om vevhusventen är igensatt eller hur funkar det?

Marlboroman
22 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Billy__bob skrev:
Drar den olja om vevhusventen är igensatt eller hur funkar det?

Den kan dra mer med ingensatt ventilation.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
22 juni 2010 · 8 234 Inlägg

hangman skrev:
min drar bara under påfrestning när trycket blir högt

Jo, men så är det alltid. Hårdare körning ger högre förbrukning. Däremot så kan till exempel kassa kolvringar förvärra saken.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MR_EVIL gasa tills de rasar!
22 juni 2010 · 225 Inlägg

så om bilen drar olja och ryker ur oljestickehålet så är vevhus täppt?
har öppen vevhus alltså en slang rakt ut bara..
det ryker ur den och luktar men inte så jäkla mycket inte under körning heller..
får fylla på 1 liter olja va 150-200mil..

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
Billy__bob
23 juni 2010 · 496 Inlägg

Min har samma symtom som din. Drar man på rätt hårt så luktar lite bränd olja och typ ryker jätte lite. Har kört 120mil nu på 2 dagar och den har tagit 0,5liter. och som ex i natt låg jag i 150 från stockholm till helsingborg nästam konstant, med andra ord rätt så bra påfrästning, så jag får vell ta mitt skit med och sedan byta olja och filter.

hangman
23 juni 2010 · 2 174 Inlägg

Marlboroman skrev:

hangman skrev:
min drar bara under påfrestning när trycket blir högt

Jo, men så är det alltid. Hårdare körning ger högre förbrukning. Däremot så kan till exempel kassa kolvringar förvärra saken.

absolut, jag börjar i vevhusventilation delen då jag vet 100% att den är täppt.

har komptestat har strax över 9 kg i alla cylindrar med soppapump säkringen borta och alla stift ur med full gas. Vet du marlboro man vad det ska va för komp orginal i en halvsliten 2.0 turbo?

slitna ventiltätningar m.m orsakar också att den drar mycket vid påfrestning. Men som sagt börjar med vevhusventilation har hört att små mirakel kan hända om man fixar den.

hangman
23 juni 2010 · 2 174 Inlägg

MR_EVIL skrev:
så om bilen drar olja och ryker ur oljestickehålet så är vevhus täppt?
har öppen vevhus alltså en slang rakt ut bara..
det ryker ur den och luktar men inte så jäkla mycket inte under körning heller..
får fylla på 1 liter olja va 150-200mil..

Kan vara täppt i sumpen eller i kanalen i blocket kanske? Eller så är som 90% av alla 850 turbo motorer halvslut....efter 20 tusen mil så är det klart skiten behövs renoveras om man gasar somm man gör med en turbo...ventiltätningar,kolvringar turbo och vevhusventen är bara några saker som gör att det drar olja..tråkigt som fan är det sad pinsamt oxå när man åker istan och gasar på för lite folk sen ryker det blått...dom bara oh...slutkörd suck

Marlboroman
23 juni 2010 · 8 234 Inlägg

hangman skrev:
absolut, jag börjar i vevhusventilation delen då jag vet 100% att den är täppt.

har komptestat har strax över 9 kg i alla cylindrar med soppapump säkringen borta och alla stift ur med full gas. Vet du marlboro man vad det ska va för komp orginal i en halvsliten 2.0 turbo?

Mellan 11 och 13 bar ska dem väl ligga när dem är helt friska.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hangman
23 juni 2010 · 2 174 Inlägg

Marlboroman skrev:

hangman skrev:
absolut, jag börjar i vevhusventilation delen då jag vet 100% att den är täppt.

har komptestat har strax över 9 kg i alla cylindrar med soppapump säkringen borta och alla stift ur med full gas. Vet du marlboro man vad det ska va för komp orginal i en halvsliten 2.0 turbo?

Mellan 11 och 13 bar ska dem väl ligga när dem är helt friska.

Undra om det gäller 2.0 turbon, Ska nog åka till volvo och se om dom kan svara på det för det är ju mycket mindre slaglängd m.m i 2.0an så deet påverkar nog kompet likså. har sökt runt på nätet men finns ingen vettig info fast bilfan är 15 år!

Billy__bob
24 juni 2010 · 496 Inlägg

lånar denna tråden lite ige n då det känns onödigt att skapa en ny. är det oftast nödvändigt att byta packning vi insuget när man rensar vevhusventen eller det funkar med den gammal? Om ny nu behövs vad kostar en sådan på ett ungefär?

Mvh Billy

Marlboroman
24 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Billy__bob skrev:
lånar denna tråden lite ige n då det känns onödigt att skapa en ny. är det oftast nödvändigt att byta packning vi insuget när man rensar vevhusventen eller det funkar med den gammal? Om ny nu behövs vad kostar en sådan på ett ungefär?

Mvh Billy

En ny packning kostar inte ens 100:- på volvo, tror jag gav 85:- sist jag köpte en. Men vill man snåla så kan man ju återanvända den gamla. Skulle dock limma den då för säkerhets skull.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Billy__bob
25 juni 2010 · 496 Inlägg

Marlboroman skrev:

Billy__bob skrev:
lånar denna tråden lite ige n då det känns onödigt att skapa en ny. är det oftast nödvändigt att byta packning vi insuget när man rensar vevhusventen eller det funkar med den gammal? Om ny nu behövs vad kostar en sådan på ett ungefär?

Mvh Billy

En ny packning kostar inte ens 100:- på volvo, tror jag gav 85:- sist jag köpte en. Men vill man snåla så kan man ju återanvända den gamla. Skulle dock limma den då för säkerhets skull.

Okey låter bra det ju. Hur ofta behöver man rensa den igentligen om man gör det ordentligt? är det svårt ? och hur lång tid kan det ta. Var inne på någon sida som hade gjort en beskribning på arbetet. Men fattade dock inte om man skulle lossna bränslerören från insputs plattan om man säger så?

Mvh Billy

Marlboroman
25 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Billy__bob skrev:
Okey låter bra det ju. Hur ofta behöver man rensa den igentligen om man gör det ordentligt? är det svårt ? och hur lång tid kan det ta. Var inne på någon sida som hade gjort en beskribning på arbetet. Men fattade dock inte om man skulle lossna bränslerören från insputs plattan om man säger så?

Hur ofta man behöver beror lite på hur man ser på saken. Vovlo säger var 4500:e mil. Men det beror ju lite på vad man kör på för olja och hur man kör. Rören lossar man inte från fuelrailen (alltså delen som spridarna sitter med) utan man lossar bara bultarna railen sitter med samt klamman till bränslerören.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
perzy Snål gnällspik
25 juni 2010 · 402 Inlägg

Ska man göra det riktigt ordentligt så ska man ta ner tråget också. Det går en slags oljekanal för vevhusventilationen i tråget också. Dessutom kan oljepickupen bli igensatt, i värsta fall.

Förbered för att byta oljefällan + alla slangar. Det går åt en himla massa slangklämmor också, slangklämmorna som sitter original är "engångstyp".  I mina slangar var det ett klet som närmast kan liknas vid modell-lera i konsistens så att blåsa rent med tryckluft som vissa gör tror jag inte på. 

Vinsten med att rengöra vevhusvntilationen är förutom något minskad oljeförbrukning , de drar ju nog med olja ändå!  främst att man kanske slipper att packboxen säger upp sig.

Dessa motorer har en underbar effekt men usel hållbarhet tyvärr...  :-(

Volvo S80 2,9.
Billy__bob
26 juni 2010 · 496 Inlägg

En sissta fråg nu innan jag börjar med att rensa imorgon. Ca hur långt tid tar det att göra en sådan operation?

Mvh Billy

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang